Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

visitkort på A4?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Om jag har en pdf med ett (1st) visitkort - kan jag på något smidigt sätt göra om den till ett A4 med exempelvis 2x8 (eller hur många som nu får plats) visitkort för att köra ut på en laser?
Finns det något macro för detta eller kan man göra det från nån utskriftsdialog?

Undrar,

Chris

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-17 01:02

Ändrade till: Du måste använda något program som kan öppna PDF'er och göra om dem t.ex Adobe Illustrator eller Macromedia Freehand finns som demo på deras hemsida.

Senast redigerat 2005-01-17 01:13
Ursprungligen av Kentor:

Ändrade till: Du måste använda något program som kan öppna PDF'er och göra om dem t.ex Adobe Illustrator eller Macromedia Freehand finns som demo på deras hemsida.

Alltså: Pyssla ihop det för hand i ex. indesign? Så det finns inte nåt automatiskt sätt att göra det?

Chris

Under förutsättning att det är en högupplöst PDF så är det väl bara att montera upp den på ett A4 i InDesign eller QXP. Det är inte så komplicerat att man måste ha ett macro till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 08:50

Om du ska trycka den hos någon tryckare så har de säkert Quite Imposing, en utskjutningsplugin för Acrobat. Den fixar detta med några snabba musklick. www.quite.com

Annars är det bara att montera i InDesign.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Om du ska trycka den hos någon tryckare så har de säkert Quite Imposing, en utskjutningsplugin för Acrobat. Den fixar detta med några snabba musklick. www.quite.com

Annars är det bara att montera i InDesign.

Janne

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå vad det står på den sidan som du länkar till:

Ursprungligen av Nurell:

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå vad det står på den sidan som du länkar till:

Testa med en riktig(läs Firefox) webläsare.

Ursprungligen av jannes:

Om du ska trycka den hos någon tryckare så har de säkert Quite Imposing, en utskjutningsplugin för Acrobat. Den fixar detta med några snabba musklick. www.quite.com

Annars är det bara att montera i InDesign.

Janne

Antagligen vill han göra det själv eftersom han frågar (hur enkelt eller snabbt de än görs tar de säkert betalt för de ändå), om inte e de ju definitivt bättre att de gör de på tryckeriet/repron.

Har du AppleWorks i datorn?

Nope. Inget appleworks här - kan man göra det enkelt däri?. Tror inte jag skall tjacka plugin för att fixa det. Tänkte kanske att det fanns nåt hemligt sätt att göra det i sidlayoutfönstret eller så. Men annars är det bara att sluta lata sig och pussla ihop dem på ett A4.

På tal om den där pluginen - fantastiskt att ett företag som pysslar med layout har en websida/logga som ser ut som en pizza. Eller är det kanske den senaste retrotrenden?

C

Jag har gjor ett i AppleWorks som funkar bra

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 07:47

Kan du inte spara det som en PDF, göra 7(?) kopior av den i Finder, öppna photoshop och skapa en kontaktkarta på alla dina kopior?
Där kan man ju ställa in dpi och massa annat.
bara ett totalt höftskott, kanske blir helt hejkon bejkon, har aldrig provat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-24 02:47

Finns det verkligen inget enkelet sätt att göra detta på? Gärna utan mastodontverktyg som Quark och Photoshop som jag inte har tlilgång till...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 06:58

Kontakta mig via PM, skicka över ditt visitkort så ska jag smälla ihop det på ett A4 och göra en printbar PDF och skicka tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 08:04
Ursprungligen av Konrad:

Kontakta mig via PM, skicka över ditt visitkort så ska jag smälla ihop det på ett A4 och göra en printbar PDF och skicka tillbaka.

Det är du som är Jack Killian

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-24 11:12

Men nu var det inte en specifik utskrift det handlar om... Kan mycket väl lösa det på egen hand, men skulle vilja ha förslag på program som fungerar smidigare. Funderar starkt på att slänga ihop något eget...

Du kan ju alltid plocka ner demoversionen utav Pages och infoga pdf'en där, duplicera några gånger och sedan exportera till pdf.

Tjillevipp!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 11:38

Det är över ett år sedan tråden skapades, så det verkar inte vara nån större panik.

Oj...

Men flojon verkar ju ha samma problem!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-25 01:52

Sökte efter en lösning och fann denna tråden (dock utan en tillfredställande lösning...) jobbar nu på att få ihop ett eget program, då det egentligen inte är någon större panik... En kul utmaning...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-25 07:46

Ska du skriva ihop ett eget program?
Lycka till.

  • Medlem
  • 2006-04-02 12:06

arför inte bara välja att skriva ut typ så många som får plats på en A4 och i akrivardialogen välja att skriva up så många "pages per sheet".

Då blir det ju rätt på en gång utan en massa extra mjukvara.

Problemet blir väl iofs att man inte får några crop-marks så det kan vara lite pyssligt att skära ut dem från A4:an sedan.

Ett tips dock, se till att skriva ut på en bra skrivare och se till att pappret är riktigt tjockt. Ett visitkort på vanligt laserpapper (80g) är så taffligt att det är bättre att inte ge ifrån sig ett sådant.

/hpe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-02 16:02

Jag fick faktiskt till ett program som fungerar skapligt. Kommer väl lägga in "crop marks" och lite andra funktioner efter hand.

Som du säger, nackdelen med "pages per sheet" är att det inte är lika smidigt, blir ju massa mellanrum och ramar. Dessutom kommer sidan att förminskas så det är svårt att få rätt storlek.

Använder 160g papper, min skrivare klarar tydligen inte av tjockare papper. Blir ganska ok, även om dem är ganska mjuka. Pappret krullade sig när det gick igenom skrivare, vilket så här i efterhand ser ganska bra ut...

Om någon skulle vara intresserad av mitt program kan jag lägga ut det på internet. Måste bara snygga till det lite först i så fall.

1
Bevaka tråden