Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer om Macens tynande tillvaro...

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Innan jag skaffade PC för nio år sen fanns ju faktiskt Mac som ett alternativ till PC:n. Thorn hemma i stan (Hudiksvall) hade ett litet utbud av Macar, likaså en datorbutik på Hamngatan. Tror att det var Performa som var i ropet då. Men i och med Win95 så blev Macarna totalt överkörda, och på den vägen är det, prestanda och funktion duger helt enkelt för vanliga användare, i varje fall tills man får testa OSX/G4-G5. Men Macen har trots det ett rykte att vara för "proffs", på vad vet jag inte riktigt, men min dotter sa så när jag rekommenderade att hon skulle köpa en Mac. Kan bara hoppas att minin vänder trenden, i varje fal så mycket att Macen fortsätter att vara intressant för programutvecklarna

Jag får väl säga att Macen är ett utmärkt alternativ, men dessvärre ser alldeles för många människor bara Windows och inga andra system. Windows 95 var ett rent bedrövligt OS, men hypades ju något oerhört.

Nu går ju Apple också bra, Macen säljer bra och det utvecklas program till den så jag vet inte vad det är du saknar.

Kan i.a.f inte tänka mig en PC för annat än vissa specifika arbetsuppgifter, för generell datoranvändning anser jag Macen vara ett avsevärt bättre val. Det främsta område där jag anser PC/Win vara överlägset är då man ska använda datorn i en hemmabioanläggning (HTPC) och för vissa specialprogram (CAD/CAM och liknande).

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Det främsta område där jag anser PC/Win vara överlägset är då man ska använda datorn i en hemmabioanläggning (HTPC) och för vissa specialprogram (CAD/CAM och liknande).

CAM ja. I varje fall för 3D.

När det gäller CAD är det inte alls självklart. Det finns faktiskt en hel del att välja på och mycket håller dessutom hög kvalité. Som alltid dock är frågan inte hur många program det finns utan finns de program som man faktiskt BEHÖVER.

Ska man ha en speldator så är macen inget bra alternativ med tanke på kostnader och utbud.

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 21:27
Ursprungligen av bruksarn:

Innan jag skaffade PC för nio år sen fanns ju faktiskt Mac som ett alternativ till PC:n. Thorn hemma i stan (Hudiksvall) hade ett litet utbud av Macar, likaså en datorbutik på Hamngatan. Tror att det var Performa som var i ropet då. Men i och med Win95 så blev Macarna totalt överkörda, och på den vägen är det, prestanda och funktion duger helt enkelt för vanliga användare, i varje fall tills man får testa OSX/G4-G5. Men Macen har trots det ett rykte att vara för "proffs", på vad vet jag inte riktigt, men min dotter sa så när jag rekommenderade att hon skulle köpa en Mac. Kan bara hoppas att minin vänder trenden, i varje fal så mycket att Macen fortsätter att vara intressant för programutvecklarna

HUR I H-VETE KAN DU PÅSTÅ ATT MAC BLEV ÖVERKÖRT AV win95, NÄR DETTA JÄVLA OPERATIVSYSTEM VAR OCH FORTFARANDE ÄE EN BLEK KOPIA AV MAC DATORENS GRAFISKA GRÄNSSNITT?

Ilkka

Bleka kopior

Ursprungligen av Ilkka:

HUR I H-VETE KAN DU PÅSTÅ ATT MAC BLEV ÖVERKÖRT AV win95, NÄR DETTA JÄVLA OPERATIVSYSTEM VAR OCH FORTFARANDE ÄE EN BLEK KOPIA AV MAC DATORENS GRAFISKA GRÄNSSNITT?

Ilkka

Blek kopia i all ära, men det tycks räcka för dom flesta...
vad program anbelangar finns ju massor, men ibland kan tillverkarna strunta i/sacka efter med optimering. Kolla ex.vis Ni Reaktor 4 och jämför prestanda på en Mac och en ny Winburk, inte bra...

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 21:56
Ursprungligen av Ilkka:

Ilkka

*skratt*

Nä, 95 var inte bra (ganska värdelöst innan det blev 95B) och lite talande är ju att 98 lancerades som "huvudvärkspillret mot dina gamla problem". Tänker vi sedan på att 98 ersattes av det riktiga ökenoperativet ME så börjar bilden klarna

Men man får ju tänka på att 95/95B skall jämföras med 7.5.5 - och inte var det kul det heller. MacOS stog ju och stampade innan klonerna blev utkastade, och riktig ordning bled det väl inte förrs 9.1 egentligen.

Förstår din upprörda reaktion
Men 7.5.5 var tusan inget att hänga i julgranen det heller…
(Eller oxå var det bara jag som var löjlig och tröttnade på Mac generellt i den vevan.)

