Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual PC - Mac OS 10.2.8

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-19 16:21

Behöver lite hjälp!!
När jag har installerat och öppnar VPC så får jag upp dialogrutan "Authenticate". När jag skriver in name och passworld så får jag upp en dialogruta att det är fel!! (det är inte fel....)
Jag tror att det är något fel på tangentbordsinställningen på min dator i förhållande till programmet, dvs att programmet inte tolkar mitt tangentbord som det borde och därmed att jag får fel tecken.
Efter tre försök så får jag upp en ny dilogruta där det står "Virtaul PC will run wihout Vrtual Switch Networking", därefter öppnas programmet. När jag därefter försöker installera Windows XP Home Edition så startar förberedelsen för installation. När detta är gjort så ska jag enligt instruktionen trycka på F8 för att fortsätta slutföra instaöllationen. Vilken tangent jag än trycker på så kan jag inte bekräfta att programmet ska fortsätta installationen. Med detta som bakgrund så gissa jag att tangentbordet inte är rätt inställt.
Någon som begriper vad som är fel?? Hur kommer jag vidare??

Hälsningar
Hans

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 18:55

Prova att autentisera med ditt kortnamn istället för hela namnet.

• Medlem
  • 2005-01-19 22:17
Ursprungligen av zink:

Prova att autentisera med ditt kortnamn istället för hela namnet.

Kortnamn?? Jag hänger inte riktigt med.......
Mitt användarnamn är det jag anget vid konfigureringen av datorn, dvs mitt för och efternamn. Detta finns redan ifyllt i dialogrutan som dyker upp. Det jag fyller i är därför bara lösenordet och det är detsamma som jag angett vid inloggning i datorn.
Detta har alltid fungerat på alla andra program jag installerat hitintills utan problem.
Ge mig gärna lite mer info hur du menar.

Hälsningar
Hans

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 22:37

När du installerade OS X angav du ditt för och efternamn. I nästa moment av installationen föreslog installeraren ett kortnamn, ett ihopskrivet användarnamn som man använder på *nix datorer.
kortnamnet (Short name) som föreslogs var säkert en kompakt sammanskrivnig av ditt för- och efternamn. (Gissar på att du godtog förslaget OS X installeraren gav dig.)
Öppna terminalen och kolla vad det står framför prompten. Eller öppna systeminställningar på datorn och kolla där.
När du hittat kortnamnet använder du det istället för Förnamn Efternamn som automatiskt blir inskrivet den här besvärliga dialogrutan. OK?

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 22:48

Så här kan du se ditt kortnamn (Svensk 10.2.8):
Öppna Systeminställningar
Välj Konton
Markera din användare och klicka på Redigera användare.
Här finns ditt kortnamn.

• Medlem
  • 2005-01-19 23:03
Ursprungligen av zink:

När du installerade OS X angav du ditt för och efternamn. I nästa moment av installationen föreslog installeraren ett kortnamn, ett ihopskrivet användarnamn som man använder på *nix datorer.
kortnamnet (Short name) som föreslogs var säkert en kompakt sammanskrivnig av ditt för- och efternamn. (Gissar på att du godtog förslaget OS X installeraren gav dig.)
Öppna terminalen och kolla vad det står framför prompten. Eller öppna systeminställningar på datorn och kolla där.
När du hittat kortnamnet använder du det istället för Förnamn Efternamn som automatiskt blir inskrivet den här besvärliga dialogrutan. OK?

YES......!!!, det fungerade. Nu har dessutom lärt mig vad kortnamn är för något. Nu återstår bara ett problem, nämligen att få installatikonen av Windows XP att fungera.
Allt går bra till jag kommer fram till dialogrutan att jag ska acceptera licensavtalet. De alternativ jag har är:
F8=Acceptera
Esc=Acceptera inte
PgDn=Nästa sida

Det enda som fungerar är när jag trycker på Esc då släcks installationen ner. Trycker jag på F8 händer nada, inte heller om jag trycker på A. PgDn vet jag inte enss vad det är för tangent på Mac:en.

När jag trycker runt på alla tangenter på skrivbordet så är det bara en tangent(förutom esc) som fungerar och då sätter jag VPC i vila.
Har du något smart tips för att komma vidare även här??

Hälsningar
Hans

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-19 23:10
Ursprungligen av hanss:

YES......!!!, det fungerade. Nu har dessutom lärt mig vad kortnamn är för något. Nu återstår bara ett problem, nämligen att få installatikonen av Windows XP att fungera.
Allt går bra till jag kommer fram till dialogrutan att jag ska acceptera licensavtalet. De alternativ jag har är:
F8=Acceptera
Esc=Acceptera inte
PgDn=Nästa sida

Det enda som fungerar är när jag trycker på Esc då släcks installationen ner. Trycker jag på F8 händer nada, inte heller om jag trycker på A. PgDn vet jag inte enss vad det är för tangent på Mac:en.

När jag trycker runt på alla tangenter på skrivbordet så är det bara en tangent(förutom esc) som fungerar och då sätter jag VPC i vila.
Har du något smart tips för att komma vidare även här??

Hälsningar
Hans

Vet inte hur det är med apples tangentbord till stationära datorer, men för att få F8 att agera som just F8 och inte en av apples funktionstangenter på t ex ibooks och powerbooks så måste du hålla in en tangent märkt "fn" samtidigt som du trycker F8.

• Medlem
  • 2005-01-19 23:20

YES x2.....!!!
Det fungerar med tangent "fn". Jag har alltid funderat vad den tangenten är bra för. Jag kör en PowerBook G4 17" .
Nu ska jag fortsätta installationen så får vi se om det dyker upp något nytt problem. Men med er hjälp här på 99mac så är jag inte orolig längre.Ni verkar fixa det mesta....

Hälsningar
Hans

• Medlem
  • 2005-01-20 00:26

Nu fungerar allt!! Dessutom har jag fått lära mig ett par nya "hemligheter" som jag inte hade en aning om tidigare

Tack för hjälpen!!

Hälsningar
Hans

1
Bevaka tråden