Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF-problem med firefox

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 19:56

Lyckades strula till det hela med att installera acrobat reader. Nu ångrade jag mig för att det är ett sånt satans segt program så jag tog bort det.
Men nu vill firefox öppna pdf:er med acrobat som inte finns. Mitt problem blir då att jag inte kan byta vilket program firefox skall använda för att öppna pdf:er. Jag vill ju att den ska använda programmet "förhandsvisning". Vart kan jag ändra detta?!?!?

Tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 11:27

Du kan ställa in så att pdf:er alltid öppnas av Förhandsvisning genom klicka på en pdf>äpple-i>ändra "öppna med" till Förhandsvisning och klicka i "ändra alla".

Då kommer alla pdf:er att öppnas med Förhandsvisning i findern. Om det funkar i Firefox vet jag inte (trots att jag själv kör Firefox).

Alltid en början ....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 11:54

Vad du kan göra (som jag gör) är att ladda ned PDFen till skrivbordet först ("Save to disk") och därefter dubbel-klicka på den. Om du gjort som förra inlägget kommer PDFen att startas (MKT snabbare än med Reader) och visas i Förhandsvisning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-19 12:27
Ursprungligen av raily:

Lyckades strula till det hela med att installera acrobat reader. Nu ångrade jag mig för att det är ett sånt satans segt program så jag tog bort det.
Men nu vill firefox öppna pdf:er med acrobat som inte finns. Mitt problem blir då att jag inte kan byta vilket program firefox skall använda för att öppna pdf:er. Jag vill ju att den ska använda programmet "förhandsvisning". Vart kan jag ändra detta?!?!?

Tack på förhand

Firefox -> Preferences -> Downloads -> File types
Välj PDF, klicka "Change action" och välj Preview
Eller kolla denna
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16527

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-19 13:15

Du kan också kolla i biblioteket (ditt och/eller det gemensamma i roten) efter mappen internet plugins. Där har Acrobat antagligen lagt in en plugin som spökar.

Personligen tycker jag att pdf-visning direkt i webbläsaren funkar smidigt. Man slipper hålla på och ladda ner till skrivbordet och sånt. Nu när Acrobat är i den snabbare version 7 är även dess internet-pluginen användbar, men min preferens går ändå till Shuberts pdf-plugin som tipsas av Danne V för den har enklare och renare gränssnitt (och är snabb).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 19:56

Tack jag lyckades lösa det till slut...men nu laddas det som bekant ner till skrivbordet å sen öppnas i acrobat 7. Men ett webbläsarplugin vore värt att testa då skrivbordet blir fullt med pdf:er!!

Då kommer frågan kan man ändra så att firefox inte lägger filerna på skrivbordet utan i någon sorts tempmapp som gärna töms regelbundet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-19 20:58
Ursprungligen av raily:

Tack jag lyckades lösa det till slut...men nu laddas det som bekant ner till skrivbordet å sen öppnas i acrobat 7. Men ett webbläsarplugin vore värt att testa då skrivbordet blir fullt med pdf:er!!

Då kommer frågan kan man ändra så att firefox inte lägger filerna på skrivbordet utan i någon sorts tempmapp som gärna töms regelbundet?

Förlåt om jag låter syrlig. Men klarar du inte att kolla i Firefox preferences?
:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 22:17
Ursprungligen av Danne V:

Förlåt om jag låter syrlig. Men klarar du inte att kolla i Firefox preferences?
:rolleyes:

Jodå det har jag inga problem med. Tror inte du förstod frågan. Självklart har jag hittat inställningarna för vart download manager skall spara filer automatiskt....men det är inte det som är problemet. Väljer jag att firefox skall öppna en PDF med exempelvis adobe acrobat reader 7.0 så måste firefox först ladda ner filen och spara den på disken någonstans. Här har vi problemet. PDF:erna hamnar nu av någon anledning på skrivbordet, detta även om jag har angett en helt annat mapp som standard mapp för download manager...varför? och hur kan jag isf ändra denna mapp?

Eller är jag fortfarande korkad? Tala isf gärna om vad det är jag inte hittar för inställning för jag har letat...

(jag kan ju vart otydlig i min frågeställning )

1
Bevaka tråden