Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till Mac om nåt år, eller två

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-30 13:52

Hej!
Jag har en kompis som har skaffat sig en Mac och nu är jag också frälst.
Jag har börjat spara och tänkte ungefär såhär: att om nu iMac G5 kom ut för några månader sen så borde väl "nästa generation", eller kanske snarare modell, komma ut om två år ungefär. Är det rimligt räknat? (Jag kollade lite mellan G3, G4 och G5).
I vilket fall så sparar jag 800kr/månad och räknar med att ha sparat ihop lite drygt 20.000 tills nästa stora release kommer.
Vad har ni för tankar om det?

Sen undrar jag om Unix. När gick MacOS över till Unix?
Jag har läst nånstans om att Apple ska börja föra register över sina mac-ägare för att lättare kunna hitta stulna datorer, stämmer det eller har jag drömt det?

Lite olika funderingar såhär ungefär två år innan jag köper min Mac

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-30 15:16

Varför vänta två år, köp en liten söt Mac mini så länge eller en beggad G4a eller G5a, så kan du ju ha ett data spar sedan för att köpa en värre mac vid ett senare tillfälle, då kommer du ju igång med mac betydligt snabbare. Två år är ju oändligt lång väntan... skulle jag aldrig klarat av när jag bestämt att jag ville switcha.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 15:39

Ta ett lån istället!

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 16:30
Ursprungligen av amolle:

Hej!

Sen undrar jag om Unix. När gick MacOS över till Unix?

Mac OS blev Unix-baserat i och med OS X (10.0) som hade premiär våren 2001. Mac OS X Server kom dock ut redan 1999.

Hade inte Apple byggt in AIX i nån tidig version av OS 6 eller vad det var?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 16:49
Ursprungligen av DeeJam:

Hade inte Apple byggt in AIX i nån tidig version av OS 6 eller vad det var?

Näpp, men Apple hade några rätt så balla servrar som använde IBMs AIX, och några 68K-maskiner som använde Apples egen Unix, A/UX.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-02-01 09:02

*hrm*
Tror nog att ni fick mig att ändra mig...
Som det verkar nu köper jag Macen ganska snart. Sen fortsätter jag spara, men fyller igen hålet i mina sparpengar...
Nu är egentligen min stora fråga vad jag ska välja för dator... Jag vill ju ha en bärbar, för det har jag alltid längtat efter, men sen ska jag ju ha en stationär också. Som tur är behöver de inte vara varandras motsatser. Nästa fråga isåfall vilken bärbar jag ska ta. Stor skärm vill man ju ha när man sitter hemma, och liten när man åker runt. Men ändå lagom stor om man tar med sig datorn och vill kolla på DVD-film på t.ex. tåget eller bussen nånstans.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 09:21
Ursprungligen av amolle:

*hrm*
Tror nog att ni fick mig att ändra mig...
Som det verkar nu köper jag Macen ganska snart. Sen fortsätter jag spara, men fyller igen hålet i mina sparpengar...
Nu är egentligen min stora fråga vad jag ska välja för dator... Jag vill ju ha en bärbar, för det har jag alltid längtat efter, men sen ska jag ju ha en stationär också. Som tur är behöver de inte vara varandras motsatser. Nästa fråga isåfall vilken bärbar jag ska ta. Stor skärm vill man ju ha när man sitter hemma, och liten när man åker runt. Men ändå lagom stor om man tar med sig datorn och vill kolla på DVD-film på t.ex. tåget eller bussen nånstans.

Om du skall köpa bärbar nu är det ju bara iBook som gäller! Det är omöjligt att veta vad som kommer att vara prisvärt om två år? Då kanske MS skeppar Longhorn, och det visar sig jättebra/-billigt. Eller så har kanske Apple nya typer av datorer i flera prisklasser.

Måste säga att du gör helt rätt i att spara, och inte låna pengar. Det är mycket tråkigt att betala på en tre år gammal dator, när man egentligen vill ha en ny. Då måste man låna till nästa också. Det kostar att låna.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-01 09:22

Jag brukar börja med att fråga mej hur mycket pengar jag kan lägga ut. Sen börjar man leta.
En liten iBook är ju aldrig fel! Dom är ju så söta!

• Medlem
  • Borås
  • 2005-02-01 10:19

Vad tror vi om Tiger på en iBook G4:a? Kommer det flyta?
Vad vet ni om de andra frågorna i första inlägget?

1
Bevaka tråden