Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

inte tillräckligt skivutrymme

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 23:53

Någon som har koll på - och framförallt kan tipsa om vad jag ska göra - varför min imac (9.2.2)
helt plötsligt börjar tjata om att jag inte har tillräckligt med skivutrymme? Ett problem jag inte
haft tidigare under de fem år jag haft min dator.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-29 00:12

Kanske kan det vara att du tillslut efter 5 år lyckats fylla hårddisken full?
Hur mycket ledigt utrymme har du? och vilken storlek är det på hårddisken?

• Oregistrerad
  • 2005-01-29 00:41

skivutrymme

Ursprungligen av Kentor:

Kanske kan det vara att du tillslut efter 5 år lyckats fylla hårddisken full?
Hur mycket ledigt utrymme har du? och vilken storlek är det på hårddisken?

Var ser jag vilken storlek hårddisken har?
Har 13 mb skivutrymme ledigt, inbyggt minne 256 mb. "största lediga block: 128 mb då Explorer är det enda programmet som är öppet.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-29 00:57
Ursprungligen av Malós:

Var ser jag vilken storlek hårddisken har?

Man kan också Markera Hårddisk ikonen och trycka på (Äpplet) och (i) tangenterna samtidigt för att få information om den, gäller också andra saker som mappar och program.

Vad du måste göra är helt enkelt att slänga bort minst 500MB från din hårddisk, med eller utan backup men bort måste det.
Har inte iMac'en känts segare den senaste tiden?

Man kan ha som regel att alltid ha minst 10% av hårddisken kapacitet kvar i ledigt utrymme...Krymper det utrymmet kan man få problem med det virtuella minnet bla.

mvh

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-29 00:46

Ja, det är ingen som helst konstighet att den klagar på för lite skivutrymme när du bara har 13 mb ledigt En bra tumregel är att ha åtminstone 10% av hårddiskutrymmet ledigt. Hur stor hårddisken är kan du se i Systeminformation (tror jag det heter i OS 9). Finns under Apple-menyn.

Anledningen till att skivutrymme behövs är att hårddisken används som minne när det fysiska minnet i datorn tar slut. Det du behöver göra är helt enkelt att rensa bort filer som tar stor plats och som du kanske inte använder längre från din hårddisk.

EDIT: Som vanligt var jag för sen, men jag var åtminstone lite mer utförlig

1
Bevaka tråden