Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I vilken korg skall jag lägga pengarna?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-25 14:04

Hejsan,

efter att ha gått och blivit helt förälskad i min nya imac 20" på jobbet så har jag bestämt mig för att min nästa dator måste bli en mac. Men jag är lite vilsen när det gäller att välja rätt typ av mac.

Idag har jag en PC Intel 2.0GHz 512Mb RAM 80Gb HDD som jag gör följande på:

Dagligen
Surfar, lyssnar på musik och kollar på film

Ofta
Arbetar i Illustrator, Photoshop och Indesign (egentligen är väl arbetar fel ord för det är inte så att jag
kräver hysteriskt mycket av systemet på min hemdator men jag gör ändå en hel del i det).
Skriver i word och för någon form av budget med Excel.

Sällan
Leker med Premiere

Aldrig
Spelar

Vilken typ av mac skall jag välja för allt detta. Egentligen är jag inte ute efter någon fartupplevelse utan bara att komma över till mac, men det skulle ju inte skada om jag fick uppleva någon form av ökning i hastighet. Jag har länge suktat efter en laptop men å andra sidan kan jag egentligen inte motivera priset på en laptop jämfört med en stationär då jag inte har behov av en laptop. Men jag är ändå rätt sugen på en laptop.

Vilken mac skall jag välja och vilka tillval bör jag skaffa (ram, wifi, bluetooth).

Borde inte en 20" iMac vara ett bra val hemma också?

Premiere utvecklas inte till Mac längre, kanske bättre att välja Final Cut. Expressversionen är väldigt prisvärd.

• Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-25 14:24

mac mini skulle kunna passa bra, om den är ett bra val. Jag är lite orolig för att den inte klarar det jag vill prestandamässigt (alltså snabbt smidigt och inte för mycket slöare än min imac på jobbet).

jo jag skulle gärna välja en 20" imac hemma men det är tyvärr priset som är lite högt där..

• Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-25 15:29
Ursprungligen av Kristofer:

Borde inte en 20" iMac vara ett bra val hemma också?

Premiere utvecklas inte till Mac längre, kanske bättre att välja Final Cut. Expressversionen är väldigt prisvärd.

ahh jag har mest bara lattjat, jag klarar mig förmodligen med imovie eller vad det nu är som följer med ilife

Eftersom du har skärm och tangentbord så skulle den nya Mac Mini kanske passa dig.
Hans

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 14:49

En miniMac borde väl bli väldans bra?
Iofs slöare än en iMac G5 men näppeligen slöare än pezen (utifrån det lilla du skrev, och i den mån man kan jämföra Mac och peze).

• Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-25 15:22
Ursprungligen av Pär:

En miniMac borde väl bli väldans bra?
Iofs slöare än en iMac G5 men näppeligen slöare än pezen (utifrån det lilla du skrev, och i den mån man kan jämföra Mac och peze).

menare du att den är nästan slöare än pc'n eller är du ironisk... (tänk på att jag är helt ny på mac och har nollkoll på hur man kan jämföra).

men vad jag är ute efter är ju inte att få en snabbare dator på allt, bara en lite mer responsiv dator.. och åtminstone inte mindre..

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 15:56
Ursprungligen av makkan:

menare du att den är nästan slöare än pc'n eller är du ironisk...

Menade (skrev, avsåg att bli tydd) att en miniMac är långsammare än en iMac G5 men snabbare än en 2GHz P4.

[font="times"]Så när som på att processor är inte allt så en 2GHz P4 med 800 FSB (om det finns P4/800 så långsamma) med 80GB 7200/8 sata osv. hade varit snabb trots allt [/font]

• Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-25 16:13
Ursprungligen av Pär:

Menade (skrev, avsåg att bli tydd) att en miniMac är långsammare än en iMac G5 men snabbare än en 2GHz P4.

[font="times"]Så när som på att processor är inte allt så en 2GHz P4 med 800 FSB (om det finns P4/800 så långsamma) med 80GB 7200/8 sata osv. hade varit snabb trots allt [/font]

jo det var just det jag menade... jag har ju ingen koll på mac alls så vad dom nu har för hastigheter på annat vet jag inget om, men att det är ett propritärt system med tillhörande OS gör ju en helvetes massa..

min PC är förövrigt en Celeron variant av 2.0GHz fsb har jag ingen koll på alls.. men det är defentivt inget som var bleeding edge när jag köpte den för snart 1.5-2 år sedan..

väljer jag en mac mini kommer jag välja den snabbare och även se till att ha superdrive mm

powerbook15" är väldigt intressant men den är lite pricy för min smak tycker jag nog..

