Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kan jag bara ta 10 bilder?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-24 13:03

Jag äger en Olympus C-310, en budgetkamera som ändå fått bra i test. Köpte 4st 2300mA batterier till denna. Kameran tar två batterier åt gången. Dock dröjer det inte många kort från full laddning tills dess att batteriikonen börjar indikera lågt batteri. Fick bytt kameran till en helt ny, men nu gör denna samma exakt samma sak. Man blir trött.

Jag funderar på om problemet är batterierna som är av typen "GP" eller om det är min något äldre laddare. Kan det vara så att min laddare inte kan ladda batterierna ordentligt? Det hela varker jättekonstigt och jag skulle behöva lite råd.

Laddaren heter "Lenmar NoMem Pro" och tar fyra batterier. Första gången batterierna laddades så lät jag dem sitta i ett bra tag, säkert 20 timmar för att de skulle ladda upp sig okej, precis så som jag blev rekommenderad att göra. Efter detta så har jag bara laddat upp batterierna när dessa varit helt slut.

På batterierna står att läsa: 230A AHC 1.2V typical 2250mA. Standard charge 16hrs at 220mA
På laddaren (som jag hade till min förra kamera, och är något äldre) står det: Input 230V AC 50Hz 8.5W. Output: AA - 4X (1.4V DC 210mA 0.29 VA). Charging time: NiMH AA /AAA: 7 hrs.

Krockar något här eller funkar inte batterierna med laddaren? Till min gamla kamera hade 1800mA batterier som höll hur länge som helst. Tror ni det kan vara fel på batterierna? Har kollat runt nätet men ingen har sett eller hört något om detta.

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2005-01-24 13:30

Tror minneskortläsaren till din peze har sabbat minneskortet så det drar mycket ström...

• Medlem
  • 2005-01-24 13:33

Va, va och va? Minneskortsläsare...vad läste du det? Har ingen sådan. Var det nån PC pik där också? Lågt i så fall. Men vaddå, kan det vara minneskortet ändå? Vad är oddsen för det?

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2005-01-24 13:40

Prova ett annat minneskort, dom har inte så bra livslängd alla gånger.
Batterier skiljer det ju sällan mycket på (mer än lite på spänningen iofs) och är ju en skitsak att kolla genom att köpa några AA-batterier.
(Fast det skrev du ju heller inget om så det var väl oxå lågt kan tro. Varför över huvud föreslå något om någon bara tycker man gör låga saker som bollar upp idéer... Sista jag skriver i denhär tråden...)

• Oregistrerad
  • 2005-01-24 13:49
Ursprungligen av Nifo:

Fick bytt kameran till en helt ny, men nu gör denna samma exakt samma sak. Man blir trött.

...ja det blir man...

• Medlem
  • 2005-01-24 14:33

Pär!

Kom igen nu, grabben. Det är jättebra att du bollar ideér och jag missförstod dig kanske. Jedsen för det i så fall. Jag är jättetacksam för alla som vill hjälpa. Det var ju kombinationen av att du tog upp en produkt som jag inte har samt att jag fick nån vibb där om "peze". Jag hade antaligen fel. Sen såg jag nu när jag läste mitt inlägg att sista meningen om vad oddsen var lät helt på tok fel när man läste den. Det skulle neutralt stå en fråga om hur vanligt det är att det är fel på minneskortet. Så var det med det. Du behöver naturligtvis inte svara.

/Fredrik

Jag skulle tippa att det är laddaren. Jag har gått igenom ett antal laddare och ett antal batteriuppsättningar, och med en fungerande laddare har alla batterier betett sig bra. Mitt största problem har varit dåliga laddare. Jag har råkat ut för mer än en som inte laddar ordentligt. Efter att ha bränt 400 spänn på Clas Ohlssons "bra" laddare (och förlagt kvittot...) så har jag nöjt mig med den trogna Kodak-laddaren som alltid gjort ett bra jobb. Den laddar kanske inte fullt i de bästa batterierna, men allt laddas så bra att det funkar med bra batteritider.

• Medlem
  • 2005-01-24 16:44
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag skulle tippa att det är laddaren. Jag har gått igenom ett antal laddare och ett antal batteriuppsättningar, och med en fungerande laddare har alla batterier betett sig bra. Mitt största problem har varit dåliga laddare. Jag har råkat ut för mer än en som inte laddar ordentligt. Efter att ha bränt 400 spänn på Clas Ohlssons "bra" laddare (och förlagt kvittot...) så har jag nöjt mig med den trogna Kodak-laddaren som alltid gjort ett bra jobb. Den laddar kanske inte fullt i de bästa batterierna, men allt laddas så bra att det funkar med bra batteritider.

