Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta firefox till defaultbrowser?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur får jag firefox att bli förvald webläsare när jag klickar på länkar etc i externa program, som till exempel om jag får en länk skickad till mig i proteus etc? Som det är nu öppnas alltid safari.

...Jesper

Ursprungligen av nextstopbombay:

Hur får jag firefox att bli förvald webläsare när jag klickar på länkar etc i externa program, som till exempel om jag får en länk skickad till mig i proteus etc? Som det är nu öppnas alltid safari.

...Jesper

Lite kryptiskt men du väljer browser i Safaris inställningar

Av världens konstigaste anledning väljer du det i Safaris inställningar (under fliken allmänt).

Känns nästan lite "Internetalternativ" i IE för Windows över det.

EDIT: Som vanligt inte först..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-23 08:38

Kommentar:

Detta stör mig som phan. Inte bara det opraktiska, utan att Apple börjat med Microsoft-fasoner. Dom hade det ju på vettigt vis i 10.2.8, men ändrade till den här vi-ska-minsann-få-dig-att-använda-vårt-program-taktiken i och med 10.3.

När det gäller att välja webbläsare, så är det ju en sak. Men det är motsvarande idioti att välja epostprogram: Man måste öppna Mail först och därefter välja t.ex. Entourage som standardläsare. Men i det fallet kan man inte välja Entourage utan att FÖRST konfigurera Mail, dvs lägga in ett FUNGERANDE epostkonto i den.

Och när man väl gjort det för att kunna välja Entourage som klient, så hinner Mail börja ladda ner eventuell post som ligger och väntar på servern.

Du har helt rätt Danne. Det är ju för att slippa sådant man väljer mac

Firefox...

Jä jäklar... Det hade jag inte väntat mig. Men tack för svaren. Ska passa på att ordna till entourage också. Det finns alltså ingen generell databas med info över vilka typer av filer som öppnas av vilket program som det gör i windows (jag är nybliven switcher, har aldrig jobbat med mac tidigare)? Jag vill ju även kunna byta för textfiler och videosnuttar och framöver för bilder, om jag hittar någon bra liten bildvisare.

...J

Ursprungligen av nextstopbombay:

Jä jäklar... Det hade jag inte väntat mig. Men tack för svaren. Ska passa på att ordna till entourage också. Det finns alltså ingen generell databas med info över vilka typer av filer som öppnas av vilket program som det gör i windows (jag är nybliven switcher, har aldrig jobbat med mac tidigare)? Jag vill ju även kunna byta för textfiler och videosnuttar och framöver för bilder, om jag hittar någon bra liten bildvisare.

...J

Jo, förvisso: Du kan koppla filtyp till ett visst program genom att välja "visa info" och "öppna med" samt även klicka på "Ändra alla" i samma meny. Videosnuttar gör sig i 9 fall av 10 bäst i QuickTime men du måste ladda ner codecs för DivX mfl. via t.ex Versiontracker.
(Tionde fallet är WMV-filer som bara funkar i Widows Media Player som är ganska kass på Mac.)

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-23 13:35
Ursprungligen av Svante S:

Jo, förvisso: Du kan koppla filtyp till ett visst program genom att välja "visa info" och "öppna med" samt även klicka på "Ändra alla" i samma meny. Videosnuttar gör sig i 9 fall av 10 bäst i QuickTime men du måste ladda ner codecs för DivX mfl. via t.ex Versiontracker.
(Tionde fallet är WMV-filer som bara funkar i Widows Media Player som är ganska kass på Mac.)

Antingen har du betalat för Quicktime, eller så har du aldrig testat VLC / Mplayer, eller så har du och jag VÄLDIGT olika smak när det gäller filmspelare... Jag tycker de bägge klår Quicktime med hästlängder. Alla vanliga codecs är färdiginbyggda (om jag minns rätt till och med i alla fall vissa WMV och RealAudio! VLC klarar dessutom också DVD. Kort sagt en spelare för alla video...). Till skillnad från gratisversionen av Quicktime går det dessutom att köra filmer i fullskärmsläge.

Ursprungligen av TERdON:

Antingen har du betalat för Quicktime, eller så har du aldrig testat VLC / Mplayer, eller så har du och jag VÄLDIGT olika smak när det gäller filmspelare... Jag tycker de bägge klår Quicktime med hästlängder. Alla vanliga codecs är färdiginbyggda (om jag minns rätt till och med i alla fall vissa WMV och RealAudio! VLC klarar dessutom också DVD. Kort sagt en spelare för alla video...). Till skillnad från gratisversionen av Quicktime går det dessutom att köra filmer i fullskärmsläge.

