Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plattformsoberoende typsnitt?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter typsnitt i, helst Hoefler Text och Gill Sans (men dom verkar inte finnas som standard på Windows - rätta mig om jag har fel) eftersom jag ska skapa brevmallar att använda i Word så skulle det vara extra pinsamt att råka använda ett typsnitt som Windows-världen aldrig hört talas om... Några förslag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 13:43

Om du köper nya typsnitt från de stora leverantörerna så är de i OpenType format som är plattformsoberoende.

Fungerar på win XP och Mac OSX

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Man ska väl inte behöva ladda ner typsnitt varje gång man öppnar en Word-mall? Nej.

jag vill veta om de typsnitten finns som standard eller om jag kan hitta några liknande?

Jag kanske inte fattar vad du far efter, men tänker du inte köpa typsnitten?

Att använda snodda grejer i ett jobb är väl ändå höjden av pinsamhet både för dig och för företaget du gör jobbet åt?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-08 18:22

Instämmer helt.
I ditt fall är det bäst att titta på de teckensnitt som finns installerade som standard på pc.
I XP är det massor att välja på och där kan finnas några som passar dig (eller de du ska designa mallarna). De är "fria" för de är standard på alla pc.
Det är enklast.

Ska du använda dig av köpta teckensnitt typ Gill Sans då ska både du och företaget har licens för det.

Bromsa nu lite. Vem har snackat om distribution av tjyvade typsnitt? De enda typsnitt som kan spridas "likt flytgödsel" är freeware-typsnitt.

Jag uppfattar denna tråd som en försök att lösa ett problem "the rightious way". Rätta mig om jag har fel - eljest är valet rätt enkelt . . .

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-08 19:25

Jag skrev att det enklaste ÄR att hålla sig till platformen man jobbar för och det är MS. Sedan att av praktiska skäl ska man helst välja ett teckensnitt som finns på de flesta maskiner.

Ingen kallar någon här för något.

Att tillägga att även företag ska ha licens för de teckensnitt man använder är även en "praktisk" sak som (kanske) alla vet. Man kan inte "bara skicka med" teckensnitt som bilaga till jobbet man har gjort.

Ursprungligen av thevil:

Jag kanske inte fattar vad du far efter, men tänker du inte köpa typsnitten?

Att använda snodda grejer i ett jobb är väl ändå höjden av pinsamhet både för dig och för företaget du gör jobbet åt?

Jag tänker helst inte köpa typsnitten eftersom jag inte får betalt för det jobb jag gör. Mallarna ska vara till en förening med ett hundratal medlemmar som kommer och går och där de som skriver något ska kunna göra det från sin egen dator. Hade detta varit ett företag eller liknande så hade grejjen varit biff: Köpa ett typsnitt eller två för en tusenlapp eller två och inte ha problemet längre eftersom en datorkunnig hade installerat typsnitten på alla företagsdatorer. Anledningen att jag söker plattformsoberoende typsnitt är att de som inte bryr sig om att kunna en massa om datorer också ska kunna använda mallarna så att resultatet ser likadant utan problem.

Du *letar* efter typsnitt men kräver att de ska finnas installerade som standard? Välkommen att välja bland Times och Arial och när det ska vara extra festligt, Zapf Chancery.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 01:38

Bästa valet är kanske något ur MS-familjen eftersom det nu handlar om ett MS-program. Två tips:

Trebuchet MS
Georgia

...men Times ska inte underskattas - rätt använd alltså.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag letar efter typsnitt i, helst Hoefler Text och Gill Sans (men dom verkar inte finnas som standard på Windows - rätta mig om jag har fel) eftersom jag ska skapa brevmallar att använda i Word så skulle det vara extra pinsamt att råka använda ett typsnitt som Windows-världen aldrig hört talas om... Några förslag?

Hur ska de brev som blir resultatet av mallarna distribueras? Snail-mail eller elektroniskt?

Om det är utskrivna brev som kan Du ju konvertera Hoefler Text ( som för övrigt är ett mycket vackert typsnitt) respektive Gill Sans från TT for Mac till TT för Windows och leverera dem med mallarna.