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-26 17:54
Ursprungligen av Ilkka:

Ilkka

Håller med Ilkka till fullo, förutom att 95'an inte är/var ett operativsystem. Det var fortfarnade Windows som kördes under DOS.

/ E

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 21:33
Ursprungligen av bruksarn:

Men Macen har trots det ett rykte att vara för "proffs", på vad vet jag inte riktigt ...

Windows må ha 97% ute i vanliga världen, men inom musik så är det väl 20%..

(baserat på mina erfarenheter av musikproffs)

Jag tror iBooken har mer än någon annan mac under de senare åren verkligen gjort mac både prisvärt och attraktivt för icke-proffs. (Den första iMacen ska man inte glömma, men de senaste åren har iMac varit något dyr för vanliga konsumenter.) Och nu med Mac mini känns det som att Apple tagit sitt största steg någonsin mot de vanliga konsumenterna.

Jo, som väl är finns det ju ett antal bra CAD-program för Macen. Vad jag menar är att det är inom de områden jag nämnde som jag kan se direkta fördelar med Wintel. D.v.s att det finns bra programvaror av unikt slag som gör att systemet är lämpat för områdena.

Antalet program är ointressant, det intressanta är om kvaliteten på program och OS, samt hårdvara gör att den specifika uppgiften kan lösas på bästa sätt med datorsystem A eller om man behöver system B.

Tyvärr resonerar allt för få på det sättet.

Ska man spela på datorn är Wintel bättre, ska man däremot spela som komplement (inte primärt) fungerar Macen utmärkt. Sedan beror det på vad man vill ha för spel. Det är ju inte nödvändigtvis så att Wintel är överlägset där i alla lägen.

Sedan det här argumentet att Windows "räcker till". Ja, det man inte upplevt kan man inte sakna. För mig räcker inte Windows till eftersom det kräver allt för mycket pyssel. Jag menar som primärt system.

Däremot har jag inget emot att ha en PC stående som kan renodlas för t.ex spel. För mig kan inte Wintel bli annat än ett komplement till andra system, ingen ersättare till dem.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Sedan det här argumentet att Windows "räcker till". Ja, det man inte upplevt kan man inte sakna. För mig räcker inte Windows till eftersom det kräver allt för mycket pyssel. Jag menar som primärt system.

Ungefär så.

Ja, Macen är snyggare.

Ja, Macen är mycket trevligare att jobba med.

Som proffsavändare är detta dock inte huvudskälen för mig. Det viktigaste är att saker och ting FUNKAR och är så pålitligt som det bara går. Att det inte funkar blir snabbt otroligt dyrt om man varje timme måste dra in X antal hundralappar.

Har vid flera tillfällen varit med om at behöva skicka ritningar till stora börsbolag och dessa har varit otillgängliga för mail i dagar på grund av virus. Jag har inte råd med sådant. Jag har inte råd att ringa efter en tekniker både nu, ägna timmar åt att försöka felsöka och dessutom stå still under tiden. Därför är det Mac som gäller för mig i alla skarpa områden. PC'n används bara till att verifiera att saker och ting verkligen funkar på andra sidan, aldrig för produktion.

• Medlem
  • 2005-01-26 18:04
Ursprungligen av TouchCAD:

Har vid flera tillfällen varit med om at behöva skicka ritningar till stora börsbolag och dessa har varit otillgängliga för mail i dagar på grund av virus. Jag har inte råd med sådant. Jag har inte råd att ringa efter en tekniker både nu, ägna timmar åt att försöka felsöka och dessutom stå still under tiden. Därför är det Mac som gäller för mig i alla skarpa områden. PC'n används bara till att verifiera att saker och ting verkligen funkar på andra sidan, aldrig för produktion.

Har man antivirusprogram så får man ju i allmänhet inte virus, om man inte sysslar med vädigt tvivelaktiga saker.

En sak som folk inte tänker på är däremot att antivirusprogram kan göra datorn ungefär hälften så snabb, eller mindre ändå beroende på vad man gör. Hårddisken tuggar än mer konstant än den brukar göra i Windows.

Dessutom kan man få oöverstigliga problem om man är oförsiktig med vilka program man installerar.

Det leder till att "proffs" har väldigt rena installationer, och kanske inte ens är uppkopplade till nätet på arbetsstationen.

Om man tycker det låter trist, så kanske man väljer Mac istället.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-26 22:57
Ursprungligen av TouchCAD:

Har vid flera tillfällen varit med om at behöva skicka ritningar till stora börsbolag och dessa har varit otillgängliga för mail i dagar på grund av virus.

