Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Backup?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-27 21:43

Vilket är bästa och enklaste sättet att ordna ett bra system för regelbunden backup av hårddisken?

Jag fick förslag från ett företag att jag skulle köpa en extern hårddisk och bara kopiera Powerbookens hård disk till den, eller...

Bränna CDRW, och finns det iså fall någon bra funktion i Safari som ser till att allt (dokumment, bilder och musik) kommer med?

Annat??

Extern hårddisk är smidigast, och Firewirekabel emellan.
Sen tankar du ner programmet Carbon Copy Cloner, eller det jag föredrar SuperDuper från Versiontracker.
Sen kopierar du rubbet från din dator. Exakt kopia av din hårddisk.

Du kan också skaffa .mac-konto, då får du tillgång till programmet Backup, då kan du schemalägga dina backuper, och lägga upp 200MB på iDisk som det heter, på Apples server.
Om du bara vill spara dokument och viktiga inställningar så räcker ju 200MB.

Men musik tar ju lite plats, så där är mer tveksamt. Nej en hårddisk är bättre.

Men det är ju inte kul om Back-up:en "hårddisken" Kraschar! Det har jag varit med om vid 2 tillfällen. Så nu litar inte jag på något backup-system...kanske DAT men det är ju lite 80-tal och låååångsamt.

Risken att din nya hårddisk skulle krascha finns ju alltid, likaväl som din gamla i datorn kan krascha.
Har flera externa hårddiskar, kör synkning mot dem varje vecka växelvis, så man har två dubbletter, kraschar en finns ju alltid en kvar, om än en vecka äldre....

Köper man bra märke, typ Seagate, så är risken minimal.

• Medlem
  • 2005-01-29 12:31

Är det stor skillnad på kvaliteten av hårddiskar?
Skiljer dom sej i hur enkla dom är att använda och visst passar alla Mac? (Nybörjarfråga)
Buffer storlek på 8 eller 16 MB har det praktisk betydelse? (Har en PB 550 MHz med 256 RAM)
Alla externa HD har inte kylfläkt hur mycket bättre är det med en sådan?

Senast redigerat 2005-01-29 12:45

Vad sägs om ett speglat RAID? Omedelbar uppdatering av innehållet på båda diskarna, och om en krashar räcker det att man byter ut den innan den andra går sönder. Och sannolikheten att man inte hinner det är ju så gott som obefintlig. (Om man inte har mördar-el, med stora spänningspeakar.)

Mängden cache är viktig för hur fort kopiering går. I min datorn var den en väldigt märkbar skillnad mellan diskarna; 8 resp. 2 MB cache, i övrigt likadana. Vet inte om ökningen till 16 ger lika mycket, men det borde det göra.

Ursprungligen av =BC=:

Är det stor skillnad på kvaliteten av hårddiskar?

(Vissa) IBM deskstar-diskar har ju fått smek-/öknamnet "deathstar" av en anledning.

Seagate-diskar (Barracuda) är tysta, och känns pålitliga, tycker jag.

Ursprungligen av =BC=:

Skiljer dom sej i hur enkla dom är att använda och visst passar alla Mac? (Nybörjarfråga)

Nej, alla som är standarddiskar funkar på samma sätt. Och ja, samma standarddiskar funkar i Mac lika väl som i en wintel-burk. (Formatering skiljer dock, men den begränsar inte inte valet av hårddisk.)

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-06 16:24

Klarar SuperDuper av att synka också?
Eller är ett synk program bättre, tex Psynk eller Synk?

Ursprungligen av Sten_n:

Klarar SuperDuper av att synka också?
Eller är ett synk program bättre, tex Psynk eller Synk?

Visst klarar SuperDuper det. Körde synkronisering alldeles nyss. Väljs i Options.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-02-06 20:19

Rsync och cron är en bra kombination om man vill göra det med Unixstil.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-06 23:08

Läste att detta med cron var något speciellt. Vad då?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-02-07 00:01

Cron är ett program för att schemalägga programkörningar och rsync används för att synkronisera filer/bibliotek och kan fås att kopiera endast modifierade filer med bibehållna rättigheter. Man kan rättså enkelt skriva ett skript som t.ex. gör en säkerhetskopia av ditt hembibliotek varje kväll klockan tio. Det är också rättså lätt att med vanliga kommandon som mv och cp lägga till funktionalitet som att du har ett bibliotek för varje dag den senaste veckan som innehåller alla filer som de såg ut vid backuptillfället var dag. Observera att det inte tar lika mycket plats som 7*(ditt hembibliotek) utan bara ungefär hembibliotekets storlek plus förändringarna under veckan. Då kan man t.ex. gå in i sitt backupbibliotek och kolla på dokumentet som var så jäkla mycket bättre skrivet i onsdags:) Sådant här funkar ju bäst om man har en separat hårddisk att lägga backupen på vilket det talades om. Ska man säkerhetskopiera till cd .t.ex. är nog tar ett bättre program.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-07 20:59

Aha. Bra info.

Fann detta "Backup Your Mac With rsync" http://www.labf.org/~egon/mac_backup/

• Medlem
  • Lund
  • 2005-02-08 06:08

Detsamma, rsyncx var nåt nytt för mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 15:44

Jag kör med en LaCie d2 Extreme på 200 GB. Det sitter en Western Digital med 8 MB cache i den. Jag gör en fullständig backup en gång i veckan med hjälp av Carbon Copy Cloner och reparerar alltid behörigheterna först.

LaCie d2 Extreme rekommenderas varmt. Jag har två stycken. Mycket stabila och pålitliga pjäser. De har numera Firewire 800, Firewire 400 och USB 2.

1
Bevaka tråden