Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överaföra filer från gammal Power Book till Mac Mini

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa en Mac Mini. Någon som vet hur man kan överföra filer från och till en Power Book 145?

Thomas

Oj, oj, oj. Jag kollade in specen på 145 och den har verkligen ingenting som passar direkt. Det enda jag kommer på är att skaffa en USB-diskettenhet till Minin. 1,4 MB data i stöten... Jag har sett att Siba har Sony-diskettenheter för ca 6-700:-.

Ja, det är nog en extern diskettstation som gäller men blir lite fundersam på "Mac OS 8.6 eller senare", som det står här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122891&cks=SPK

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 22:14

jag skulle nog satsa på att försöka ladda upp det jag ville spara till ngt utrymme på nätet... med en hd på 40/80mb och om man bara plockar med det man verkligen behöver spara... borde gå snabbare och vara billigare än alla andra alternativ... ja, om man har möjlighet att koppla upp den på nätet förstås.
På Spymac.com kan man få schysst med utrymme som kostar gratis.

Om 145:an kan komma online så lagrar www.dropload.com 50 MB i 48 timmar, man skickar ett "kvitto" till en e-mailadress, sedan kan man hämta sina filer (eller en .sit fil) via en URL.

• Medlem
  • 2005-01-27 22:41

Att gå via PC är ett alternativ om du inte kan få ut 145:an på nätet, om PC:n har diskettenhet vill säga. Lägg över det du vill spara på PC-disketter och tanka sedan över det till minin på nåt sätt - via nätet är väl det enklaste som Johnny Larsen sa - annars bör man ju kunna bränna det på CD eller föra över med USB-minne. Eller också letar du upp en annan mac med diskettenhet och modernare kopplingar till omvärlden än 145:an, men det brukar vara svårare att få tag på såna macar än PC (tyvärr...).

Ursprungligen av Giggs:

Att gå via PC är ett alternativ om du inte kan få ut 145:an på nätet, om PC:n har diskettenhet vill säga. Lägg över det du vill spara på PC-disketter och tanka sedan över det till minin på nåt sätt - via nätet är väl det enklaste som Johnny Larsen sa - annars bör man ju kunna bränna det på CD eller föra över med USB-minne. Eller också letar du upp en annan mac med diskettenhet och modernare kopplingar till omvärlden än 145:an, men det brukar vara svårare att få tag på såna macar än PC (tyvärr...).

Det räcker med en grå Power Mac (eller annan med serieport) och OS 8-9 så är saken biff. Länka upp via seriekabel med Localtalk mellan 145:an och den modernare macen. Sen kan du koppla via Ethernet till Minin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 23:03

Diskettstation är det enda som fungerar.

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 23:12
Ursprungligen av ajaxx08:

Diskettstation är det enda som fungerar.

Mja, inte riktigt. Det borde gå att låta burkarna ringa upp varandra och föra över den vägen... men diskett är väl antagligen det enklaste. Till Mac Minin alltså. PBn har ju diskettenhet redan...

• Medlem
  • 2005-01-27 23:46

Ett alternativ är att du hittar nån som har en äldre mac med scsi, det finns nämligen en speciell kabel du kanske kunde låna nånstans, som låter dig koppla powerbooken till en stationär mac, och då agerar powerbooken extern hårddisk. Kabeln har ett hdi30 gränssnitt och var vanlig förr på de bärbara macarna. Så kan du bara hitta nån som har de prylarna och vill hjälpa dig så är saken biff.
Lycka till

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-28 01:00
Ursprungligen av Thomas Holden:

Funderar på att köpa en Mac Mini. Någon som vet hur man kan överföra filer från och till en Power Book 145?

Thomas

Intressefråga: hur kan du ha något på en 10 år gammal dator som är av värde som du ännu inte överfört till en modernare plattform??

1
Bevaka tråden