Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättigheter på Firewiredisk (ftp)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Håller på å sätter upp en ftpserver på min burk och har allt som ska vara tillgängligt för besökarna ligger på min externa disk. Jag använder PureFTP för att fixa konton och så. Problemet är att hur jag än ställer in rättigheterna på min externa disk så kan besökarna göra allt. Dvs. läsa, skriva, radera, skapa osv.

Jag har gett en grupp som heter Ftpgroup endast läsrättigheter på disken och lagt avnädarna i denna grupp men det funkar inte hur jag än gör. Dock så funkar rättigheterna utan problem med den interna disken.

Någon som kan tipsa om vad jag gör för fel? Eller kanske en annan gratis ftpserver som man kan sätta rättigheter i (motsv. Serv-U på PC).

Tack på förhand!
//Andreas

• Oregistrerad
  • 2005-01-29 16:03

Starta terminalen och gå till /Volumes/vad\ nu\ din\externa\ hårddisk\ heter

(För att skriva mellanslag i filnamn använd antingen \ 'backslash' innan som ovan eller placera hela sökvägen inom ", t.ex. "/Volumes/vad nu din ext.......".)

Om du ska dela ut hela hårddisken så står du nu på rätt ställe.

Skriv sudo chown -R ditt_användarnamn:Ftpgroup * .

nu så äger din användare filerna tillsammans med ftp gruppen. Så nu kan vi ställa in rättigheterna.

sudo chmod -R u+rwX * Nu ser vi till att du har både läs och skrivrättigheter
sudo chmod -R g+rX * . Och nu har vi gett gruppen som äger filerna rättigheter att läsa dom samt rättighet att gå in i underkataloger.

Du kan även hoppa över att göra dig och gruppen till ägare och bara skriva sudo chmod -R o+rX * ., då ger du alla "användare" rättighet att läsa och gå in i kataloger.

Du é kung! Tack för hjälpen. Nu kan alla mina vänner få en söndagsfilm

1
Bevaka tråden