Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autostarta program från skiva

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

*Hur gör man för att ett program som ligger på en CD/DVD-skiva skall startas automatiskt när man matar in den?

*Fungerar det att göra likadant med t.ex. ett USB-minne?

Jag är intresserad av både Mac- och Pc-lösningen, eller är det kanske en hybridlösning?

//Gustaf

Känner inte till någon lösning för OS X. Autostart fanns med i Quicktime för OS 9 men har inte tagits med över till OS X. Kanske en säkerhetsgrej.

På PC gör du så här:

Lägg med en fil som heter autorun.inf
Filen innehåller detta:

[autorun]
open="dittprogram".exe

Mycket intressant.. Låter väldigt rimligt att Apple tagit bort denna funktion.
Kan man göra fler saker i den här "autorun.inf" filen? Typ namn, ikon, osynlighet???

Jag är fortfarande intresserad av en maclösning.

Jag gjorde en sådan här CD för ett tag sedan. Då samlade jag på mig lite information men kan egentligen inte hur det funkar. I mitt fall hade jag med en rad om ikon. Då såg det ut så här:

[autorun]
open=shelexec.exe start.pps
icon=company.ico

Ett annat exempel är detta:

[autorun]
open=explorer.exe /n,/e,.

Yes, as strange as it may seem, that last line ends with a comma, then a period. And don't forget to type a space before the first slash. The n in the second line of text indicates to Explorer that it should open in a new window, while the e tells Explorer to open in expanded view, which shows your folders in the left pane.

Det finns även programvaror du kan köpa till Windows som fixar å donar sådana här autostartgrejer. Jag kan dock inte annat än förundras över varför plattformen med 100 000 virus kan autostarta saker men OS X som saknar virus kan det inte.

Fungerar det att lägga in en "autorun.inf" på ett flashminne också?

1
Bevaka tråden