Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSN i iChat?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-25 20:23

Finns det någon plugin till iChat för att få MSN till det eller har Apple händelsevis det på g? Webbkamerastöd på mac är något jag saknat länge.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 20:30

Jag tvivlar på att det kommer till iChat eftersom messengerprotokollet inte är öppet. Du kan köra Adium eller Proteus om du vill ha AIM(iChat)/ICQ/MSN i samma program.

Webbkamerastöd i Messenger:mac är hett efterlängtat av många...

Ursprungligen av rhesus:

Jag tvivlar på att det kommer till iChat eftersom messengerprotokollet inte är öppet. Du kan köra Adium eller Proteus om du vill ha AIM(iChat)/ICQ/MSN i samma program.

Webbkamerastöd i Messenger:mac är hett efterlängtat av många...

Hur lyckas Adium och Proteus i så fall då? Apple borde väl också kunna fixa det om de så vill...

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-01-25 21:20

Det går att köra MSN i iChat genom Jabber i kommande Mac OS X Tiger...

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-25 21:22

men genom jabber är väl rätt omständigt eller? det är det till mobil iaf när vi skulle fixa det till min polares mobil som tyvärr inte begåvats med symbian. men ärligt talt hur krångligt kan det vara att lägga in stöd för webbkamera egenlitgen?

Ursprungligen av xtimmyx:

...men ärligt talt hur krångligt kan det vara att lägga in stöd för webbkamera egenlitgen?

Kommer inte ihåg var jag läste det, men har för mig att MS har sagt att anledningen till att det inte finns på mac är att webbkamera-stödet i windowsversionen bygger på nån gammal licensierad logitech-kod, som är i stort sett omöjligt att porta till andra plattformer.

Ursprungligen av Hagelin:

Kommer inte ihåg var jag läste det, men har för mig att MS har sagt att anledningen till att det inte finns på mac är att webbkamera-stödet i windowsversionen bygger på nån gammal licensierad logitech-kod, som är i stort sett omöjligt att porta till andra plattformer.

-stämmer bra det. Den koden är omöjlig att porta. ska microsoft ha webcam-stöd för mac måste dom skriva om allt från grunden i princip. och även byta kod på servrarna. (det lär ju hända !?)

mercury är ett projekt som faktist lyckats pilla in videokonferens som tydligen ska funka .. jag testade men fick det inte att funka. men det verkar lovande...

~^froynlaven

Ursprungligen av xtimmyx:

Finns det någon plugin till iChat för att få MSN till det eller har Apple händelsevis det på g?

Näe, det lär nog inte hända en på ett tag, om inte Apple och Microsoft jobbar med något hemligt sammarbete. Läs mer i mitt inlägg här.

Ursprungligen av jolander:

Hur lyckas Adium och Proteus i så fall då? Apple borde väl också kunna fixa det om de så vill...

Adium får sitt MSN-stöd genom Gaim-projektet. Tillsammans med Gaim-utvecklarna skapade de libGaim som används. Proteus tror jag använder libGaim som Adium alltså tog fram.

Vad är då Gaim? Jo, en populär klient för multiprotokolls-IM-klient för Windows. Stödet för MSN får de genom s.k. reverse engineering, dvs de försöker lista ut hur det fungerar utifrån att studera den riktiga MSN-klientens kommunikation. Då och då ändrar Microsoft på MSN-protokollet och då måste de anpassa sig. Det är knappast en väg Apple skulle gå. Antingen så sammarbetar dom med Microsoft för att få tillgång till protokollet eller så stödjer dom inte det.

1
Bevaka tråden