Gamla MacOS kunde med lätthet administreras utan en enda kommandorad. Det fanns *ingenting* som krävde det, *ingenting* som kunde göras lättare med en knölig kommandotolk. Den behövs inte. CLI hör 70-talet till och borde stannat där.
Den dagen de tar väck kommandotolken från Mac OS kommer Apple förlora väldigt många "avancerade" användare. De som springer runt med en iBook/PowerBook bara för att den är häftigare än en PC med Linux...
Som utmaning: Eftersom "inget" kan göras lättare: Du har en mapp med 100 000 vilt blandade filer, bilder, dokument, allt (eller i alla fall fler än du kan hålla koll på). Du vill radera samtliga mp3-or i denna mapp. Hur gör du det, snabbt? Att markera de kanske tusentals filerna med musen tar enligt mig en evighet, även om du är smart nog att sortera på filtyp innan du börjar välja filerna.
I en kommandoprompt så cd-ar du bara till rätt katalog och kör "rm *.mp3"...
Kort sagt, GUI och CLI är komplement. Även om inte alla människor kommer att använda kommandoprompten finns det många som drar stor nytta av den (och jag är en av dem). Jag misstänker att många av de open-source-utvecklare som använder Mac numera inte skulle vara lika förtjusta i plattformen utan den. Och utan utvecklare, färre program. Den dagen kommandoprompten försvinner från OS X så installerar jag Linux istället (man kan ju inte ha en ful PC istället för en flashig iBook...).
Edit: för övrigt, om kommandorader inte hör tiden efter 70-talet till, måste jag och flera av mina kompisar vara anakronismer. Jag var inte född då...
Edit2: notera också att jag ingalunda sa att ALLA människor ska använda kommandopromptar. De allra flesta kommer vara alldeles nöjda utan. Jag bara vet att just JAG, och många med mig, INTE skulle nöja oss utan att få använda dem. För övrigt så är Mac OS innan X i mina ögon lika föråldrat som kommandoprompten är i dina ögon...