Hej allihopa,
Jag är ny i 99mac sedan sedan några dagar. jag har en QS 2001 som jag köpte för några månader sedan. Igår gjorde jag ett "test" och det var att läsa in firmware från ett Acard Ultra Ata controller 6880 på en 6280 controller. Till min förvåning gick det utan problem. Nu skall ni inte tro att man får Raid funktionerna på köpet. Nej korten skiljer sig åt hårdvarumässigt. Varför då riskera att förstöra dyr hårdvara? Efter ha sett att både firmware och drivrutiner till raid-kortet uppdaterats fler gånger än till det "vanliga" kortet beslöt jag mig för prova om dessa förbättringar också avspeglas när kortet används i läge "normal", vilket är default läge på 6880 kortet och det läge mitt 6280 (eller 6880 utan raid-val) nu står i. Do or daire, tänkte jag och tryckte på uppgraderingsknappen helt övertygad om att ha förstört kortet. Datorn stängde ned sig som den skulle efter uppgraderingen och jag startade upp den med fjärilar i magen. Jo den startade utan problem och under "Den här datorn" redovisas kortet som ett 6880 och motsvarande drivrutin är tagen i anspråk av systemet. Tyvärr så testade jag inte systemet innan uppgraderingen, men upplever det en aning rappare. Om det beror på lättnaden av att allt fungerar, eller faktiska prestandavinster kan jag inte uttala mig om. Om någon vet hur man modifierar själva kortet så att man kan utnyttja raid-funktionerna är jag idel öra.
Häls,
Miroco
PS. Jag uppmanar inte någon att följa mitt exempel.