Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

virus, ormar osv till mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att detta har diskuterats förut här men jag tänkte höra om två saker.

- Finns det någon sida som visar på eventuella virus eller andra otäcka styggelser som förstör för eller som skickar vidare, ja ni fattar vad jag menar (hoppas jag)???

- Av vilken anledning finns det virus program för macen? Är det någon här som kör detta?

• Medlem
  • Täby
  • 2005-01-20 14:31
Ursprungligen av draags:

Jag vet att detta har diskuterats förut här men jag tänkte höra om två saker.

- Finns det någon sida som visar på eventuella virus eller andra otäcka styggelser som förstör för eller som skickar vidare, ja ni fattar vad jag menar (hoppas jag)???

- Av vilken anledning finns det virus program för macen? Är det någon här som kör detta?

Jag fick med antivirus till mac när jag beställde antivirus till PC här på jobbet... men jag har inte använt mac programvaran... varför sega ner datorn i onödan när det inte behövs?

Jag har Virex som man får på köpet när man tecknar ett .mac-konto. Men jag har stängt av det, det känns bara som det är i vägen.

• Oregistrerad
  • 2005-01-20 15:04

ClamXav är trevligt och gratis. Egentligen ett GUI på ClamAV. Det kan man köra för att inte föra virus vidare till sina kompisar som kör Windows. Kör man dessutom VirtualPC så kan man ju bli smittad, även om det inte påverkar hela systemet.

http://www.clamxav.com/
http://www.clamav.net

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-20 14:50

För närvarande finns det enbart två anledningar till att använda antivirusprogram på Macen:
1. Undvika att sprida vidare virus, maskar och trojaner till Windowsanvändare.
2. Om du använder Classic kan de gamla Macvirusen fortfarande attackera.

Om du vet med dig att ingendera punkten angår dig finns det idag ingen anledning till att installera ett AV-program då det, som många andra redan har påpekat, inte existerar några virus för Mac OS X. (Proof of concept räknas inte.)

Men finns det någon sida där eventuella virus finns listade för de olika systemen, som tex os9, windows, linux, unix osv

Ursprungligen av draags:

Men finns det någon sida där eventuella virus finns listade för de olika systemen, som tex os9, windows, linux, unix osv

www.viruslist.com passar nog in på den beskrivningen.

1
Bevaka tråden