Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir det snabbare då?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ser att jag har en del onödig på hårdisken och som jag funderar på att slänga... frågan är om följande hjälper för att uppnå ett snabbare system eller om det bara ger mig mer utrymme (förvisso är varje paket bara ca: 500k stort så den vinsten är marginell):

sudo pkgInstall --delete /Library/Receipts/packagename.pkg

Det vill säga så är det följande paket jag funderar på att göra mig av med, lär t.ex ändå inte kunna skriva eller läsa traditionel Kinesiska:

BrazilianPortuguese.pkg
Danish.pkg
Dutch.pkg
German.pkg
French.pkg
Finnish.pkg
Italian.pkg
Japanese.pkg
Korean.pkg
Norwegian.pkg
Spanish.pkg
TraditionalChinese.pkg

Har man sedan någon nytta av en liten städning med dag/vecka/månads komandona och ett sudo update_prebinding -root / i Terminalen

Finns det andra trix att optimera så att både uppstart av OSX och program blir märkbar uppsnabbat ?

- Olle

  • Medlem
  • 2002-04-07 17:10

Vad jag vet blir det inte snabbare. Datorn laddar bara det du använder. Om du vill frigöra resurser måste du stänga av tjänster, det vet jag faktiskt inte riktigt hur man gör i OS X... dessutom tror jag inte att den kör så många onödiga tjänster.

Skall du rensa i språkkatalogen rekommenderar jag att använda följande:
http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/languagecleaner.html

men ta bara bort de du absolut inte behöver.

Det sparar utrymme, men om det blir så värst mycket snabbare vet jag inte.

Jag märkte att skrivardrivrutiner kan ta upp en väldig massa utrymme. Kolla igenom där och släng allt du vet att du inte kommer att använda. Många MB att spara där.

  • Medlem
  • 2002-04-16 15:02

Jag har en Mac G3, 266 mhz, 160 RAM...och jag upplever att den går lite slött i Mac OS X. Kan man på något sätt speeda upp den, utan att behöva lägga en massa pengar på RAM? Tacksam för svar..:-)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tero:
Jag har en Mac G3, 266 mhz, 160 RAM...och jag upplever att den går lite slött i Mac OS X. Kan man på något sätt speeda upp den, utan att behöva lägga en massa pengar på RAM? Tacksam för svar..:-)

Du kan ju alltid jumpra om processorn till 300 Mhz, men observera att maskinen KAN bli instabil. Det beror på hur höga hastigheter just din processor klarar. En del klarar upp emot 315 Mhz och en del klarar inte ens 300.
kolla här för instruktion: http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/g3ae1.html

Datorn blir inte vrålsnabb precis men märkbar skillnad ändå tycker jag.

Annars gör mer RAM grymt mycket i MacOS X och även en snabbare disk.

  • Medlem
  • 2002-04-19 10:51

Tack för tips! Skall kanske testa detta. Dock är jag alltid lite rädd för att börja meka med hårdvaran. Hur är det om man skruvar på virtuellt minne? Hur gör man det förresten i MACOSX?

>>Tero

Det fina med OS X är att det inte behöver virtuellt minne

TUT! Fel..

OS X använder visst virtuellt minne, men du själv kan däremot inte göra något åt det på användarnivå.

Gå till terminalen, skriv >top (tryck enter) så ska du se att det finns en helt egen rad bara för det virtuella minnet

Avsluta top med ctrl+c

1
Bevaka tråden