Om det är sant borde du ringa till åtminstone IT-chefen på berörda bolag och hälsa att de ansvariga är odugliga och inte kan sköta det jobb de har betalt för. Jag måste säga att jag aldrig har hört talas om nåt i den här stilen och det vore intressant att höra vad det är för bolag det gäller.

Ursprungligen av stfm:

En sak som folk inte tänker på är däremot att antivirusprogram kan göra datorn ungefär hälften så snabb, eller mindre ändå beroende på vad man gör. Hårddisken tuggar än mer konstant än den brukar göra i Windows.

Nästan sant om man bara tar ett i högen. Dock väljer man lämpligen antivirus som man väljer vad som helst, nämligen genom att titta på tillgängliga alternativ och välja nåt som inte är sämst.

Får jag gissa att du avser antingen F-Secure, Norton eller båda två?

• Medlem
  • 2005-01-26 23:09
Ursprungligen av ACM1899:

Nästan sant om man bara tar ett i högen. Dock väljer man lämpligen antivirus som man väljer vad som helst, nämligen genom att titta på tillgängliga alternativ och välja nåt som inte är sämst.

Får jag gissa att du avser antingen F-Secure, Norton eller båda två?

Upplys mig... om hur ett program kan leta efter virus utan att det tar hårddisk- eller CPU-resurser i anspråk, och vilket det är.

Norton segar ned en dator till ungefär halva hastigheten. F-Secure vet jag inte vad det är. AVG funkar *bättre* och är gratis, fast jag vet inte om det hittar allt...

Det bästa är ju att inte behöva bry sig alls, tycker jag.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-27 00:24
Ursprungligen av stfm:

Upplys mig... om hur ett program kan leta efter virus utan att det tar hårddisk- eller CPU-resurser i anspråk, och vilket det är.

Nu påminner du om Hin onde när han läser Bibeln! Självklart tar det lite systemresurser, men om man tittar på NOD32 kan jag garantera att du inte märker av det. Dessutom fångar det mest på marknaden just nu.

Citat:

Norton segar ned en dator till ungefär halva hastigheten. F-Secure vet jag inte vad det är. AVG funkar *bättre* och är gratis, fast jag vet inte om det hittar allt...

Halva hastigheten är att ta i enligt mina erfarenheter, men uselt är det. F-Secure är ett finskt antivirus som är i samma klass som Norton...

Citat:

Det bästa är ju att inte behöva bry sig alls, tycker jag.

Ja, förstås, men tro inte att du kommer kunna blunda om Mac växer till sig lite marknadsandelsmässigt...

Rent generellt förstår jag inte varför folk tycker virus är ett så stort problem. Med ett vettigt antivirus och åtminstone lite sunt förnuft får man inga virus alls.

Märklig diskussion. Vadå tynande? Macen har ju under lång tid försvarat sin position. APPLE har lyckats med att gå från ett användarvänligt operativ till ett modernt med en hög grad av säkerhet. De har hållit sin marknadsandel någorlunda konstant. Nu börjar det ta fart igen (gör vågen). Varför vara som alla andra? 5% är på marginalen, marginalen är god. Det torde vara känt sedan hedenhös att en PC är bättre för spel: det finns många spel, datorn får spel och användaren oxå, med jämna mellanrum. Att sedan de flesta, 9 av 10, följer spelarens illussion (att det kan inte gå så illa hela tiden, det måste bara vända), tja det är grundläggande psykologi.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-27 10:09
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Märklig diskussion.

<snip>

Det torde vara känt sedan hedenhös att en PC är bättre för spel: det finns många spel, datorn får spel och användaren oxå, med jämna mellanrum.

Datorn får spel, användaren får spel

• Medlem
  • 2005-01-27 01:04

nod32 för 355:- om året... med tanke på vad snåla folk i allmänhet är så är det mycket pengar. Det är ju ingen som upplyser en om att man måste betala årsavgifter för att kunna använda sin dator på internet. Att Microsoft inte tar ett problem som i princip endast drabbar deras användare på allvar är skrämmande. Om Apples program krävde tredjepartsprogramvara för att överhuvudtaget fungera tillförlitligt så skulle det bli ett jävla hallå.

Jag håller med om att virus inte behöver vara ett stort problem, men faktum är att man måste vårda en Windowsinstallation på ett annat sätt än Mac OS helt oavsett virus, malware och spyware. Om virusprogrammet slås ut av ett virus (kan hända), så står man dessutom där helt oskyddad.

Folk köper nya datorer "för att den gamla har blivit långsam". Det är inte relaterat till omvärlden, utan datorn blir verkligen långsammare med tiden. Det har ännu inte hänt mig med Mac.

