Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tar man backup på i OS X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man ska byta dator och ska flytta över inställningar och annat vad ska med? Jag vet att Users mappen ska flyttas. Hört något om att NetInfo databasen ska med också, var finns den?? Ytterligare saker som ska med som är viktiga att ta med för att användare i users mappen ska kunna logga in och se allt som det såg ut innan flytten till den nya datorn?

Här är ett tips från macintouch:
"Mark Sissons wanted a utility to move OS X in its entirety to a new HD. The utility to use is called Apple Software Restore (ASR) by Apple Computer from where it can be downloaded.

It´s a 4-step process:

Connect your new HD to a Mac bus.
Boot into OS 9.1 and start ASR.
Tell it to restore all the files on the OS X HD or partition to the new HD.
Set the new HD as the boot disk.

I´ve used this method 4 or 5 times and it has never been a problem. The full restore of OS X including Development Tools to a new HD takes about 20 minutes. "

Glömde säga:

If you´d rather do a "clean" install, but keep your preferences, just keep the "System:Library" folder, and your "Users" folder. They contain nearly ALL of your preferences.

Vad händer med /etc då?

Där brukar ju massa gott ligga....

• Medlem
  • International user
  • 2001-06-08 09:36

Det är egentligen väldigt lite som används från /etc eftersom apple försöker flytta allt till Library. Men det är ändå värt att ta med den.

Jag tyckte det var dumt att skapa en ny tråd för mitt problem, det har ju med backup att göra. Så jag kastar in mitt inlägg här.

Jag gjorde en backup på min usermapp innan jag formaterade om hårddisken. Jag packade den först som .img och sedan som .gz-fil

Efter nyinstallationen kopierade jag över min "user.img.gz" till hårddisken igen (låg på en pc-hårddisk), packade upp filen och ville mounta den. Disk Copy startade men inget mer hände. Kollade i Resedit och såg att fork:en var borta. Skapade en dimg/ddsk-fork men det hjälpte inte!

Jag kan fortfarande inte mounta filen. Hjälp! Jag har 1,1 GB viktiga filer på den img-disken. Vad göra?

[ 11 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-12 10:11
Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Jag tyckte det var dumt att skapa en ny tråd för mitt problem, det har ju med backup att göra. Så jag kastar in mitt inlägg här.

Jag gjorde en backup på min usermapp innan jag formaterade om hårddisken. Jag packade den först som .img och sedan som .gz-fil

Efter nyinstallationen kopierade jag över min "user.img.gz" till hårddisken igen (låg på en pc-hårddisk), packade upp filen och ville mounta den. Disk Copy startade men inget mer hände. Kollade i Resedit och såg att fork:en var borta. Skapade en dimg/ddsk-fork men det hjälpte inte!

Jag kan fortfarande inte mounta filen. Hjälp! Jag har 1,1 GB viktiga filer på den img-disken. Vad göra?

[ 11 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Hmm, ingen rolig historia..

Först några frågor?
Visst, image, kan vara bra, varför förstår jag inte, varför inte bara göra en .sit.hqx så kan du flytta den överallt utan problem.

varken pc eller gnuzip klarar av resursdelar av filer vilket gör att dessa försvinner.. Du kommer aldrig att kunna få tillbaka datat. Tyvärr.

Men tänk positivt. Du lär ju inte göra om det misstaget...

Varför Image? Ja, det frågar jag mig också nu

Tänkte väl att det var ett smidigt format... Och .gz? Tja, terminalen fanns nära till hand...

Jag har nu skapat en data-fork för filen, så att den känns igen som en .img-fil. men Disk Copy klagar på ett (-192)-fel, kan det vara så att hfs-informationen är väck? Kan jag återskapa den eller kopiera den informationen från en annan img-fil? Informationen finns fortfarande där, filen är ju fortfarande 1,1 GB...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-12 12:01
Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Varför Image? Ja, det frågar jag mig också nu

Tänkte väl att det var ett smidigt format... Och .gz? Tja, terminalen fanns nära till hand...

Jag har nu skapat en data-fork för filen, så att den känns igen som en .img-fil. men Disk Copy klagar på ett (-192)-fel, kan det vara så att hfs-informationen är väck? Kan jag återskapa den eller kopiera den informationen från en annan img-fil? Informationen finns fortfarande där, filen är ju fortfarande 1,1 GB...

Checksum för filen är korrupt. Jag har aldrig gjort vidare försök att rädda en sådan disk med information på.. Jag skulle kolla apples til, det är garanterat nån annan som gjort samma sak..

men i framtiden, har du en fil med dubbla delar så är det .hqx eller .bin som gäller...

1
Bevaka tråden