Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple program eller snodda

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En liten fråga bara.

Vilka program har Apple snott / köpt och sen lanserat i sitt namn?

Nån kille sa att Apple köpt alla i program och packeterat om dem i sitt namn, men att de inte utvecklat dem själva.

Nån som vet mer om Apples programutbud.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 12:22

iTunes är väl det man kan komma på på rakt arm, och det är inte så mycket kvar av det köpta...

(Antar att du menar lösa program och inte komponenter i operativet. Fast dom är ju inte "snodda" heller...)

Fast jag antar att din kompis är bättre på att lista alla, be honom

Han tänkte på följande:

Garageband
Imovie
itunes som sagt
iphoto

och sen så Shake, motion och fcp

Shake och fcp vet man är köpta program men hur e det med motion?

Hur är det med iphoto, imovie och garageband

Hur är det med iworks alltså page och keynote?

Dvd studio pro, hur är det med det?

Senast redigerat 2005-02-02 14:13
Ursprungligen av draags:

Dvd studio pro, hur är det med det?

Köptes inte det av Adaptec på sin tid? Vågar inte säga helt säkert, kan ha fått det om bakfoten.

I övrigt kan vi lägga Emagic/Logic till listan över köpta företag/program.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 13:00
Ursprungligen av Christofer:

Köptes inte det av Adaptec på sin tid? Vågar inte säga helt säkert, kan ha fått det om bakfoten.

DVD Studio Pro kommer från Spruce Technologies som Apple köpte upp. På den tiden var Spruce state-of-the-art vad gäller DVD-produktion och en bassystem betingade 500.000 - 600.000:-. Säljs numera för 5.000:- :eek: :eek: :eek:
Vi hade ensamrätt på försäljning och konsultation på den tiden och blev väl inte helt glada när nyheten kom. Apple lade locket på och inget kunde säljas under två års tid.

Ursprungligen av Schuckert:

DVD Studio Pro kommer från Spruce Technologies som Apple köpte upp.

I stand corrected Har Adaptec och Apple överhuvud taget haft några uppköp dem emellan, eller kan det vara så att jag håller på att blanda ihop Adaptec, Roxio och Toast?

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 13:25
Ursprungligen av Christofer:

I stand corrected Har Adaptec och Apple överhuvud taget haft några uppköp dem emellan, eller kan det vara så att jag håller på att blanda ihop Adaptec, Roxio och Toast?

Det är nog iDVD du tänker på. Har också för mig att Adaptec ägde detta innan.

Många av proffprogrammen för video och musik grundar sig på program Apple köpt upp. Men efter några versioner är det ju mera Apple-program än original i dem.

När det gäller snodda program är det väl ett ämne för diskussion. Många påstår att Apple stal Watson och gjorde Sherlock. På senare tid har Konfabulator ansetts förbigångna när Apple visade upp Dashboard från kommande 10.4. Men för att få lite klarhet i det bör man läsa John Grubers Dashboard vs. Konfabulator. Där står även följande:

n cases where indie developers have created products that meet Apple’s own high standards, the company has shown that it’s willing to embrace existing solutions.

Most famously in recent years, iTunes — which started as SoundJam. Apple bought the rights, hired the development team (lead developer Jeffrey Robbin is now a serious big shot at Apple, helping lead all of Apple’s various music-related initiatives).

Most infamously, the Watson/Sherlock controversy. Except note that Apple offered Watson developer Dan Wood an engineering position on the Sherlock team, which Wood declined. This is of course contrary to the popular misconception that Apple “blindsided” Wood with Sherlock 3 (which had been in development before Watson debuted). Wood wanted compensation for the existing work he’d done on Watson, not just a job that would pay him for future work on Sherlock. Twice offering Wood a job on the Sherlock team doesn’t qualify as oppression.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 12:43

Som sagt, ingen aning.
Men köpa program är väl högst normalt?
(Att köpa färdigt istället för att göra själv är väl extremt normalt, speciellt om det blir billigare att köpa...)

Sen är det ju ofta så att utvecklingen inte avstannar, hur likt SoundJam är iTunes ex.v.?