Intressant!

Jag har haft den här laddaren till mina gamla kameror i Canons A-XX serie och då har batterierna räckt hur länge som helst. Dock var det andra batterier, dock bara 1800mA sådana.

Men det troliga är som sagt laddaren ändå eller? Jag kan ju alltid låna fulladdade batterier av annan typ från någon annan. Bara för att kolla.

Det var ingen krock här då? Jag är lekman på detta område:

På batterierna står att läsa: 230A AHC 1.2V typical 2250mA. Standard charge 16hrs at 220mA
På laddaren (som jag hade till min förra kamera, och är något äldre) står det: Input 230V AC 50Hz 8.5W. Output: AA - 4X (1.4V DC 210mA 0.29 VA). Charging time: NiMH AA /AAA: 7 hrs.

/Fredrik

Nåt är fel. Själv har jag en gammal Oly C-220 Zoom med två batterier (Oly batterier och laddare). De räcker mkt länge på en laddning.

NiCD och NiMh är ju inte samma sak, kanske måste du välja batterityp eller så är laddaren inte kompatibel?

Min rekomendation är att byta laddare helt. till en ny. 2250mAh batterier kräver en heldel av laddaren. låter helt klart som att laddaren inte laddar batterierna fullt ut...

jag tar ungefär 20-30 bilder på en upp-laddning (med blixt och display på)
med 2100 mAh batterier.

Jag skulle nog inte rekomendera claes ohlsson och dess "bra" laddare.. Gå mer på kända batteri-märken som tex. Sony, GP och Duracell. Panasonic är riktigt bra.

har sålt sånna här saker till kameror i mer än 5 år så har du fler frågor är du välkommen att maila eller pm:a

~^froynlaven

• Medlem
  • 2005-01-27 16:17
Ursprungligen av froynlaven:

Min rekomendation är att byta laddare helt. till en ny. 2250mAh batterier kräver en heldel av laddaren. låter helt klart som att laddaren inte laddar batterierna fullt ut...

jag tar ungefär 20-30 bilder på en upp-laddning (med blixt och display på)
med 2100 mAh batterier.

Jag skulle nog inte rekomendera claes ohlsson och dess "bra" laddare.. Gå mer på kända batteri-märken som tex. Sony, GP och Duracell. Panasonic är riktigt bra.

har sålt sånna här saker till kameror i mer än 5 år så har du fler frågor är du välkommen att maila eller pm:a

~^froynlaven

20-30 bilder? Det var väl inte så bra det heller? Fast nu jämför jag med min gamla Canon A75. Vad har du får kamera?

/Fredrik

Jag har en likadan kamera och jag får ut ungefär 35 bilder med blixt och med displayen påslagen.
Den verkar dra en jäkla massa av batteriet om man tankar bilder med USB-kabeln, så ett tips är att använda en minneskortsläsare. Detta är med batterierna som följde med kameran. Har införskaffat mig ett gäng GP-batterier som håller på att laddas nu. Får se hur bra de håller.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-24 21:35
Ursprungligen av Björnström:

NiCD och NiMh är ju inte samma sak, kanske måste du välja batterityp eller så är laddaren inte kompatibel?

Precis. Laddare för NiCd och NiMH är INTE kompatibla. Om den gamla har ett antal år på nacken kan det möjligtvis vara för "fel" typ.

EDIT: min kamera, som visserligen inte har displayen på som default klarar lätt över 50 bilder. Kanske över hundra till och med om man inte zoomar och leker för mycket. Det tar hur som helst slut innan minneskortet tar slut (drygt 150).

Jag får väl ut mellan 100 och 200 bilder på två 1600 mAh-NiMH, med en enkel laddare som följde med en gammal kamera. Kanske lite mer med de bästa batterierna, men lite mindre på slitna 1300 mAh. Duger.

