Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMB vs. AFP

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Panther Server som kör fildelning i en blandad miljö (Win XP, W2k, OS X).

Funderar på vilket fildelningsprotokoll som är smartast att använda. SMB skulle ju verka som det logiska valet med tanke på att alla systemen kan använda det.

Dock så vill jag ju helst att PC-systemen ska slippa se de ._filnamn.ext filer som OS X sprider ut. De kan jag ju iofs dölja med smb.conf, men då antar jag att OS X blir lite förvirrat. Omvänt gäller ju WinXP:s ThumbsDB-filer som den lägger småbilder i. De vill man ju inte visa för OS X-användarna.

Kan Samba dölja olika filer beroende på vilket OS som ansluter? Är det smartaste kanske att köra AFP för Macar och SMB för Windows och därigenom kunna dölja oönskade filer? Hur fungerar det isf med åäö mellan de olika protokollen? Kommer filer med sådana tecken att bli osynliga om det lagts dit med det andra protokollet?

Alla synpunkter är välkomna!

/Henrik

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-17 19:31

Det bästa (tycker jag) är att köra SMB för windowsklienterna och AFP för macarna. Följande händer då:

Eftersom AFP klarar av dubbel-fork filer så kommer det inte uppstå »spökfiler« (._) för windowsanvändarna. Alla .DS_Store kommer att bli dolda filer (taggade med metadataflaggan som »hidden«) och kommer inte synas för någon av plattformarna.

Windows Thumbs.DB kommer också taggas med »hidden« och döljas för båda systemen, och kommer heller inte att bli ett bekymmer.

Självklart kommer alla dolda filer att synas om man på respektive klient ställer in att dolda filer ska synas...

Hanterar OS X Server långa filnamn och åäö både för AFP och SMB i det här läget då? På ett sådant sätt att åäö syns korrekt och kan skapas på samma sätt oavsett klientplattform?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-19 07:18

Jag har iaf inte upplevt några problem med svenska tecken i filnamnen. Och, ja, X-server stödjer långa filnamn via båda protokollen.

Till skillnad från win-server som inte fixar långa filnamn via appletalk.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 08:13

Jag kör SMB idag och skulle väldigt gärna bli av med skräpfilerna. Hur gör man för att köra AFP, loggar man in på samma sätt?

//Magnus

Ursprungligen av Magtil:

Jag kör SMB idag och skulle väldigt gärna bli av med skräpfilerna. Hur gör man för att köra AFP, loggar man in på samma sätt?

//Magnus

Om afp är på på servern så använder du anslut till server (kringla K) och skriver afp://namn.på.server.eller.ip.nummer Jag antar att det fungerar via Nätverks mappen i finder också iom att ni kör mac som server. Jag kör Linux som server och har inte renduzvoi [stavning?]

/L

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-01-19 07:43

lägg till: hide dot files = yes i Samba konfigurationen (/etc/smb.conf) så syns inte punktfilerna.

1
Bevaka tråden