Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med tangentbordslayout?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 09:46

Jag ett par problem som jag tror har något med tangentbordlayouten att göra.
Om jag har Terminalen öppen händer en massa knasigheter i andra program men så fort jag stänger den så funkar det.

1. I Photoshop kan man ju börja rita upp en markering och sedan hålla nere mellanslagstangenten för att flytta markeringen. Detta funkar inte med Terminalen öppen.

2. Att markera flera objekt i Dreamweaver genom att hålla inne shift funkar inte heller med Terminalen öppen.

Har upplevt flera andra problem som dessa med att vissa tangenter inte funkar som de ska när Terminalen är öppen.

Sen har jag ett till problem. I SubEthaEdit finns det kommandon som heter Shift Left och Shift Right. Dessa använder tangentbordskombinationerna Cmd+[ och Cmd+]. Eftersom jag använder Swedish Pro som tangentbordslayout så blir det Alt+Cmd+[ och Alt+Cmd+] men det är bara Shift Right som funkar.

Är det någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Jag har systemet insställt på English och kör som sagt Swedish Pro som tangentbords layout. Har testat Swedish också men det är ingen skillnad.

• Medlem
  • 2005-01-19 11:29

kan det ha samband med detta, typ att shift slutar funkar i Illustrator,
jag har sett Illustrator problemet hos kund, då körde jag Cocktail
och rensade Cachefilerna men detta kanske hjälper dig:

saxat från Macosxhints:

"For the past couple of months, I've been trying to solve a maddening problem with Adobe Illustrator CS: Keyboard constraints (shift-drag to constrain angles; option-drag to duplicate) haven't been working. Tonight I finally decided to systematically track down the problem. As it turns out, the problem originates from having Terminal running, with "Secure Keyboard Entry" enabled (in the File menu). Turning off "Secure Keyboard Entry" gets rid of the problem immediately -- I don't even have to quit either Terminal or Illustrator.

As far as I can tell, enabling this option doesn't change the effects of modifier keys in any other program except Illustrator. In fact, weirdly, it doesn't affect the other uses of the modifier keys in Illustrator -- holding down the option key will still switch temporarily to the most recently used pointer tool, for example. But if you're having modifier-key troubles, it's worth checking this out as the source.

[robg adds: I'd never even noticed this option in Terminal, and it took a trip to the Help to figure out what it's for. Help says:
You can set up Terminal to allow secure keyboard entry. This prevents other applications on your computer or the network from detecting and recording what you type in Terminal. Before you turn this option on, make sure other applications on your own computer don't need this information."

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 13:04

Klockrent! Funkar kanon, tack för hjälpen ML!

Då är det bara problemet med SubEthaEdit kvar, någon som har en idé?

1
Bevaka tråden