Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

virus i Mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sett att en och annan råkat ut för virus med sin Mac. Men hur vet man om man har fått in ett virus, egentligen? Kommer det upp en skylt som talar om det, startar datorn om a la Windows, eller? Trodde fö. att Macken var osårbar för allt sånt här... (det tror jag tills jag har sett det på min egen Mac)

Ingen dator är osårbar. Dock är OS X säkert, plus att "ingen" har mac, så det är ingen som orkar göra ett virus för mac. (Men på något mystiskt sätt finns ändå ett femtiotal virus för OS 9 och tidigare.)

De vanligaste är makrovirus, alltså ett M$ Office-hittepåvirus, som tillexempel kan... kan... ja vidare mycket kan det inte göra, förutom att messa upp det dokument du just arbetar med.
Jag hade ett par makrovirus i office, men det använda jag ju ändå inte så...

Jag skulle TRO att många virusmakare vill låta dig veta att du har blivit attackerad, och om inte annat så märker du när din hemmapp är borta, eller när processorn varvar rött dygnet runt och laddar ner skit eller skickar spam.

Annars får man söka efter dem med ett antivirusprogram.

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 15:45

Huruvida det finns virus för OS 9 och tidigare är väl tämligen ointressant!!(?)
Att det skulle finnas ett femtiotal Office-virus är nog en underdrift, jag skulle kunna sätta mej och skriva ett VB-hack nu så kan vi räkna upp det till 51 men jag tror det finns fler... Det finns ej heller några restriktioner i VB script som håller dem inom applikationen/dokumentet. Å andra sidan skulle jag av uppenbara skäl ej heller räkna dessa Office-virus som Mac-virus.

En snabb google'ing säger mej att det finns ett par virus till mac os x men ingen jag känner har drabbats, ej heller jag själv.

Eftersom OS X bygger på BSD/mach så kan ju en del virus och trojaner från liknande os portas men de är få och kända. Det som framförallt skiljer OS X från windows är Internet Explorer och dess integration i OS'et. Det är där de flesta hål finns, upptäcks och utnyttjas.

mvh jensa

Ursprungligen av bruksarn:

Har sett att en och annan råkat ut för virus med sin Mac. Men hur vet man om man har fått in ett virus, egentligen? Kommer det upp en skylt som talar om det, startar datorn om a la Windows, eller? Trodde fö. att Macken var osårbar för allt sånt här... (det tror jag tills jag har sett det på min egen Mac)

En och annan... låter överdrivet. Kan du vara lite mer konkret med vad "en och annan" drabbats av?

Handlade det om PC-virus? exe-filer och liknande PC-virus som kommer med epost är ofarligt för macen men man kan så klart skicka problemet vidare om man inte vet vad man gör.

Macen är knappast osårbar men har varit härligt förskonad p g a att allt fokus ligger på Wintel.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-19 21:29

NJa och så har inte macen öppen källkod (Tio minuter googling så hittar man Windozes källkod )

Ursprungligen av Rayden:

NJa och så har inte macen öppen källkod (Tio minuter googling så hittar man Windozes källkod )

Visst har väl macen en hel del öppen källkod
Hela Darwin + en massa inbyggda program är ju OpenSource.

Mondo: LOL

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 22:00
Ursprungligen av Rayden:

Här har du en trevlig lista från Apple på ingående öppen källkod och dess licenser

Det ända virus liknande som jag har sett på Mac OS X är "APPLEFILESERVER_LOGINEXT_EXPLOIT" vilket mest har varit for Mac OS X Server 10.3.3 och tidigare.

Senare uppdateringar av Mac OS X har täppt till hålet.

Här är lite information från Trend's hemsida.

/Jonas

Från Trend:

Virus type: Others

Destructive: No

Overall risk rating: Very Low

--------------------------------------------------------------------------------

Description:

This attack exploits an unchecked buffer vulnerability in handling the pre-authentication routine of the AppleFileServer.

AppleFileServer for Mac OS X 10.3.3 and earlier are vulnerable to this form of attack. This attack is composed of specially crafted "LoginExt" (authentication) request with an overly long string in the "PathName" field that are sent to the target system.

Once the attack is successful, this could allow a remote user to run arbitrary commands on the target system. This also gives the malicious user the ability to run and install programs or view and edit data with the same privileges as the server. This could also make the FTP server crash. Furthermore, a malware program can perform this type of attack to propagate to other vulnerable systems.

Solution:

Applying Patches

Download and install fix patch supplied by your vendor at the following sites:

For Mac OS X 10.3.3 "Panther"
For Mac OS X Server 10.3.3
For Mac OS X Server 10.2.8
For Mac OS X 10.2.8 "Jaguar"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 21:44

Du menar den här?

Windows Source Code

/* Source Code Windows 2000 */

#include "win31.h"
#include "win95.h"
#include "win98.h"
#include "workst~1.h"
#include "evenmore.h"
#include "oldstuff.h"
#include "billrulz.h"
#include "monopoly.h"
#include "backdoor.h"
#define INSTALL = HARD

char make_prog_look_big(16000000);
void main()
{
while(!CRASHED)
{
display_copyright_message();
display_bill_rules_message();
do_nothing_loop();

if (first_time_installation)
{
make_100_megabyte_swapfile();
do_nothing_loop();
totally_screw_up_HPFS_file_system();
search_and_destroy_the_rest_of-OS2();
make_futile_attempt_to_damage_Linux();
disable_Netscape();
disable_RealPlayer();
disable_Lotus_Products();
hang_system();
} //if
write_something(anything);
do_nothing_loop();
do_some_stuff();

if (still_not_crashed)
{
do_nothing_loop();
basically_run_windows_31();
do_nothing_loop();
} // if
} //while

if (detect_cache())
disable_cache();

if (fast_cpu())
{
set_wait_states(lots);
set_mouse(speed,very_slow);
set_mouse(action,jumpy);
set_mouse(reaction,sometimes);
} //if

/* printf("Welcome to Windows 3.1"); */
/* printf("Welcome to Windows 3.11"); */
/* printf("Welcome to Windows 95"); */
/* printf("Welcome to Windows NT 3.0"); */
/* printf("Welcome to Windows 98"); */
/* printf("Welcome to Windows NT 4.0"); */
printf("Welcome to Windows 2000");

if (system_ok())
crash(to_dos_prompt)
else
system_memory = open("a:\swp0001.swp",O_CREATE);

while(something)
{
sleep(5);
get_user_input();
sleep(5);
act_on_user_input();
sleep(5);
} // while
create_general_protection_fault();

} // main

hehe. fan va jag inte skulle bli överraskad om man grävde fram det där ur källkoden. Uppenbarligen fungerar ju windows källkod ungefär som ovanst. kodsnutt. för övrigt har jag aldrig sett ett virus till mac.

1
Bevaka tråden