Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radiobredband

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-19 09:26

Vi i Kalmar Län ska snart (Juli) få 1mbit trådlöst bredband via radionätet. Problemet är att när man beställer får man välja mellan ett stationärt modem eller ett PCMCIA-modem och eftersom jag inte har PCMCIA på min blivande PowerBook (antar jag) så uppstår et tlitet problem. Nån som vet om det finns nån form av PCMCIA eller helst ett USB-modem för radiobredband som funkar till Mac?

Behöver du verkligen ett modem?? är det inte bara ett vanligt trådlöst WLAN nät? issåfall räcker det med att köpa ett Airport kort till datorn.

Exakt vad är det för prylar de erbjuder? Vilken typ av nät är det?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-19 10:32

Det går via radionätet och jag tvivlar på att Airport kan sända/ta emot radiosignaler på upp till 3 mils avstånd :S. H´är är mer info som kan hjälpa er hitta en lösning till problemet.
http://www.kalmar.regionforbund.se/news/viewnews.asp?languageid=1&newsid=219

Ursprungligen av xtimmyx:

eftersom jag inte har PCMCIA på min blivande PowerBook (antar jag)

Minstingen (12 tum) har inte men övriga (15 och 17) har.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-01-19 10:44

Nån som vet om det finns nån form av PCMCIA eller helst ett USB-modem för radiobredband som funkar till Mac?

Ser ut som det är en ny standard och inte gamla 802.11 tekniker.

"Testat på fem kontinenter
Det nya nätet baseras på den tekniska standarden UMTS TDD som ger en överföringskapacitet på upp till tio gånger den som 3G ger. Tekniken, som i huvudsak kommer från amerikanska IPWireless (www.ipwireless.com)"

Och om man kollar på http://www.ipwireless.com/news/press_121304.html så finns följande:

"The subscriber devices offered would initially be plug-and-play Desktop Modems that use either USB or Ethernet to support PCs and LAN Gateways. The modems use extremely low power, and support downlink speeds of up to 3Mbps."

Så det ser ut som du får en enhet med radio på ena sidan och ethernet ut på andra sidan. Precis samma sak finns för 802.11b/g från tex. Proxim, http://www.proxim.com/products/wifi/client/ec/index.html

-J

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-19 10:44

trist, det är en 12" jag köper. men modemet är säkert itne mackompatibelt ändå.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-19 10:51

Så det verkar som om det löser sig trots allt. Men man vill ju gärna inte beställa modem från typ USA eller nått. Vad tror ni om en PCMCIA till USB-adapter. Kan det funka kanske? Om det nu itne går att fp tag i en smidigare lösning i Sverige. Det är ju iofs ett tag kvar så dom kanske kan komma med en annan lösning.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-01-19 10:56

Så det verkar som om det löser sig trots allt. Men man vill ju gärna inte beställa modem från typ USA eller nått. Vad tror ni om en PCMCIA till USB-adapter. Kan det funka kanske? Om det nu itne går att fp tag i en smidigare lösning i Sverige. Det är ju iofs ett tag kvar så dom kanske kan komma med en annan lösning.

Läst du igenom länken jag hade i mitt förra inlägg? Det var ett pressmeddelande från ipwireless som handlade om kalmar och om jag inte misstar mig så kommer ni att erbjudas ett radiomodem med ethernet anslutning. Man erbjuder sådana enheter just för att alla kan ansluta ethernet och slippa problem med privatpersoner som har problem med drivrutiner för modem... Om du inte har ett ethernet port (har du garanterat i en ny station/bärbar, iaf från apple) så kan du välja modellen med en USB port...

http://www.ipwireless.com/news/press_121304.html

-J

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-19 10:58

ah ok. jag orkade ärligt talat inte tugga igenom den där texten. är så jävla trött idag. men tack för hjälpen. det var hyggligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 14:09

ah ok. jag orkade ärligt talat inte tugga igenom den där texten. är så jävla trött idag. men tack för hjälpen. det var hyggligt.

Skärpning Timmy!!

Först lägger ut en fråga här på 99mac angående dina farhågor huruvida du skall kunna ansluta din Mac till radiobredbandet....fär att sedan inte bry dig om att sätta dig in i vad folk här på 99mac ger dig till svar.

Det tar endast 45 minuter tills den första ("mrsandin") tar sig tid att ge dig ett svar på hur han tror du skall lösa problet, samt att han ställer ett par följdfrågor till dig...

17 minuter senare svarar du på "mrsandin's" inlägg, tvivlar på att hans förlag på lösning är den rätta, samt att du själv ger oss ytterligare information (en länk till Regionförbundet i Kalmar), som mer beskriver den kommande bredbandssatsningen i Kalmar. I slutet på denna beskrivning finns dessutom länkar till bl.a. IP Wireless som ju står för tekniken.

13 minuter senare skriver "jar" ett inte allt för långt (14 rader, 125 ord, 812 tecken ) långt svar på dina ursprungsfrågor... ett svar som dessutom innehåller en lösning på dina problem samt länkar som stödjer "jar's" lösning...

Efter detta fortsätter du att spekulera på en lösning med PCMCIA (PC Card) <-> USB-adapters, trots att "jar" ju redan gett dig en lösning...

"jar" inser att du uppenbarligen inte läst vad han skrivit och ger dig ytterligare "kött på benen"...

...

Kontentan med mitt inlägg ovan är att lägger man ut en fråga likt det du gjorde, bör man kanske bemöda sig att läsa igenom de svar på lösningar som vi andra kommer med... :rolleyes:

-Torkel

Orkar man inte läsa svaren så ska man fan inte fråga heller.
xtimmyx, du ska inte drista dig till att fråga om något mer på detta forum om du inte ens orkar läsa svaren från folk dom bemödar sig att hjälpa dig.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-19 15:22
Ursprungligen av Nurell:

Orkar man inte läsa svaren så ska man fan inte fråga heller.
xtimmyx, du ska inte drista dig till att fråga om något mer på detta forum om du inte ens orkar läsa svaren från folk dom bemödar sig att hjälpa dig.

Det räcker väl med att en person "tillrättavisar" honom dock...

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-19 17:15

Grejen var det att jag satt i skolan med programmering och inte hade tid att läsa igenom det då våran lärare kan vara ganska barsk. Jag läste igenom det sen och känner faktiskt att jag måste be om ursäkt för mitt agerande. Får hoppas ni förstår lite av mitt agerande. //Timmy

1
Bevaka tråden