Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstruktionsfel

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-17 15:42

Hej!

Jag har en ibook 12" 1 ghz, köpt från applestore.
Tyvärr har den lilla krabaten ett antal konstruktions fel på sig..
Det är ojämn plast på skärmen, det buktar in och ut alltså. Det är väldigt irreterande när man ligger i sängen och har en lampa lysande i en sned vinkel på skärmen.
Det är väldigt knakande plast till vänster om touchpaden som irreterar mig när jag sitter och skriver.
Nu kommer vi till det vackra äpplet som kanske inte heller är helt som det ska.
Min kompis har en ibook 1,2 ghz och hans äpple lyser mycket starkade än mitt, mitt äppla kanske lyser lika mycker som hans gör när han har ställt in skärmen på 1-4 i styrka, när jag har full styrka på. Själva skärmen funkar bra, men det ser ut som om hans skärm lyser starkade också, men sådant kan ju iofs bara vara inbillning.
En spricka har börjat uppstå på skärmens plast, ingen större sådan.. Kanske en halv centimeter.
Detta skickade jag ett mail om till apple. I det mailet nämnde jag bara plasten på skärmen och den knakande plasten vid touchpaden, eftersom jag inte sett allt annat ännu. Vi fick ta datorn till närmaste mac-återförsäljare och lämna in den. De lovade att höra av sig efter helgen men inget hörde vi, vi ringde någon gång men killen som skulle kolla på den var inte där.
Efter 2,5 veckor ringde vi igen och de sa att vi kunde hämta den, men jag fick den precis som den var när jag lämnade in den, fast lite dammigare. Men killen hade iaf satt en lite skvätt olja där det knakade och det minskade ner på ljudet en aning då, men nu några månader efter detta knakar den som normalt igen.
Eftersom garantin inte stödjer kosmetiska fel eller vad han på supporten nu sa så spelar det ingen roll nu tycker jag.
Detta ska väl egentligen inte gå på någon garanti eftersom felet inte är orsakat av mig.
Jag ser att det är ett fel på datorn och då vill jag gärna ha någon ersättning för det.
Det här felet kommer ju göra att det blir svårare för mig att sälja datorn ifall jag vill göra det någon gång?

Finns det någonting att göra för detta är ju ett sandkorn i ögat?

Senast redigerat 2005-01-17 16:02

Du har väl rätt att reklamera en vara om den är max 2 år gammal och då förutsätts att du kan bevisa/hävda att felet fanns redan då den var ny... som jag tolkar detta så är en undermålig konstruktion i linje med att du kan hävda reklamationsrätt. Stå på dig men var vänligt bestämd istället för att hamna i någon form av ilska... om/när AppleStore inte fungerar att prata med så vänd dig högre upp till typ några av deras chefer - t.ex bemyndigad person hos Apple Nordic Executive Relations, dvs. någon som har rätt att underkänna Apple Stores behandling av ärendet. Plan 2 kan vara att försöka övertyga denna person om att du får förlängd garanti. Exakt så har jag en gång gått tillväga när dasslocks iBooken var 14 månader gammal, dvs så sa man nej till reklamation men förlängde garantin.

1
Bevaka tråden