Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ut med OS9

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då har man tagit sig i kragen och kastat ut OS9 från sin dator då.
Någon annan som redan gjort detta eller funderar på detta?

Anledningen för mig var utöver brist på HD internt att jag nu har alla de program som jag använder mig av till OSX. Så varför hålla kvar vid något gammalt o dåligt.

Jag gillar OSX mer och mer för var dag. (då har jag ändå kört sen tidiga DP releases)

Gentemot Windows som man väl hatar mer o mer för varje dag (inte sant?)

Jag feglirar ...
Har två burkar. 1 g3/350 och 1 iBook/466. På blådåren kör jag bara Mac OS 9.2.2 och på iBooken bara X. Jag jobbar med båd web och grafisk produktion och blådåren orkar inte med att köra de program jag behöver under X. InDersign är seeeeegt som sirap och Photoshop 6 funkar inte speciellt bra när det körs i Classicläge. På iBooken kör jag Officepaketet, ICQ och Explorer.

Kastade ut MacOS 9 någon vecka sedan, nöjd och glad.

Väntar och avaktar till 10.2 och buggfixar till Suitcase

Jag kommer att behålla Mac OS 9 till en sak: flygsimulatorer. Annars har jag slutat med Classic och jag funderar på att byta mitt trepartitionssystem till en variant med två partitioner: en för OS X och en för Mac OS 9.1 (för simulatorerna). Nu kör jag annars bara OS X.

Kanske ska förtydliga mig lite, jag har alltså haft en partition med OSX o en med OS9.. OSX har varit min huvudsakliga partition sen för ett år sedan. OS9 har jag bara haft för Photoshop, Dreamweaver och Jam typ (på sistonde iaf).

Jag ser inga andra användningsområden för OS9 så jag tog o hiva bort det helt enkelt.

Är så illa tvungen att fortfarande använda mig av OS 9 i classic tack vare Handelsbanken som ska vara så sega med att få fram en OS X version av deras säkerhetsprogram. I för sig hade man ju inte väntat sig nåt annat heller för det tog ju dem 3 år eller nåt innan de efter mycket påtryckningar från Mac-användare gjorde en Mac-version.

Tur att man inte har handelsbanken

Om jag använder Internetbank och ska på semester vill jag inte tvingas ladda ner en fånig programvara på ett Internetcafé. Handelsbanken borde omedelbart införa en semestervänlig lösning. :eek:

Efter påskhelgen är det X:et för hela slanten. Och jag saknar inte 9:an
Körde också på två partitioner innan dess.

Nu väntar vi bara på en del programuppdateringar så är allt till belåtenhet.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-05 18:29

Har sedan några månader efter ett hattande utan like med ompartioneringar o ominstallationer bestämt mig för X. Klagade för en tid sen på X vad beträffar dess seghet o körde 9:an enbart en längre tid.Står likaväl fast vid min åsikt att X är slött.Men.. Jag har ändock stora förhoppningar på ett snyggt o stabilt operativ. Därför ligger X:an för tillfället i en ensam partition på PbTi 500 512Mb 48gig Hd.

Jag har gått tillbaka, kanske tillfälligt till 9.2.2. Känns mer rappt och är lättare att hitta i. Har Mac OS 10.1.3 på två andra partitioner.

Ja, fy på Handelsbanken! Kör själv deras internettjänst, och det är ju rent skamligt att de bara stödjer Netscape 4.7 och Classic... Vore det inte för bankärendena (som jag uträttar högst två gånger per månad) kunde jag klara mig helt utan OS 9. Tycker inte om det längre, trots att det var mitt favorit-OS en gång i tiden... tråkigt men sant!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Jag har gått tillbaka, kanske tillfälligt till 9.2.2. Känns mer rappt och är lättare att hitta i. Har Mac OS 10.1.3 på två andra partitioner.

Det där är ju spännande. Jag körde själv 9.2 ganska länge fast jag hade X installerat. Nu har jag gått över till X helt och hållet. Och jag körde nästan aldrIi i classic eller på 9.2:an.

Jag tror att jag tyckte att 9.2:an var bättre och att det gick fortare, men nu är det otänkbart att gå tillbaka. Nu är det X som gäller. Konstigt. Undrar varför man/jag fungerar så?

Är det för att de är så olika?

Någon som har några idéer?

  • Medlem
  • 2002-04-05 21:54

classic - vad är det?
nu kör jag bara X på burken sen jag fick min G4:a med dubbla proppar.
vet inte riktigt vad det är jag saknar från nian... ingenting tror jag inte.

/majk

  • Medlem
  • 2002-04-05 22:27

MacOs X!??!

Är inte det bara en massa seg icandy & sudo -r.7823748235 nv8y7 ?!!?