Jag hittar bara en komersiell lösning på Versiontracker, ingen freeware eller shareware.

Är det elektroniska brev så är Du nog tvungen att hålla Dig till den uppdättning som är "Windows-standard".

De ska användas som snail-mail: Fakturor, utskrivet brevpapper och liknande är det tänkt.

Hur är det med distribution och upphovsrätt att skicka vidare dessa typsnitt? Vart kan jag få reda på mer om det?

Jag hittade föresten Gill Sans på universitetets PC-datorer (Win NT), fast där heter typsnittet "Gill Sans MT" och Word känner således inte till det jag skrivit i "Gill Sans" och ger ett snällt felmeddelande om att det inte har mitt typsnitt installerat.

För att Word ska känna igen typsnitten krävs att de finns installerade i systemet, oavsett om det är Mac OS eller Windows.

Jag har ingen aning om hur det förhåller sig med upphovsrätten till Hoefler Text. Att den, och Gill Sans, levereras med en ny Mac-dator är ju i sig inget uppgivande av upphovsrätten, utan bara ett medgivande att använda dem på den levererade datorn. Att konvertera dem till annan plattform är sannolikt inte inkluderat i användandet.

Rimligtvis borde väl Apple kunna svara på det. Frågan är bara om de är intresserade av att besvara en förfrågan.

Men en väg runt det kan ju vara att kolla Hoefler Text mot någon av de databaser som matchar "font-imprints" mot databaser och letar efter liknande, eller likadana, typsnitt. Har Du tur kan det finnas ett freeware-typsnitt som in till förväxling liknar Hoefler Text. Jag har för mig att det finns en tjänst som heter whatfont eller nåt liknande (men jag har ingen länk att bjuda på just nu - fortsätter dock att leta).

Två matnyttiga? länkar

CodeStyle.org

WhatTheFont

Ursprungligen av leonardo:

För att Word ska känna igen typsnitten krävs att de finns installerade i systemet, oavsett om det är Mac OS eller Windows.

Jag har ingen aning om hur det förhåller sig med upphovsrätten till Hoefler Text. Att den, och Gill Sans, levereras med en ny Mac-dator är ju i sig inget uppgivande av upphovsrätten, utan bara ett medgivande att använda dem på den levererade datorn. Att konvertera dem till annan plattform är sannolikt inte inkluderat i användandet.

Rimligtvis borde väl Apple kunna svara på det. Frågan är bara om de är intresserade av att besvara en förfrågan.

Men en väg runt det kan ju vara att kolla Hoefler Text mot någon av de databaser som matchar "font-imprints" mot databaser och letar efter liknande, eller likadana, typsnitt. Har Du tur kan det finnas ett freeware-typsnitt som in till förväxling liknar Hoefler Text. Jag har för mig att det finns en tjänst som heter whatfont eller nåt liknande (men jag har ingen länk att bjuda på just nu - fortsätter dock att leta).

Tack för hjälpen!

Ska återkomma när jag vet något mer, kan säkert vara nyttigt för andra att veta också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 19:40

Kan väl passa på att nämna ett gratis alternativ till dem jag nämnde ovan, nämligen Bitstreams Vera-familj. Finns som Sans, Serif och Mono. Schyssta grejjer på skärm i alla fall, säkert ok i utskrift också, men kanske inte världens mest inspirerande.

http://ftp.gnome.org/pub/GNOME/sources/ttf-bitstream-vera/1.10/

Formatet är win-truetype vilket du kan använda även på OS X.

Men vill du ha största möjliga enkelhet för kunden är det ju standard-MS-fonterna som gäller.

• Medlem
  • 2005-02-09 04:05

Håller med HL. Håll dig till Trebuchet MS och framför allt Georgia så blir det ganska snyggt, alla har det, och viktigast av allt: ni slipper Times-new-roman-12-pt-sjukan som så många föreningsblad och annat lider av.