Använde ju SoundJam förr i tiden, och vill minnas, kan dock fått det om bakfoten, att det gick lös på ca 2000,-. Nu är det gratis Dessutom betalar väl Apple licenspengar baserat på antal nedladdningar av iTunes, för dess mp3-kådeck..?

Jag är nöjd!

Ursprungligen av scooterbabe:

Använde ju SoundJam förr i tiden, och vill minnas, kan dock fått det om bakfoten, att det gick lös på ca 2000,-. Nu är det gratis Dessutom betalar väl Apple licenspengar baserat på antal nedladdningar av iTunes, för dess mp3-kådeck..?

Jag är nöjd!

För det priset hade jag aldrig haft råd att köpa det! Enligt Versiontracker så kostade programmet 39,95 dollar för nerladdning alternativt 49,95 dollar om man ville ha en förpackad kopia. Nu minns jag inte vad jag själv betalade, men det låter rimligt.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 13:28

SoundJam var mycket bra, och jag vet inte om iTunes ännu har lyckats komma upp i samma klass.

Fick för mig att Apple köpte över personerna som gjorde SoundJam, och inte själva programmet? Det kanske bara var ett rykte.

Ursprungligen av Dj Leafer:

Fick för mig att Apple köpte över personerna som gjorde SoundJam, och inte själva programmet? Det kanske bara var ett rykte.

De var på gång att köpa Audion/Panic, men tog sedan SoundJam istället. Du kan läsa den mycket intressanta och spännande historien om Audion här http://www.panic.com/extras/audionstory/. Den berättar om deras framgångar och motgångar samt deras kamp för att hålla jämna steg med med SoundJam. Texten är skriven av Cabel Sasser som är en av de två grundarna till företaget bakom Audion.
Minns inte hur vida det framgår om de bara köpte programmerare eller om även SoundJam ingick i dealen, men det ger en inblick i hur det är att dyka upp på Apples upphandlingskontor

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 14:31

Intressant läsning. Känns som om dom har gjort ett par konstiga val i sina dagar, men dom verkar lyckliga iaf.

ang. sound jam.
A Think Secret source provided some background on the complicated and frequently-confused chain of events: The deal that Mitchell mentions to the Journal was for Apple to obtain SoundJam's rights from C&G. Jeff Robbin, the lead developer of SoundJam and Conflict Catcher, was an operating system engineer at Apple while developing those products on the side, doing so years before SoundJam was purchased by Apple.

For iTunes, no developers were "bought" from C&G, since the company was a marketer and distributor, and didn't employ any developers. When Apple purchased SoundJam, Jeff Robbin was already working there.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-02 18:30

Något som kanske borde nämnas, som köpt, är ju NexT.
Kanske det absolut viktigaste köpet.

Senast redigerat 2005-02-02 18:46

Intressant är att Apple inte hade för avsikt att köpa upp och göra egna program, egentligen. Efter att Jobs köpt lite tid (att utveckla OS X) genom avtalet med Microsoft 1997 (då Microsoft lovade att utveckla Office i 5 år och köpa aktier för 150 miljoner dollar - som nu är värda över en miljard dollar!) gick de till Adobe 1998 för att söka ett samarbete med dem när det gällde digitala bilder och video (för hemmet). Men Adobe var inte alls intresserade utan sa bara nej.

Det var när Adobe sagt nej som Apple tänkte att om ingen vill hjälpa dem så får de helt enkelt utveckla programvarorna själva och därmed började de med att köpa upp gammal programvara från Macromedia som senare blev Final Cut Pro och iMovie.

De var tidigt ute med digitalvideo, men när det gäller musik så höll Apple på att missa tåget, Jobs trodde själv att de missat det. Men Apple började stoppa in CD-RW i macarna för att köpa tid och sen utvecklade och släppte de iTunes på bara fyra månader.

Allt detta och en hel del annat står att läsa i en lång intervju med Steve Jobs hos Fortune som finns för prenumeranter på nätet och ska komma i ett kommande nummer. Men Mac Observer har läst artikeln och tagit ut godbitarna, vilket finns att läsa här: Fortune: "How Big Can Apple Get?"

1
Bevaka tråden