Förstår fortfarande inte varför man först utvecklar något eget under sisådär 20 år och sen skippar det helt och tar jättekliv till windows
och hela den underbara världen av "vi-som-drägglar-över-allt-bara
-det-är-binärt-och-onödigt-invecklat"...

/Ma

(Konvertera mig, pliiiz.......få mig att gå på hypen. Men jag tycker mest det känns som om Apple skrotat sin "själ", det som gjorde dem lite "unika"...)

Inte direkt nej, segt är relativt. Beror på vilken hårdvara du besitter.
Alla unix-kommandon är inget du behöver lära dig heller, även om det inte på något sätt skadar att känna till underjorden.

Är det någoting du vill veta om OS X är det bara att fråga oss här. Som du också ser ovan så kör majoriteten OS X...

Jag dumpade förresten OS 9 september förra året. Enbart X på mina burkar, dock så kör vi 9an på en G4a pga en massa scannrar...

[ 06 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Inte direkt nej, segt är relativt. Beror på vilken hårdvara du besitter.

[ 06 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

G4/800 MP 1 GB RAM.

Uppdrag: Öppna meny med 50 tidigare objekt
Tid: 1 minut

Allt är relativt ja..

Haha. Bra svar. Vad är det för meny du öppnar som tar 1 minut på sig?

Ge mig en lösning så jag kan köra Dreamweaver 4 i OSX så slänger jag direkt ut Classic.....Prommiss!

Anders

Jag upplever Mac OS X 10.1.3 som snabbt och smidigt på min G4/450 MP. Dessutom saknar jag inget direkt från 9 (även om jag helst skulle vilja ha en Apple-meny i klassisk stil, samt programväljarmenyn och inställningsraden). Dock har jag fixat de två förstnämnda med Classic Menu och ASM.

Jag trivs mycket bra i OS X och känner mig begränsad i Mac OS 9, numera. Idag finns det inget som kan få mig att gå tillbaka till det gamla systemet på den maskinen. Däremot kör jag klassiska Mac OS på andra maskiner och det har jag inget emot.

Classic finns kvar i min burk ännu, men det är inte ofta man dra igång det. Dock så ser jag inte X speciellt ofta på företag och skolor ännu. Även om det ju borde vara där man kan vinna mest, speciellt när det är en miljö dominerat av Widows-maskiner....eller....

Ni som ser mycket Macar på företag, hur ser det ut. Är det bara vi extrema Macfreaks som kör X ?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-06 18:14

På mitt jobb har vi bara macar, där kör alla OS 9.2, med jag tror att inom ett halvår så kör nog de flasta i X, för då har de program vi kör kommit i X versioner, att köra i X (classicläge) är inget alternativ för oss iallafall. Sen måste man nog utvärdera de första versionerna som kommer till X, så att dom verkligen är riktigt optimerade.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-06 18:15

På mitt jobb har vi bara macar, där kör alla OS 9.2, med jag tror att inom ett halvår så kör nog de flasta i X, för då har de program vi kör kommit i X versioner, att köra i X (classicläge) är inget alternativ för oss iallafall. Sen måste man nog utvärdera de första versionerna som kommer till X, så att dom verkligen är riktigt optimerade.

Vi använder också bara nian på våra Macar på jobbet. Två av tre program har kommit till tian men vi har alldeles för dålig hårdvara för att byta system.

Efgtersom karboniserade program kan köras i båda miljöerna uppkommer möjligheten att lyfta vissa arbetsstationer till tian när hårdvaran tillåter.

Mac OS X är framtiden. Det är ofrånkommligt. Kör det själv på min privata Powerbook G4.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-06 18:43

Det jag saknar från 9an är Real Player.. Det är sjukt störande att det inte har kommit till X än...

Äh, skitprogram
QT6 o MPEG-4 för hela slanten snart ...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Ge mig en lösning så jag kan köra Dreamweaver 4 i OSX så slänger jag direkt ut Classic.....Prommiss!

Dreamweaver MX kommer alldeles snart! Håll ut...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Äh, skitprogram
QT6 o MPEG-4 för hela slanten snart ...

Real ja.. Hehe..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
G4/800 MP 1 GB RAM.

Uppdrag: Öppna meny med 50 tidigare objekt
Tid: 1 minut

Allt är relativt ja..

Väldigt relativt verkar det som.

G4/533 512 MB Ram

Updrag: Öppna meny med 50 tidigare objekt
Tid: 2 sekunder

Öppnar vi samma meny, tro...?

  • Medlem
  • 2002-04-07 23:25

antar att det är äpple -> senaste objekt

den menyn öppnas på 1 sekund på min maskin.

dual 500 G4, 512 mb RAM.

/majk

Bevaka tråden