[FONT="Times New Roman"]Länge leve medelmåttornas tyranni![/FONT]

Bara för att TNR är ett överanvänt typsnitt behöver vi väl inte använda två av de mest slätstrukna som finns att uppbringa - sticker inte ut - retar ingen - strömlinjeformade intill vadmal.

Hoefler Text är ett synnerligt gott alternativ. Dessutom är det radekonomiskt skuret, utan att göra eftergift mot läsbarhet i storlekar under 10p.

• Medlem
  • 2005-02-09 14:27

men Hoefler finns inte i min defaultinstallerade pc med word, och antagligen inte i de flesta andras maskiner heller. Så då är frågan om man ska piratkopiera ett typsnitt och vara support för de som ska installera dem, eller försöka göra något av det alla har.

och eftersom det inte finns med gratis när Du skaffade burken så återstår bara att piratkopiera? För det måste ju vara just gratis - eller . . . ?

Om den inställningen företräds av en majoritet förstår jag helt plötsligt bättre varför det bedrivs klappjakt på piratkopiering av filmer, bilder, mjukvara, musik och alla annat upphovsrättsligt skyddat material.

Det är väl en sak att försöka hålla kostnaderna nere, men att bara se två framkompliga vägar; Gratis och Stulet, är skrämmande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 17:53

och eftersom det inte finns med gratis när Du skaffade burken så återstår bara att piratkopiera? För det måste ju vara just gratis - eller . . . ?
Om den inställningen företräds av en majoritet förstår jag helt plötsligt bättre varför det bedrivs klappjakt på piratkopiering av filmer, bilder, mjukvara, musik och alla annat upphovsrättsligt skyddat material.
Det är väl en sak att försöka hålla kostnaderna nere, men att bara se två framkompliga vägar; Gratis och Stulet, är skrämmande.

Eh, det var väl inte riktigt det tiq menade. Det är väl inte särskilt realistiskt att kräva att folk ska sitta och installera typsnitt, stulna eller ej, för att kunna läsa ens dokument?

• Medlem
  • 2005-02-10 18:46

....

Om jag fattade saken rätt var det en förening med vad jag utgår ifrån begränsad ekonomi (eftersom det inte utgick någon lön för mallskapandet) och därför är det orimligt att begära att köpa en licens á 300 dolar per föreningsaktiv som ska skriva något protokoll ibland. så i detta specifika fall tycker jag nog att gratis och färdiginstallerat är det alternativet som återstår. Men vem vet, det kanske är någon golfklubb eller rotaryförening som ska ha det, och då kan man ju spendera X * 300 dollar på att få snygga mötesprotokoll...

mvh / tiq

Tänkte ta och konvertera typsnitten till TrueType så att de kan laddas ner och installeras samtidigt som mallarna. Men vill ha allt i det klara innan jag gör något.

Efter att ha läst på Apple Legal utan att ha blivit klokare har jag har försökt kontakta Apple via telefon, men det är omöjligt att hitta ett telefonnummer som inte går till AppleStore, AppleCare eller Amerikanska advokater... Någon som har ett tips om vart jag ska vända mig?

Dokumenten som mallarna ska användas till ska i åtta fall av tio skrivas ut, i nästan alla andra fall ska det bli PDF-filer, och endast i undantagsfall ska filerna sparas redigerbara.

Tänk så uppenbart det självklara blev.

Hittat Hoefler Text i PS, men inte TT hos

http://www.typography.com

Priset avskräcker; 1 CPU = USD300

Mellan raderna på det jag hittat framgår att TT-versionen tagits fram i samarbete med Hoefler och Apple, vilket leder till tanken att det är ett proprietary font (=ägt av Apple). Återstår att kolla om det finns nåt liknande alternativ i share-/freeware, dvs. en look-a-like som inte är lika hårt copyrightad/prissatt.

Nej, $300 per CPU kommer tyvärr inte på tal. Det rör sig om en studentförening med runt 150 medlemmar och drygt 50 som är ständigt aktiva.

Men jag stadgar mig nog med Trebuchet MS som ersättare för Gill Sans och är inte säker på vilket typsnitt jag ska använda i Hoefler Texts ställe.

1
Bevaka tråden