Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD = snabbt OS X!!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-30 23:47

Märkte en väldigt tydlig prestanda-ökning i OS X direkt efter att jag installerat en ny HD i min QuickSilver. Flyter som smör nästan!! Min första uppsättning var den inbyggda 40GB HD:n och den gamla jag hade stoppat in från min beigea G3:a, på 6GB som backup-disk. Efter att ha "slängt" 6GB:aren och installerat min nya 120GB:are märkte jag helt plötsligt att hela systemet var himla kvickt! Inget jag klagar på precis, men jag undrar vad det kan bero på... Någon som vet? Det konstiga är nämligen inte bara att det går fortare att "nå" filer och mappar på båda diskarna, utan även att det går avsevärt fortare att scrolla i fönster i tex Internet Explorer. Himla nöjd måste jag säga, men är det någon som vet varför OS X beter sig så? :eek:

• Oregistrerad
  • 2002-03-31 00:03

Måste bara säga det igen: Internet Explorer har blivit sjuhelsikes snabbt efter att den nya disken åkte in! Scrolla är nästan som i OS 9 nu! Yippee!

• Oregistrerad
  • 2002-03-31 00:50

När du hade din gamla sega sexgiggare installerad på samma buss som din standarddisk så gick båda diskarna i sexgiggarns långsamma speed. Hastigheten i den stora originaldisken uttnyttjades inte då bussen aldrig går snabbare än den långsammaste länken i kedjan. Det är t ex därför man aldrig ska ha en cd och en hd på samma buss då cd´n slöar ner hastigheten rejält. Om du byter ut din (eller tar bort) din original 40-giggare så kommer det gå ÄNNU snabbare. Den är faktiskt en rätt långsam 5400-varvare som sölar ner hastigheten för din nya disk som borde vara lite snabbare (om du nu inte köpt en riktigt billig budgetdisk). Din nya lär ju vara en snabbare 7200 eller 10000-varvare.

• Oregistrerad
  • 2002-03-31 10:46

Jo visst, det förstår jag med... men varför rullar Finder på bättre? Jag menar... hårddisken bör väl inte göra någon skillnad annat än när man öppna filer o mappar o kopierar o sånt, eller?

• Oregistrerad
  • 2002-03-31 11:55

Den blir långsammare på allt. Finder, program, kopiera... allt sker i slow motion tack vare att datan skyfflas långsamt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-31 11:56

I och med att OS X har ett helt nytt sätt för oss i macvärlden att arbeta med virtuellt minne så använder den hårddisken nästan konstant när du kör datorn. Därför blir det så att ju snabbare hårddisk, desto snabbare dator.

/glemme

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-31 17:07

Man skulle nästan ta och labba lite med nån snabb scsi disk och köra x klienten på den bara för att kolla prestandan om det nu är så stor skillnad. Kan man boota x på en scsi disk ?

// kimmo

• Medlem
  • 2002-03-31 18:57
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jen$:
Den är faktiskt en rätt långsam 5400-varvare som sölar ner hastigheten för din nya disk som borde vara lite snabbare (om du nu inte köpt en riktigt billig budgetdisk). Din nya lär ju vara en snabbare 7200 eller 10000-varvare.

Det där stämmer inte riktigt, tror jag. Varven har inget med saken att göra, däremot om bussen måste byta mode till ATA istället för ATA100 t ex. ATA66 är den högsta standard man kan köra original på G4, den gamla G3 disken var garanterat inte ATA66 så den kan dra ned hastigheten. Den gamla QS disken var ATA66, varvtalet påverkar inte den potentiella överföringshastigheten.

• Oregistrerad
  • 2002-03-31 20:07

Det påverkar den generella prestandan väldigt mycket. Om du har en 5400-varvare och byter ut den mot t ex en 10000-varvare så blir prestandaförbättringen klart noterbar på de flesta områden i din dator. Helheten blir bra mycket kvickare. Sen är det ju en annan historia att Apples egen något föråldrade buss inte klarar av ATA/100 utan stryper dessa snabba moderna håddiskar att använda ATA/66. Vi får hoppas att Apple snabbar upp bussen i nästa uppgradering. Det skulle Mac OS X må bra av, annars är det lite pinsamt. Den blå G3an använde förövrigt ATA/33 i sina ide-versioner och den gråa G3an vanlig ATA.

• Medlem
  • 2002-03-31 20:11

Det jag menade var att en långsam hårddisk, med snabb buss(ATA66), inte sölar ned bussen. Bussen behöver inte byta mode, så en snabbare hårddisk blir inte långsammare. Den snabbare hårddisken är ju fortfarande snabbare, naturligtvis, och varvtalet påverkar den individuella hastigheten, men har ingenting med överföringshastigeten att göra.

• Oregistrerad
  • 2002-03-31 20:40

En 5400-varvare är ju självklart en 5400-varvare likväl som en 7200-varvare är en 7200-varvare. Indivuellt är ju den ena snabbare men jag menar helheten av snabbhetskänslan av datoranvändadet. Diskarna samverkar hela tiden, man har ett program på den ena disken som öppnar en fil på den andra o.s.v. Det gör att datorn blir långsammare än om du hade två identiskt snabba diskar. Det är rent logiskt. Jag har i min QS en original Maxtor 40GB 5400rpm som slave och en IBM 30GB 10000rpm som master med systemet på. Ska snart byta ut min långsamma disk som förstör mycket av fartkänslan för mig. Burken känns bra mycket kvickare när jag har provat att köra den på bara IBM-disken.

Var hit o varv dit Jag märkte stor skilland på min iMac 400Dv när jag slängde ut 5400 varvaren och installerade 7200 varvare iaf.. iofs så installerade jag oxo 512Mb Ram till så det kanske oxo gjorde sitt.. Men SNABBARE blev det iaf......

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jen$:
Jag har i min QS en original Maxtor 40GB 5400rpm som slave och en IBM 30GB 10000rpm som master med systemet på.

Jens, är du säker på att det är en 5400rpm som satt orginal i din 733:a?
Jag fick min QS 733 i Februari, enligt specarna skulle det vara en 5400 varvare i den, men till min förvårning satt det en Maxtor Diamond Plus60 ATA/100 7200 varvare. Den har beteckningen 5T040H4 i Apple system profiler.

• Oregistrerad
  • 2002-04-01 22:19

Kollade upp dem i min QS och den hade samma modell-betecknign som din HD. Det låter mer logiskt faktiskt när jag tänker efter. Jag förstod nämligen inte hastighetsökningen i OS X när jag bytta min uppsättning HD:ar från 2x5400rpm till 1x5400rpm + 1x7200rpm. Den sölogare disken "drar ju ner" hastigheten den andra disken. Om då den första interna var på 7200rpm och jag sedan slängde in en ytterligare på 7200rpm skule det förklara skillnaden. Eller är jag ute och cyklar?

• Oregistrerad
  • 2002-04-01 23:20

Turknuttar!

Min QS levererades i höstas. Min har 5400rpm. Men det är ingen Maxtor utan en Seagate (glömskoch tankspridd). Modellbeteckningen är ST340016A.

1
Bevaka tråden