Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda PC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bytte ut Macken mot en PC idag i rent testsyfte (2.4GHz, 512Mb Rambus 533MHz FSB), en ganska vass dator alltså. Först funkade inte nätverkskortet, flyttade det till en annan PCi-plats och då hittade datorn kortet, sen gick det inte att få fram fönstret för nätverksanslutningarna, efter några omstarter dök det upp, men, kortet hade inte fått nån IP-adress, trots att det var inställt på DHCP-läge, nåja gav det en fast adress, och konfigurerade nätverket med DNS-suffix, en internetanslutnings-ikon dök upp, nu var kortet igång. Loggade in på hemmaroutern, det funkade, tänkte ge PC:n en fast DHCP-adress, men, routern visste inte vilken Mac-adress PC:ns nätkort hade, så det gick inte att ge det nån fast DHCP-adress, försökte surfa på nätet ändå, funkade inte, ställde om kortet till DHCP igen och försökte med ipconfig /renew för att få en IP-adress, startade om, men allt för gäves. Ingen DHCP, ingen surfning med fast adress heller. Då gav jag upp och ställde undan PC:n. Detta är alltså den typ av dator som föredras av företag och organisationer, känns oproffsigt, rent ut sagt...

PS.
Kanske lite tjatigt att skriva om sånt här, men gör det i alla fall. Kan inte sluta att förundras över hur illa PC:arna kan funka i praktiken

Låter som du fått ett måndagsexemplar. Just ja... Finns bara operativsystem från Redmond som är måndagsexemplar.

Det som slår mig som underligt är att MS har utvecklat grafiska gränssnitt i över 20 (tjugo!) år men inte kommit längre än dom gjort.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-22 20:47

Du måste kanske köra trumpet winsock?

Det är inte så det brukar vara att få igång det. Jag har gjort liknande på ett gäng datorer och det enda jag behövt göra är att sätta i CDn som kommer med kortet och så är det igång på några minuter. Kanske är nätverkskortet defekt?

Funkar ofta bra...

Ursprungligen av axpax:

Du måste kanske köra trumpet winsock?

Det är inte så det brukar vara att få igång det. Jag har gjort liknande på ett gäng datorer och det enda jag behövt göra är att sätta i CDn som kommer med kortet och så är det igång på några minuter. Kanske är nätverkskortet defekt?

Givetvis har ju PC:arna funkat också, annars skulle jag inte ha använt PC i åtta år, köpte den första i början på -96+internet. Var nog hyfsat tidigt ute med internet, minns att det gick i ca 1-1.5kb/sek när man laddade hem filer, första försöket att ladda var en uppgradering av Netscape på 18Mb, gissa om det tog tid, nu går det på 25 sekunder, då tog det 2-3 timmar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 21:46

Jag har liknande problem med min PC-burk. Funkar finemang med Linux, dock, så det måste vara Windows som ballar ur. Nätverksfunktionerna i Windows är ett mysterium.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-22 22:41

Trumpen Win-suck!

Varje gång...

Så här går det varje gång jag tänker överge Macken för att använda PC igen, nåt krånglar alltid till sig, "kan inte hitta filen" "dll-filen blä.dll kan ej hittas" "hittar ej nätverket" "ett okänt fel har uppstått" etc. etc. PC:n åker alltid snabbt undan igen...

• Oregistrerad
  • 2005-01-23 11:55
Ursprungligen av bruksarn:

Så här går det varje gång jag tänker överge Macken för att använda PC igen, nåt krånglar alltid till sig, "kan inte hitta filen" "dll-filen blä.dll kan ej hittas" "hittar ej nätverket" "ett okänt fel har uppstått" etc. etc. PC:n åker alltid snabbt undan igen...

En "reality check" ibland skadar ju inte, och det var ju ett tag i slutet på 90-talet som det var ungefär skit samma (med betoning på skit).

1
Bevaka tråden