Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spåra sin IP-adress?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 09:58

Finns det något klurigt sätt att spåra sin IP-adress på? Jag sitter på jobbet och vill testa remote desktop men glömde skriva upp min IP hemma.

Tack!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 10:00

Kan tillägga att jag har med mig min iBook som jag brukar köra på airporten hemma. Om det nu kan hjälpa?

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 10:02

Kolla om du har nån logg som ger dig ip numren. Det gäller ju att du har publica ip nummer och fasta sådana för att det ska fungera men annars skulle du ju inte gjort detta inlägg. Själv sitter jag på WinXP just nu så jag kan inte kolla var du kunde finna sån info. Det finns ju en katalog som inte är synlig i Finder som innehåller loggar. Du kan everntuellt hitta nåt från consolen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 10:05

Japp jag har fast IP. Grejen är att jag har en dynamisk IP på airporten i lokala nätverket hemma.. jag har en router.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-25 13:46

Ett tips till nästa gång är att skaffa dig en dynamisk DNS på till exempel www.dyndns.org så slipper du komma ihåg ditt IP-nummer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 14:40

tobot,

När du kommer hem går du in på sidan:

www.myip.se

...så ser du vilken IP-adress din AirPort har på "utsidan", d.v.s. den adress du får/fått av din internetoperatör.

Det är denna adress du skall ansluta till då du är på jobbet...

Men,

Eftersom den maskin du vill ansluta till är "innanför" din router/brandvägg (AirPort-basstationen), måste du konfigurera basstationen så att den vet vilken intern adress den maskin du vill ansluta till har.

När du väl fått detat att fungera kan du ta dig en titt på tjänsten "StatDNS", vilket gratis ger dig ett värdnamn i en DNS. Detta för att du skall slippa komma ihåg din IP-adress..

-Torkel

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 16:05

Tack alla

Ska prova den där DNS-tjänsten. Lite lättare att komma ihåg på det viset.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 19:05

Är det port 3283 man forwardar i routern?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 23:04
Ursprungligen av tobot:

Är det port 3283 man forwardar i routern?

Jo, det tycks vara rätt..

Kolla mer på: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106439

-Torkel

1
Bevaka tråden