Klart jag har QT Pro. VLC gillar jag inte riktigt men använder det när QT går bet. Mplayer, well har testat men ...
QT - gratisversion är "mopedstrypt"

• Oregistrerad
  • 2005-01-23 16:53

Det ska gå att ändra i Internet Explorer inställningar om man inte vill starta Safari och Mail för att byta standard webbläsare och mail klient.

Eller du kan ladda ner MisFox eller More Internet och där definera vilket programm som ska användas för vilket protokoll. Uselt av Apple att inte ha något liknande.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det ska gå att ändra i Internet Explorer inställningar om man inte vill starta Safari och Mail för att byta standard webbläsare och mail klient.

Eller du kan ladda ner MisFox eller More Internet och där definera vilket programm som ska användas för vilket protokoll. Uselt av Apple att inte ha något liknande.

//Rob

Använder någon fortfarande Explorer i OSX???

• Oregistrerad
  • 2005-01-23 23:01

Använder någon fortfarande Explorer i OSX???

Förmodligen inte men den kommer förinstallerad på varje dator och är enda möjligheten att komma åt inställningarna för alla protokollen på en ny dator.

//Rob

Ursprungligen av Danne V:

Kommentar:

Detta stör mig som phan. Inte bara det opraktiska, utan att Apple börjat med Microsoft-fasoner.

Håller med.

Ursprungligen av Robo-X:

Förmodligen inte men den kommer förinstallerad på varje dator och är enda möjligheten att komma åt inställningarna för alla protokollen på en ny dator.

//Rob

RCDefaultApp är ett smidigt litet fritt program för att kunna styra sådant.

Ursprungligen av Robo-X:

//Rob

Men, pratar vi om samma sak? Vad är det i Mac OSX som man bara kommer åt via Microsoft Explorer???

Systeminställningar för Internet och nätverk är väl platsen för ändringar?

• Oregistrerad
  • 2005-01-24 10:34

Men, pratar vi om samma sak? Vad är det i Mac OSX som man bara kommer åt via Microsoft Explorer???

Systeminställningar för Internet och nätverk är väl platsen för ändringar?

Ändra Internet Protokollen. Du verkar ju inte ha någon aning. Kolla i Internet Explorers/Inställningar/Nätverk/Internet protokoll.

Och nej det har inget med nätverks inställningar utan inställningar av vilka program tar hand om vilket protokoll. T ex http protokollet kan ändras till Firefox. Mailto till Mail.app eller Entourage. FTP till Transmit o s v.

Det finns ingen möjlighet att ändra dom inställningarna någonstans i hela systemet förutom att använda Internet Explorer (kommer förinstallerat) eller ladda ner MisFox, More internet eller RCDefault!

//Rob

Har inte haft de problemen - och blev förvånad. Därför frågar jag :rolleyes:

Pillade med det på den gamla tiden i OS8 & 9, men har inte haft behovet i OSX

Senast redigerat 2005-01-25 19:36
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-25 19:59
Ursprungligen av Robo-X:

Ändra Internet Protokollen. Du verkar ju inte ha någon aning. Kolla i Internet Explorers/Inställningar/Nätverk/Internet protokoll.

Och nej det har inget med nätverks inställningar utan inställningar av vilka program tar hand om vilket protokoll. T ex http protokollet kan ändras till Firefox. Mailto till Mail.app eller Entourage. FTP till Transmit o s v.

Det finns ingen möjlighet att ändra dom inställningarna någonstans i hela systemet förutom att använda Internet Explorer (kommer förinstallerat) eller ladda ner MisFox, More internet eller RCDefault!

//Rob

HTTP går att ändra i Safaris inställningar.
Mail i Mails.
FTP och övriga vet jag inte - dvs antagligen bara i IE.

Men det kvittar, de där inställningarna borde ligga någonstans i systeminställningar, och inte i något tillämpningsprogram.

Ursprungligen av TERdON:

HTTP går att ändra i Safaris inställningar.
Mail i Mails.
FTP och övriga vet jag inte - dvs antagligen bara i IE.

Men det kvittar, de där inställningarna borde ligga någonstans i systeminställningar, och inte i något tillämpningsprogram.

Givet!

Ursprungligen av TERdON:

Det skrämmande är att Apple alltså medvetet jobbar på att flytta dessa inställningar *från* systeminställningarna till sina egna program. Dumt, oroande, användarovänligt och ointuitivt.

Ibland gör Apple val som folk från början inte förstår, men som sen framstår som geniala och självklara (jag brukar gärna hävda att om man tänker lite längre ser man detta, men jag trodde t.ex. inte på en skärmlös iPod - tills jag insåg shuffle-grejen och det framstod som självklart). Men i detta fall har jag mycket svårt att se något som helst positivt eller något som är bra för oss som användare.

1
Bevaka tråden