• Medlem
  • 2005-01-24 22:42

Laddaren har en omklopplare för de båda batterityperna, men jag har alltid använd NiMH. Den laddade som sagt de förra 1800mA NiMH-batterierna fullt och dessa höll väldigt länge. Batterierna är just GP's, som ska fungera bra. Så både laddare och batterier fungerar. Borde inte laddaren kunna ladda batterierna till 1800mA-effekt i alla fall? Det här är så underligt. Trodde verkligen först att det var kameran, men fick ju den bytt. Jaja...får testa nån annan laddare, men det känns ändå konstigt eftersom jag vet att den alltid fungerat bra. Batterierna!

/Fredrik

Senast redigerat 2005-01-24 23:09

Har du några andra batterier att testa med? Du kan ju ha drabbats av en trasig cell. Har du mätt batteriernas spänning efter laddning?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-01-25 01:04

Om bägge batteriparen uppträder lika underligt och inte är allt för gamla så skall du kolla din laddare. Gp gör själva en mkt bra (lite dyrare) laddare som laddar med hög intensitet och kort tid och känner samtidigt av värmeutvecklingen och laddningsnivå hos de enskilda batterierna. GP batterierna håller för ca 500 laddningar.
mvh

• Medlem
  • 2005-01-25 09:50

Nej, jag har inte haft möjlighet att mäta detta. Får väl testa med nya batterier och en ny laddare eller något av detta. Eller kan kameran vara så här dålig?

/Fredrik

Jag tvivlar på att det är kameran. Laddaren eller batterierna säger jag. Det kan till och med vara så att en viss plats i laddaren är dålig. Det problemet hade jag med en laddare (GP snabbladdare).

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 10:21

Men snälla nån. Köp ett par vanliga batterier & prova!

• Medlem
  • 2005-01-25 10:56

Har provat med 2 AA Alkaliska - sprillans nya. Dock ej den typ av engångsbatteri som är gjord speciellt för digitalkameror. Nåväl, dessa höll väl i....2 bilder. Jag skulle inte tjöta om detta om det inte vore så att jag testat en del saker redan. Blir någon stött av inlägget så behöver man inte läsa vidare.

Jobbigt med folk som stör sig på saker de kan välja bort att inte se.

/Fredrik

Edit: Tänkte ge upp tråden pga många suck och stön, men ändrade mig.

Senast redigerat 2005-01-25 12:02
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-25 12:23
Ursprungligen av Nifo:

Har provat med 2 AA Alkaliska - sprillans nya. Dock ej den typ av engångsbatteri som är gjord speciellt för digitalkameror. Nåväl, dessa höll väl i....2 bilder. Jag skulle inte tjöta om detta om det inte vore så att jag testat en del saker redan. Blir någon stött av inlägget så behöver man inte läsa vidare.

Jobbigt med folk som stör sig på saker de kan välja bort att inte se.

/Fredrik

Edit: Tänkte ge upp tråden pga många suck och stön, men ändrade mig.

Har du satt i 2 nya vanliga batterier och inte får ut mer än 2 bilder?
Då är det kameran som skall undersökas.
mvh

Ursprungligen av Nifo:

Har provat med 2 AA Alkaliska - sprillans nya. Dock ej den typ av engångsbatteri som är gjord speciellt för digitalkameror. Nåväl, dessa höll väl i....2 bilder.

Det är ju otroligt. Så dåligt går inte sämre HP ens. Ja, då är kameran definitivt att skylla. Reklamera. Om butiken vet hur man får det att funka så får de visa hur man gör.

Påståendet i början att minneskortet skulle kunna dra mycket ström var en ny tanke. Det kanske stämmer? Jag har aldrig hört det förr men minneskortet är ju en av de komponenter i kameran som kan släppa igenom en massa ström och sänka batterierna. Finns det inbyggt minne så du kan köra utan minneskortet?

• Medlem
  • 2005-01-25 15:25

Har nu bytt batterierna mot 4 identiska, dvs GP 2300mA. De är på laddning just nu i samma laddare som tidigare.

Var inne en sväng på Expert och frågade lite om detta med. Han nämnde att de bara kunde få ut ca 20 kort med den digitala mjü-kameran från Olympus. Den där lilla alltså. Och då med samma batterier som jag har. I så fall är ju både den och min kamera ren, skär skit.

Annars är det väl laddaren (som fungerat felfritt tidigare) eller, minneskortet. Detta e knas!
Jo, provade med 2 nya, vanliga Alkaliska batterier. Tror jag tog 2-3 kort innan batteriikonen började blinka. Detta med den NYA kameran.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Var inne en sväng på Expert och frågade lite om detta med. Han nämnde att de bara kunde få ut ca 20 kort med den digitala mjü-kameran från Olympus. Den där lilla alltså. Och då med samma batterier som jag har. I så fall är ju både den och min kamera ren, skär skit.