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 18:27
Ursprungligen av makkan:

min PC är förövrigt en Celeron variant av 2.0GHz fsb har jag ingen koll på alls.. men det är defentivt inget som var bleeding edge när jag köpte den för snart 1.5-2 år sedan..

väljer jag en mac mini kommer jag välja den snabbare och även se till att ha superdrive mm

miniMac:en lär vara snabbare

Såg någon som postade siffror på quake3 (gammalt spel iofs) på xlr8, och dom såg ju trevliga ut

• Medlem
  • 2005-01-25 16:00
Ursprungligen av makkan:

menare du att den är nästan slöare än pc'n eller är du ironisk... (tänk på att jag är helt ny på mac och har nollkoll på hur man kan jämföra).

men vad jag är ute efter är ju inte att få en snabbare dator på allt, bara en lite mer responsiv dator.. och åtminstone inte mindre..

Den kommer nog upplevas som snabbare på det mesta, även om den inte är det alltid i rent uppmätt prestanda. Vissa saker kommer att vara segare också, men över lag är det ett lyft. Det beror ju också¨en liten aning på om du väljer 1,2 eller 1,4 varianten av Mac mini.

• Medlem
  • 2005-01-25 14:55

Jag får nog hålla med där. Köp Mac mini med minsta RAM, och komplettera med 1GB. Då får du en hyfsat snabb Mac. Liten och förmodligen tyst också.

Jag skulle nog slå till på tangentbord också.

• Medlem
  • 2005-01-25 15:42

En Powerbook 15" (uppdatering inom kort) med bluetooth och Airport (ett måste) + Airport Express med Airtunes. Köp mer RAM själv i någon billig affär. Har du pengarna är saken avgjord. Klarar dina göromål med bravur.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 16:12

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut?
Minimacen känns en aning långsam för det du sysslar med. Inte mycket, men lite, och det kanske kommer att störa dig längre fram.

Jag hade nog satsat på den billigaste PowerMac G5 med 1GB RAM (2x512). Det blir mitt nästa val när jag gör mig av med min G4. Jag pysslar med liknande saker som du (PS, Illustrator etc.).

• Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-25 16:15
Ursprungligen av tobot:

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut?
Minimacen känns en aning långsam för det du sysslar med. Inte mycket, men lite, och det kanske kommer att störa dig längre fram.

Jag hade nog satsat på den billigaste PowerMac G5. Det blir mitt nästa val när jag gör mig av med min G4. Jag pysslar med liknande saker som du (PS, Illustrator etc.).

i dagsläget ser jag å andra sidan inte min nuvarande PC som speciellt långsam på dessa punkter..

• Medlem
  • 2005-01-25 16:18

Om man tänker långsiktigt är Mac mini också ett bra val. Man kan byta ut den en gång om året, utan att förlora pengar mot en G5. Visst är prestandan bättre i en G5:a, men om det inte är avgörande, så håller jag på minin. Men visst, det är inte glasklart på något sätt.

Sysslar man med 3D däremot, så ska man nog hålla minin på en armlängds avstånd. Även avancerade illustratörer kan bli lite störda av seghet i exempelvis Painter. Det funkar lite bättre på en G5:a.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 16:22

Okej. Eftersom du har en Celeron så kommer förmodligen en Mac mini att kännas snabbare.

Då kanske den är ett alternativ ändå:
Köp den snabba med 512 MB minne och kanske bluetooth och airport om du behöver det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-25 18:51

Jag gör väldigt liknande saker som du på min iMac G4 1GHz med 768 MB RAM. Det flyter på väldigt bra, så en iMac mini skulle nog passa dig perfekt.

• Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-25 21:34

det lutar helt enkelt åt en mac mini... men jag tror jag får idka lite sparande.

Jag väntar nog nån månad med att köpa den, ser vad folk som har den tycker om den (när leveranserna börjar drälla in och folk använt dom ett tag) och sen avgör jag om jag skall spara vidare till en powerbook eller satsa på mac mini.

Men det låter ju väldigt lovande med mac mini.

tack för alla intressanta svar..

// Markus

• Oregistrerad
  • 2005-02-04 17:36

Hej Makkan.
Jag har en pc som är jämförbar med din, och har ungefär samma tankar som du. Jag har egentligen inte behov av en bärbar dator... men som du skulle jag tycka att det vore kul och praktiskt.

Jag har funderat på en mini, men är nog mest inne på att skaffa en PowerBook 12". Sätta PC'n som server.
Internet-->AirportExtreme----kabel--->PC-----trådlöst---->PB

Minin är inte så svettigt dyr, men andrahandsvärdet (kollat på blocket och mactorget) på bärbara verkar tala för att man inte förlorar så hiskeligt mycket, sedan är ju borstad aluminium rätt coolt

• Medlem
  • Lerum
  • 2005-02-06 20:14

Jo, visst är andrahandsvärdet bra på mac laptops. Förutsatt att man kan få sålt dom till det priset också.
För min del blir det nog faktiskt en mac mini först och sedan inväntar jag G5 laptopparna som verkar dröja. Och då kan jag antingen sälja min mac mini eller bara köpa till laptopen.

1
Bevaka tråden