Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sendmail som smtp i Mail.app

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag inte vill använda min internetleverantörs smtp-server för skickande av mail, kan jag, som i Public Beta, välja sendmail som smtp och i så fall hur?

Det finns ingen möjlighet att välja sendmail i inställningarna för Mail.
Kan jag med hjälp av terminalen gå in och ändra smtp-inställningarna?

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-31 10:42

Om du har sendmail igång på din burk så kan du ju alltid ange ditt ip i inställningarna i Mail.app

Jag hittade lite matnyttig information på den här sidan. Tyvärr säger sendmail att det inte går att skicka mail över port 25.

Var kan jag ändra portinställningarna? Eller finns det en annan lösning?

Om inte Sendmail kan skicka mail över port 25, som är SMTP-porten, så ligger en annan applikation och låser porten.

För att få din mailklient att använda din lokala sendmail som smtp-server anger du antingen ´localhost´ eller ´127.0.0.1´ som SMTP-server.

Apropå sendmail.. finns d något najs GUI för den o tanka ner? Samt hur aktiverar/konfigurerar man den på sin dator?

Tenons iTools kanske klarar den, men den kostar o andra sidan en slant..

• Medlem
  • International user
  • 2001-06-01 11:11

har för mig att iTools är för apache enbart

Nja det stämmer inte riktigt tror jag, eftersom den även tar hand om BIND och ev även sendmail som sagt.. men men.. jag har inte provat så jag ska inte säga nått

Men att döma av skärmdumparna på gränssnittet så antar jag det..

[ 20 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: glemme ]

Prova Webmin. Där kan man ställa in precis allting som har med webbservern att göra, Apache, MySQL, sendmail osv. Men det finns inget interface till att läsa emailen.

Jag vet tyvärr fortfarande inte hur jag ska ändra portinställningarna/få sendmail att funka. Men jag gräver vidare.

[ 01 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Programmet du hänvisar till verkar riktigt najs. Kört el provat själv? Svårt o komma igång?

Vad gäller portinställningarna får du gärna bygga vidare på min fråga i samma forum fast under rubriken firewall o rättigheter.. där jag avkunnar en liknande fråga..

PS. Är det bara för mig forumet verkar skumt just nu? Laddar bara vissa bilder etc, skulle ju kunna vara min IE5.1 i och för sig..

[ 01 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen ]

[ 01 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen ]

Har testat det på min Pismo. Smidigt att installera, relativt lätt att konfigurera men lite "overkill" om du bara vill konfigurera sendmail. Det är tänkt att sköta om en hel webbserver, med databaser, mailserver ,ftp-server och hela middevitten

För mig funkar forumet utmärkt...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Har testat det på min Pismo. Smidigt att installera, relativt lätt att konfigurera men lite "overkill" om du bara vill konfigurera sendmail. Det är tänkt att sköta om en hel webbserver, med databaser, mailserver ,ftp-server och hela middevitten

För mig funkar forumet utmärkt...

Under OSX Server 1.X eller OSX klient? Readmefilen nämner bara stör för OSXS 1.X ...

OSX 10.0.3 (klient). Installerade för FreeBSD vilket borde ha större likheter med OSX än OSX Server. Men alla configurationsfiler (för samtliga system) blir installerade så det borde gå att växla. Jag upplevde dock inga problem.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

goddamnit..

d va ju nästan 6000 filer i det arkivet.. känns som ja avvaktar med o installera detta.. iaf på min arbetsburk till o börja med..kan dra in det på os x servern kanske. fast där behövs det ju inte i samma utsträckning ändå i och för sig..

aja..ballt att d finns UNIX program som bara e o köra in på os x iaf. Lite power

Jo, det var en jätteinstallation. Blir inte så lätt att avinstallera.

Nåja, jag installerade om hela systemet idag, mest för att bli av med Webmin och lite misslyckade installationer.

Nu är systemet rent och problemen har redan börjat dyka upp. Men jag skapar en ny tråd...

haha.. låter ju j-t bra o höra.. "mest för o bli av med webmin etc".. hehe

tror som sagt ja avvaktar ett tag ja

• Medlem
  • 2001-06-19 22:49

Vad gäller access till port 25 på interfacet lo0 så kan man inte komma åt det från applikationer som går i Classic. Detta beroende på hur klistret mellan Classic och MacOSX är gjort.

Därför måste mailklienter (tex) som går i Classic som ska använda sendmail (tex) som går i MacOSX använda sig av den IP-adress som finns på något annat interface (tex en0 eller en1). Dessutom måste applikationer som lyssnar på dessa interface acceptera anslutningar från "andra datorer". Detta är tex normalt blockerat i OpenSSH om man vill tunnla protokoll över SSH (fixa med argument -g, men då öppnar man ett rejält säkerhetshål). Man måste också kolla eventuella inställningar man satt på ipfw.

Så, kolla att sendmail är igång, att det lyssnar på port 25 (kolla tex med telnet från ett terminalfönster) och sedan vilken IP-adress du pratar med från din mailklient.

Vad gäller konfiguration av sendmail så är det inte _så_ himla svårt med det M4-paket som idag medföljer källkoden.

Trassligt första gången kanske, men...

• Medlem
  • 2001-06-26 01:09

Hejsan allihopa,

Jag har sendmail uppe och rullandes, men den ger ett fel;

4.1.8 <adressen@domänen.se>... Domain of sender address adressen@domänen.se does not resolve

Det intressanta är att det fungerade att skicka mail ett tag, tills jag startade om.

Nån som har någon idé?

• Medlem
  • 2001-06-26 16:29

Ge följande kommandon, och se vad som händer. Det borde ge en del tips:

# cat /etc/resolv.conf

# dig domänen.se. mx

# sendmail -bt
> 3,0 användare@domänen.se

1
Bevaka tråden