Absolut. En bra kamera ska man få ut sådär 1000 bilder på en laddning om man maratonknäpper (http://akam.no/art.php?artikkelid=3071) vilket betyder i alla fall hundratals i vanlig användning (där man siktar och eftertittar en massa). Är man bara uppe i runt 100 så är det ju fullt acceptabelt.

Men Olympus µ-kameror ska inte lägga av efter 20 kort, om det inte är minneskortets storlek som saken gäller. De kör ju med LiIon som följer med, så batterikapaciteten ska vara lätt att bedöma. Enligt testet jag pekade på ovan är de relativt dåliga, men 664 bilder är lite mer än 20... Är du säker på att Expert menade batteri och inte minneskort?

• Medlem
  • 2005-01-26 09:12
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Absolut. En bra kamera ska man få ut sådär 1000 bilder på en laddning om man maratonknäpper (http://akam.no/art.php?artikkelid=3071) vilket betyder i alla fall hundratals i vanlig användning (där man siktar och eftertittar en massa). Är man bara uppe i runt 100 så är det ju fullt acceptabelt.

Men Olympus µ-kameror ska inte lägga av efter 20 kort, om det inte är minneskortets storlek som saken gäller. De kör ju med LiIon som följer med, så batterikapaciteten ska vara lätt att bedöma. Enligt testet jag pekade på ovan är de relativt dåliga, men 664 bilder är lite mer än 20... Är du säker på att Expert menade batteri och inte minneskort?

Jodå, de menade batterierna. Men det var på Expert. Ibland är dom inte vad dom heter.

Jag har vid något tillfälle lyckats maratonknäppa ca 100 bilder med kameran. Detta med två av de förra fyra batterierna. Problemen har börjat visa sig om man väntat någon dag med att fota efter laddning. Men det är ju helt klart något som varit lurt.

Vad tror du om det jag skrev ovan, att laddaren indikerade grönt så långt innan batterierna bör varit färdigladdade. Obs: de sitter fortfarande i laddaren. Kan laddaren ha avbrutit och kan detta ha varit felet även förra gången? Men...så här funkar ju de flesta, moderna laddare. De ska väl känna av när laddningen är klar och DÅ indikera. Oavsett om man har ett högre mA tal. I så fall borde ju laddningen bara ta längre tid. *klurar*

/Fredrik

• Medlem
  • 2005-01-26 08:33

Är jag ett steg närmare lösningen?

Satte de nya batterierna (4 till antalet) i laddaren igår klockan 15.00. Bara några timmar därefter indikerade laddaren grönt, det vill säga att batterierna är färdiga. Då detta inte är någon snabbladdare, och dessutom är en laddare som jag tidigare kört med 1800mA batterier - så är det ju något som inte stämmer. Har dock för mig att även mina gamla 1800mA batterier indikerade grönt lite för tidigt första gången, men det var nog efter längre tid. Jag låter dock batterierna sitta kvar så de till sist har suttit där i 20 timmar nånting.

- Fortsätter laddaren att ladda efter att den indikerat grönt?
- Om nu laddaren avbrutit laddningen bara efter, låt oss säga 5 timmar, är dessa batterier också pajade i så fall?

/Fredrik

• Medlem
  • 2005-01-27 15:32

Vad ska jag säga?

Nu har jag börjat köra med de nya batterierna och den nya kameran tillsamman. Samma fel uppstår. Jag kan ta ca 20 bilder ungefär, så börjar batteriindikatorn att blinka. Stänger av den och sen på den igen. Då visar batteriindikatorn inget. Men så plötsligt. Igen! Batteriindikatorn blinkar, allt blir segt och LCD'n slutar visa bilden. Så verkar det hålla på.

Har skrivit direkt till Olympus nu. Man kan säga att jag var....barsk! Ska dock kolla med en annan laddare först, men jag tror inte det är denna som är problemet. Har funkat finfint innan.

/Fredrik

• Medlem
  • 2005-01-27 16:50

Ok. Hoppas din funkar bättre. Jag är superbesviken. Okej, det är en billig kamera, men vem trodde att batteritiden var det Olympus ville spara in på. Kommer att följa dig och din kamera noga. Skriv gärna hur saker och ting utvecklar sig.

/Fredrik

Bevaka tråden