Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtual PC & Firewire disk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag funderar på att kasta ut min Windows filserver hemma och bara köra på macen och en firewire hårddisk. Dock så vill jag komma åt vissa windows program och tänkte då använda mig av VPC för detta.

Min fråga är om det går att utnyttja sin firewire hårddisk när man använder windows? Kommer att lagra en massa filer på denna som jag måste komma åt via Windows. Någon som vet?

Tack på förhand
//andreas

Minns inte riktigt. Windows känner nog inte av en extern HD, men du kan skapa en delad mapp på den och på så vis komma åt den.

Ok... jag kan alltså på så sätt komma åt allt på disken? Och lägga saker på den givetvis.
Vet inte om man får prata om sånt där men jag kommer köra DC++ i windows och vill där ha mina filer

Senast redigerat 2005-01-20 15:17
Ursprungligen av deisan:

Vet inte om man får prata om sånt där men jag kommer köra DC++ i wodows och vill där va mina filer

Inget problem att diskutera DC som program, men du bör kanske utelämna vad du tankar för nåt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 17:13
Ursprungligen av deisan:

Ok... jag kan alltså på så sätt komma åt allt på disken? Och lägga saker på den givetvis.
Vet inte om man får prata om sånt där men jag kommer köra DC++ i windows och vill där ha mina filer

Akta dig för det moralpredikande folket. Här stänger man trådar som om de vore krogar på Södermalm (Läs: för tidigt).

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-24 17:10

Det enda som inte får diskuteras här är piratkopiering, men DC++ som program tror jag inte någon har ont av (jag har sett flera trådar om både DC och DC++).

Kanske finns en del av svaren på din fråga här.

dra och släpp

Metoden att få in en fil i VPC är dra och släpp in till VPC-fönstret, har inte lyckats att ansluta andra hårddiskar (Macdiskar) direkt till VPC. Man kan dock ansluta en CD till VPC, eller en diskimage av en CD, skapad med skivverktyget. Så en metod är att bränna en iso-9660 (icke9660 går inte att ansluta) och komma åt filer den vägen, bearbeta filer i Windows, och sen dra den bearbetade filen från VPC till mackens skrivbord är en annan metod.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-24 18:09

Men om man har en extern hårddisk formaterad som FAT32 borde det väl funka? Nu har ju inte jag VPC, men väl en FAT32-formaterad extern hårddisk som används till både en PC och min Mac, med samma skriv- och läsrättigheter till båda datorerna.

Det funkar att ansluta...

Jodå, det funkar faktiskt att komma åt en disk i Macken från VPC7. Märkligt nog får man använda funktionen "dela disk" i "inställningar", "öppna PC-inställningar". Då kan man både komma åt och spara på Mac-diskar. Disken ansluts som en nätverksenhet, funkar även med USB och FW-enheter

Senast redigerat 2005-01-24 19:16
1
Bevaka tråden