- Gäst
- Oregistrerad ●
Har nu efter ett antal helt rena ominstallationer kommit på att det är ngt
allvarligt fel på min maskin.
Det tar nämligen hela 7min innan jag kan använda min iBook efter en omstart.. bara nåra sekunder att boota. men autologginen tar ungifär 7min..
ngn som vet vad man skall göra ? o säj inte installera om. för det har jag gjort nu 4:a gånger.
Vilket OS kör du ?
Kolla så att du har markerat Startskiva.
Använder du airport, stäng av stationen i så fall...
Använder du DHCP så ta bort DNS addresserna, det ska vara tomt i de fälten
Det jag skrev här ovan beror på detta jag läste
Slow startup/login with AirPort enabled; Fixed IP workaround Slow startup/login can sometimes be "fixed" by disabling AirPort before shutdown/restart. For example, James Weymouth writes, "With the slow start up I have solved that by turning off Airport before shut down and then I get a normal start up."
However, Matt Petrowsky reports that configuring your AirPort connection with a static IP address -- if possible -- is an effective workaround:
"Shortly after installing 10.3.7 via Software Update, my iBook G4 1.2GHz was booting VERY slowly. At first I thought it was a conflict with sshLogin and the bootup [but] after hours of testing, I found that the startup was hinged to whether AirPort was turned on or not. The computer would boot quickly if Airport was off and take forever if it was on...I ran through the standard process of permissions, combined updater, permissions and found (when downloading the 10.3.7 combined updater) that when Ethernet was used, the boot time had no problem and was faster. Without Ethernet and using Airport, Safari was also having problems connecting to websites. It would take many minutes where it should be seconds or less.
"The solution to my problem was a fixed IP. Previously, I had Airport set to use DHCP with my home network. (I'm running an older 802.11b Snow-colored Airport and my new iBook has Airport Extreme.)...After setting TCP/IP to a static IP on my home network the issue went away."
Har nu efter ett antal helt rena ominstallationer kommit på att det är ngt
allvarligt fel på min maskin.
Det tar nämligen hela 7min innan jag kan använda min iBook efter en omstart.. bara nåra sekunder att boota. men autologginen tar ungifär 7min..
ngn som vet vad man skall göra ? o säj inte installera om. för det har jag gjort nu 4:a gånger.
Har haft dylika problem. Men problemena har varit hos mitt ADSL modem. Rycker jag ur nätverksladden är maskinen igång på ett par sekunder.
har inget såant nej..
Ingen nätverksanslutning. ingen airport, nada..
och det sker fortfarande efter en ren insallation.. tycker inte
att det skall vara så mkt den skall söka efter då.. har inte ens installerat nåra program..
Tesade med att slita ramminnet och airportkortet o kållade om det vad ngt med dom som fuckade
det.. men nej då... skiter jag i att logga in går det fort. det är inte booten som suger.
Utan inloggen.,. booten går fortfarande på nåra sec.. men inloggninen tar ÅR..
jag använder inte filevault..
Jag använder inget. det är juhe en helt ren installation.
Jag har inte satt på ngt än, nada, zip, nothing,
Och det e Panther jag kör -glömde säja det-
Ohennig, Det skall jag testa.. Återkommer med resultat..
Det resulterade i ingenting. tyvärr. Hade hoppats på en lösning.
Men icke sa nicke.. Det värsta e att detta är mitt ända problem
jag nånsin haft med en Apple produkt.
Känns inte så kul o sitta o vänta i 10min bara för man har stängt
av henne. -sucka-
Ja ja.. får helt enkelt leva med det.
Du har alltså raderat hela hårddisken och installerat om allt och den uppför sig likadant?
Hårddisken som har problem...
Min iBook tar visserligen tid på sig, men jag har en drös startup, Pando kalender, Dragthing osv..
Å andra sidan är den ju aldrig avstäng min iBook, de enda omstarter som görs är när det sker programuppdateringar som kräver det. Sebn händer det väl att den fryser nångång om jag trixar med för många saker på en gång och måste tvinga fram en omstart...
Den mår inte dåligt av att bara gå och gå som en klocka
Varför lägger du den inte bara i viloläge? Enda tillfället jag stänger av min iBook är då Apple släpper systemuppdateringar. Min tar också ganska lång tid att starta (om än kanske inte riktigt lika lång som din) men eftersom jag bara startar den från viloläge så tar det typ 2 sekunder istället för fem minuter...
Panther 10.3.7 eller något tidigare ?
Om du formatterar om hela hårddisken, installerar om Panther.
Kör reparera Skivbehörigheter, tankar ner combouppdateringen, kör reparera Skivbehörigheter igen.
Sedan tankar du ner alla ev. övriga uppdateringar som finns.
Kör reparera Skivbehörigheter igen.
Fungerar den inte normalt då, så är det med all sannolikhet något fel på din hårddisk.
Visst är ovanstående förslag tidsödande, men det kostar bara din tid.
Byte av hårddisk kostar betydligt mer, och gör-det- själv- jobb rekommenderas inte.
Om du inte är fingerfärdig mekaniker förstås
Har ett annat tips hemma, som handlar om vnodes, men jag kan inte greja det härifrån.
Sitter på jobbet nu.
Kanske någon annan här på forumet har rådet om det...
Känner bara inte för att slita batteri hela tiden. Vill gjärna ha den avstängd när den inte skall användas på nåra dagar.
Senaste OSet.
Men vad skulle det kunna vara för fel på hårddisken ?
När du formaterar se till att den kollar efter s.k. "bad blocks"
Men innan det kan du ju leta i loggarna efter errors vid inloggning på så vis kan du få veta vad det beror på
Jag har haft liknande problem på min pb 12" som kör 10.3.7. Problemet uppstör bara om jag startar min maskin medan jag sitter i mitt hemmanät, som för närvarande inte har någon kontakt med omvärlden.
Efter en hel del annan felsökning satte jag pb'n och en till burk på en hub och tcpdumpade lite från den andra burken. Det visade sig att min pb ville lookup'a namnet "idisk.mac.com". Drar jag ur nätverkssladden och slår av airport har den ingen nätanslutning att lookup'a namn via, och bootar därför jättesnabbt. Varför OSX vill åt detta namn har jag ingen aning om, jag har inte .mac aktiverat, och har slagit av allt som har med iDisk och .mac att göra i finder-inställningarna.
Jag har "löst" det genom att dra ur nätverkssladden de få gånger jag startar om datorn.
Just DET!
det var flera här på 99mac som hade problem med Stuffit som ”aldrig” gick igång - det visade senare att den var ute på nätet o sökte uppdateringar..... och den sökte på fel ställe vilket gjorde att den inte kom igång på lång tid...
Quark hade samma ”skit” för sig i 5an.. den gick ut på lokala nätet o kollade om man hade en kopia till av samma licens på en annan maskin - allt hängde sig i minuter... var 10 minut.,.. eller så...
UT med alla kablar...
Stuffit, bra att ni sa det...
Finns en fix för det som man skriver i Terminalen...
men... stuffit har väl inget med uppstarten av datorn att göra? Vad jag vet så körs stuffit endast åt skogen när man klickar på iconen eller när en nedladdning från safari skyfflas dit...
Tänkbar jämförelse bara.. kanske samma fel.. Datorn söker ngt..... vid uppstarten...
Hittade tråden med lösningen för Stuffit.