Det har dessutom varit lite tjafs här på forumet om att Apple minsann borde upplysa om att Mac mini inte klarar av PS2 tangentbord och möss. I ljuset av att PC-användaren "borde inse" att nod32 är det enda virusprogram man ska använda, ter sig invändningarna rätt lustiga. Jag tror att du överskattar allmänheten, och att vissa andra har underskattat densamma.

Jag får dessutom en känsla av att du tycker att vissa här går lite hårt åt Microsoft (PC) i största allmänhet. Jag anser att typ en miljard användare är väldigt slappa i sin hållning till ett företag som styr stora delar av deras professionella vardag. Microsoft gör så lite de bara kan komma undan med anser jag.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-27 11:00
Ursprungligen av stfm:

nod32 för 355:- om året... med tanke på vad snåla folk i allmänhet är så är det mycket pengar. Det är ju ingen som upplyser en om att man måste betala årsavgifter för att kunna använda sin dator på internet.

Det räcker bra med att betala 220 kronor om man tittar lite längre än du just gjorde. Dessutom är ju Avast gratis för hemanvändare och det lär ska vara bra (även om jag inte har testat det).

Citat:

Att Microsoft inte tar ett problem som i princip endast drabbar deras användare på allvar är skrämmande. Om Apples program krävde tredjepartsprogramvara för att överhuvudtaget fungera tillförlitligt så skulle det bli ett jävla hallå.

Håller helt med! Microsoft borde skita i bakåtkompatibilitet (eller göra en "fusklösning" som Apple) och bygga ett helt nytt Windows med en vettig och tätare arkitektur i botten. Om de ska fortsätta som de gör nu måste de bli mycket bättre på att täta hål i sina program, eller helst inte låta dem hamna där över huvud taget.

Citat:

Jag håller med om att virus inte behöver vara ett stort problem, men faktum är att man måste vårda en Windowsinstallation på ett annat sätt än Mac OS helt oavsett virus, malware och spyware. Om virusprogrammet slås ut av ett virus (kan hända), så står man dessutom där helt oskyddad.

Folk köper nya datorer "för att den gamla har blivit långsam". Det är inte relaterat till omvärlden, utan datorn blir verkligen långsammare med tiden. Det har ännu inte hänt mig med Mac.

Sant i viss utsträckning. Det som enligt min erfarenhet gör Windows segt och instabilt är diverse dåligt skrivna program. Vet man vad man installerar, håller sig systemet både snabbt, stabilt och fritt från spyware.

Citat:

Det har dessutom varit lite tjafs här på forumet om att Apple minsann borde upplysa om att Mac mini inte klarar av PS2 tangentbord och möss. I ljuset av att PC-användaren "borde inse" att nod32 är det enda virusprogram man ska använda, ter sig invändningarna rätt lustiga. Jag tror att du överskattar allmänheten, och att vissa andra har underskattat densamma.

Hehe, de som inte vet att leta efter nåt annat än Norton, tror jag inte heller kommer bry sig om att det äter mer systemresurser än det borde. Jag har heller aldrig sagt att NOD32 är det enda antivirus som är nåt att ha, det finns tvärtom flera att välja bland. Dock är det det jag själv kör på min dator hemma och jag är nöjd på alla sätt!

Citat:

Jag får dessutom en känsla av att du tycker att vissa här går lite hårt åt Microsoft (PC) i största allmänhet. Jag anser att typ en miljard användare är väldigt slappa i sin hållning till ett företag som styr stora delar av deras professionella vardag.

Jag kan tycka att det är en massa nedrackande på Microsoft i allmänhet och Windows i synnerhet, men så tenderar det ju att bli på forum dedikerade till ena sidan. Faktum är att Microsoft har en hel del riktigt trevliga produkter, men jag säger inte att de är de enda alternativen eller att man inte kan vara lycklig med nåt annat.

På vilket sätt tycker du människor är slappa när det gäller Microsoft? De flesta som kör Windows på jobbet har knappast nåt att säga till om vad gäller datorinköp och plattformsval, så det är verkar lite märkligt att lasta dem för att de inte klagar mer. Eller tänker du dig att alla som är missnöjda med nåt ska ringa Bill Gates eller Steve Ballmer och klaga?

Citat:

Microsoft gör så lite de bara kan komma undan med anser jag.

På vilket sätt sköter sig Microsoft annorlunda än andra menar du? De är förstås ute efter att tjäna pengar och prioriterar det de tror bäst tjänar det syftet. Väldigt få företag har råd att vara världsförbättrare i första hand och se till balansräkningen i andra och ännu färre gör det. Jag kan nog inte nämna ett enda faktiskt, men du får gärna hjälpa till.

1
Bevaka tråden