Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rookie på MAC behöver hjälp med .toast/image

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 03:29

Hej alla.

Jag har en .toast fil som jag skulle vilja få loss innehållet innehållet ur.
Jag har fått upp en liten hårddisk på skrivbordet som jag kan kolla vad det är för filer i men ingen fil går att använda.
Sen har jag släppt in den i Roxio Toast 6 platinum, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra sen...
Har sökt på forumet men inte hittat det jag söker. Nån som vet hur man gör?

Tack!

• Medlem
  • 2005-01-28 07:41

En .toast-fil är en disc-image, genom att dubbelklicka på filen mountas filsystemet på datorn förutsatt att OS:et kan läsa filsystemet.

Kan du inte använda filerna på den mountade volymen, så beror det på något annat. Vad är det för filsystem på volymen, eller är det något typ vcd/svcd eller liknande?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-01-28 09:50
Ursprungligen av Disobedient:

Jag har en .toast fil som jag skulle vilja få loss innehållet innehållet ur.
Jag har fått upp en liten hårddisk på skrivbordet som jag kan kolla vad det är för filer i men ingen fil går att använda.

Men då fungerar ju det! Att du sedan kanske inte kan läsa/öppna/starta någon av filerna beror helt enkelt på att du saknar den/de applikationerna som kan hantera dessa filer. Du kommer inte längre om du inte känner till vilka applikationer som har använts för att tillverka filerna.

The bottom line är att det saknas mappning mellan filerna och dess motsvarande/tillhörande appliaktion.

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 10:32
Ursprungligen av frazze:

Men då fungerar ju det! Att du sedan kanske inte kan läsa/öppna/starta någon av filerna beror helt enkelt på att du saknar den/de applikationerna som kan hantera dessa filer. Du kommer inte längre om du inte känner till vilka applikationer som har använts för att tillverka filerna.

The bottom line är att det saknas mappning mellan filerna och dess motsvarande/tillhörande appliaktion.

Det är bl.a. en .rtf fil .pdf filer och en installer. Tycker jag borde kunna öppna dem men det går inte.

Det är bl.a. en .rtf fil .pdf filer och en installer. Tycker jag borde kunna öppna dem men det går inte.

Kopiera .rtf och .pdf till din hårdisk .
.rtf (Rich Text Format) kan öppnas med Text Edit eller vad nu heter på svenska eller Word
pdf kan öppnas med Acrobat Reader eller Preview (Förhandsvisning)
Prova med att först starta programmet gå till Arkiv -> Öppna

Eftersom du är rookie på Mac kan jag också påpeka, i all vänligaste mening, att förkortningen inte ska skrivas MAC, utan Mac. Ordmärkare gillar att påpeka det här, då jag vill bespara dig mödan.

MAC = används i ordet MAC-adress, som är den unika adressen på ditt nätverkskort.
Mac = Förkortning på modellen Macintosh. Numera även det officiella namnet på t.ex. Mac Mini.

Berätta gärna vad det är för innehåll på imagen, så ska vi nog kunna hjälpa dig få upp innehållet.

Har du provat kopiera dom från monteringen till disken innan du öppnar dom?

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 18:50

Hmmm. Jag har kopierat filerna från "disken på skrivbordet" till hårddisken och försökt öppna, men det går fortfarande inte.

• Oregistrerad
  • 2005-01-28 19:23

Men skulle det funka om jag brände imagen på en skiva? Skulle datorn läsa den då?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-28 19:47

Får du något felmeddelande när du försöker öppna filerna?

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 04:15
Ursprungligen av Kalle W:

Får du något felmeddelande när du försöker öppna filerna?

När jag försöker öppna filerna så "åker dom emot mig" som vanligt när man öppnar en fil, men det händer inget mer än så...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-30 10:16

Har du provat att öppna filerna inifrån respektive program?

Jag råkade på en gång att det inte gick att öppna filer i ett speciellt program genom dubbelklick, utan bara genom Arkiv -> Öppna.

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 17:08
Ursprungligen av Kalle W:

Har du provat att öppna filerna inifrån respektive program?

Jag råkade på en gång att det inte gick att öppna filer i ett speciellt program genom dubbelklick, utan bara genom Arkiv -> Öppna.

Vet inte vad en install fil skulle öppnas i för program?
Jag har ett engelskt OS, så jag vet inte vart "Arkiv -> Öppna" finns...

Vet inte vad en install fil skulle öppnas i för program?
Jag har ett engelskt OS, så jag vet inte vart "Arkiv -> Öppna" finns...

Test med .rtf-filem
Öppna Text Edit
Kolla i menyn File ->Open

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 23:46
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Test med .rtf-filem
Öppna Text Edit
Kolla i menyn File ->Open

Suck, funkar inte.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 14:02

Upp - Behöver mer hjälp

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 22:41

bumpelibump...

Imagen är trasig. Kan inte tänka mig annat. Vazd som avslöjar det är att den frågar vilket program som ska öppna installern. Om den gör så så är den trasig eftersom installern i sig är ett program.
Ladda hem på nytt.

1
Bevaka tråden