Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

priority för program

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 19:13

Hej!
Slog mig när jag använde OnlyMortal att det går att ställa in prioritet för program. Känner igen det ifrån win2k där man också kunde det, om jag inte minns fel.

Är det i OnlyMortal frågan om fejkad prioritering av program eller går det?

Min undran är hur man i terminalen skriver för att höja prioriteten hos något program.

• Medlem
  • 2003-01-15 19:47

För att ändra prioriteten på en process i Terminalen använder Du dig av kommandot ´renice´. Se man renice för mer information. Ta först reda på vilket PID processen har via t.ex ´ps aux´.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
Exempel:

Globens-dator:~] uhellstr% sudo renice -20 1399
Password:
1399: old priority 0, new priority -20

</pre>

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 21:48

VARNING!

använd inte -20 på en process. Det är lika dumt som att sätta en process till "Realtid" på NT.

Håll dig inom -5 till +20 så borde det vara lugnt.. Sätt hellre ner en annan process än höj den..

/glle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 23:02

Tack!

Realtid tror jag fanns i win2k, datorn hängde sig i stort sett om man gav något program realtidsprioritering

• Medlem
  • Lund
  • 2003-01-16 12:20

Renicer är ett sharewareprogram som automatiskt ökar prioriteten för den process som för tillfället används. Jag har dock inte testat det själv så jag vet inte hur/om det fungerar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
VARNING!

använd inte -20 på en process. Det är lika dumt som att sätta en process till "Realtid" på NT.

Håll dig inom -5 till +20 så borde det vara lugnt.. Sätt hellre ner en annan process än höj den..

/glle

Chefredaktören för en stor Mac tidning föreslog att man skulle sätta "sudo renice -20 4080" (där 4080 är pid för Photoshop) för att få Photoshop att gå så snabbt som möjligt. Kan någon förklara vad "Realtid" på NT betyder...

Blir allt annat helt omöjligt att använda eller...ja vad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 13:14
Citat:

quote:
Renicer är ett sharewareprogram som automatiskt ökar prioriteten för den process som för tillfället används. Jag har dock inte testat det själv så jag vet inte hur/om det fungerar.

Verkar finfint, men kostade en slant

Man kanske borde sätta sig och programmera ihop en bunt såna där lätta program. Dvs grafiskt gränssnitt för olika terminalkommandon.

rm -rf /
only $5
Graphical Interface, watch the drive clean up its mess!

[ 16 Januari 2003, 13:16: Meddelandet ändrat av: ivar ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 13:18
Citat:

quote:Kan någon förklara vad "Realtid" på NT betyder...

nej inte särskilt bra... men kan göra ett försök
Att välja "Realtid" menas att man höjer prioriteten för något program till max. Vad som händer är att du knappt kan använda datorn, du kan inte trycka på startmenyn i stort sett.... Ingenting annat får CPU tillgång...

Så ja, så ska det låta om en newbie för säga sitt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 11:35

Hur ser man vilken prioritet ett program redan har?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 10:59

ingen som vet?

I API:et finns en funktion getpriority(), beskrivning får man om man kör "man 2 getpriority", men det är allt. Nån programmerare här som vill knacka ihop ett trevligt litet program åt oss andra kanske?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 13:33

Man lär sig aldrig om man inte frågar...

Vad är API:et egentligen?

Jag läser Data- och Systemvetenskap och börjar bli rätt insatt, funderar på att lära mig cocoa och dra ihop ett par småprogram... tycker programmering är kul som f_n !

1
Bevaka tråden