Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Moveable Type?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva hjälp att installera Moveable type på min egen server.
Den har php, mysql, apache.

Har någon några tips hur jag ska göra?
Installation instruktionerna orkade jag inte med nu ikväll.
Så jag vänder mig till er alla som redan gjort som kan visa mig hur man gör.

massebasse t.ex.

Ingen som gjort det och har haft tiden att svara så jag har undersökt detta mer.
Tydligen är alla inte 100% nöjda med Moveable Type och börjat använda Wordpress istället.
Är det någon som har erfarenheten av vad jag ska välja?
WordPress är baserat på PHP MoveableType på Perl.
Det första göra att jag faktiskt kan förstå koden.

Vad tror ni?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ingen som gjort det och har haft tiden att svara så jag har undersökt detta mer.
Tydligen är alla inte 100% nöjda med Moveable Type och börjat använda Wordpress istället.
Är det någon som har erfarenheten av vad jag ska välja?
WordPress är baserat på PHP MoveableType på Perl.
Det första göra att jag faktiskt kan förstå koden.

Vad tror ni?

Tja... har kört Movable Type ganska länge på jobbet, men numera finns det betydligt bättre alternativ. MT är iofs inte särskilt svårt att installera, själva installationsprocessen är dessutom grundligt dokumenterad, men senaste versionerna har varit buggiga och hela programmet börjar kännas ganska föråldrat. Sedan tillkommer ju licensen, MT är inte fri programvara och vill du driva mer än en blogg kostar det pengar.

WordPress är ett betydligt bättre val numera, ganska kraftfullt och med ett smart pluginsystem. Nackdelarna är framför allt att man måste ha separata installationer (och databaser) för varje blogg, samt att malldokumenten (som med de flesta andra php-applikationer) är en enda soppa. Databasstödet är inget att hurra för heller, WP är helt bundet till MySQL till skillnad från MT som även stödjer PostgreSQL, SQLite och BDB. Har själv kört det för min egen blogg ett tag nu, och trots att det har sina klara nackdelar är det i varje fall bättre än MT. Men jag tänkte ta och testa Tentacle (exempel) när jag hinner, det är iofs i betastadiet än så länge men verkar mycket lovande! Är det tillräckligt bra så får nog WP maka på sig

Senast redigerat 2005-02-07 11:15
  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 09:47

Kolla in: www.pmachine.com
pMachinePro numera GRATIS!
Var det inte så att 99Mac rullar på pMachine?

1
Bevaka tråden