- Gäst
- Oregistrerad ●
kollade upp detta själv och bad en tjejkompis i Florida smuggla med sig en iBook till mig. På den summa kommer man även tydligen att få skatta (eftersom man måste betala skatt på de mesta i USA) så det priset som står på US Apple Store är tydligen inte det som betalar i slutänden. Räknade lite på det och det visade sig att det knappt är någon prisskillnad alls på att köpa i US. Eller har jag fel? :S
Därför.
Sök bland gamla disskusioner här på forumet så kommer du kunna läsa dig till att prisskillnaden inte är så stor trots att det verkar så vid första anblick.
En orsak är att de inte anger priser med Salestax (Som varierar från stat till stat) på Applestore US.
Är det äppelvänners tokförsvar eller okunskap som råder i tråden?
Visst är det billigare i USA, och det mycket. Salestaxes är en del som minskar prisskillnaden något (om jag inte missminner mig helt är den som högst på elektronik i NY, hela 12%). Det har figurerat en hel del i media om Apples prissättning i Europa - som generellt är ca 30% högre. Förmodligen har man inte brytt sig om att dollarn suger - precis som många andra leverantörer.
Det finns inget vidare försvar värt namnet till en högre europeisk prissättning.
Just nu sitter jag dessvärre länklös då jag befinner mig vid en annan dator, återkommer.
mvh
FrrH
Visst är det billigare i USA, och det mycket. Salestaxes är en del som minskar prisskillnaden något (om jag inte missminner mig helt är den som högst på elektronik i NY, hela 12%). Det har figurerat en hel del i media om Apples prissättning i Europa - som generellt är ca 30% högre. Förmodligen har man inte brytt sig om att dollarn suger - precis som många andra leverantörer.
Det finns inget vidare försvar värt namnet till en högre europeisk prissättning.
Just nu sitter jag dessvärre länklös då jag befinner mig vid en annan dator, återkommer.
mvh
FrrH
Snälla gör det..
Snälla gör det..
Okej. Här är två länkar på samma ämne:
http://macworld.idg.se/ArticlePages/200501/18/20050118173622_MW/20050118173622_MW.dbp.asp
http://www.themacobserver.com/article/2005/01/18.3.shtml
Mvh
FrrH
Okej. Här är två länkar på samma ämne:
http://macworld.idg.se/ArticlePages/200501/18/20050118173622_MW/20050118173622_MW.dbp.asp
http://www.themacobserver.com/article/2005/01/18.3.shtml
Mvh
FrrH
Bra, läs då dom länkarna
Båda redogör för runt 10% skillnad...
Är det 10% du menar med "Visst är det billigare i USA, och det mycket." så har du många överraskningar på lut i framtiden...
Bra, läs då dom länkarna
Båda redogör för runt 10% skillnad...
Är det 10% du menar med "Visst är det billigare i USA, och det mycket." så har du många överraskningar på lut i framtiden...
Word!
Word?
Okej! Hurra för en omotiverad prisskillnad på som minst 10%. Hejja, hipp hurra!
Då kan min herre gå in på < http://buggy.no-ip.com/ > och förklara prisskillnaderna där.
Som du ser så förekommer det mer än 10% på de tre billigaste handlarna, och om du klickar på vald produkt så kan du verkligen se på prisskillnader...
Har du över huvud taget köpt mjölk någon gång? Har du funderat över varför den kan skilja mycket mer än 10% i pris...
Tycker nog du har endel att förklara innan du slipper ur påståenden som "Är det äppelvänners tokförsvar eller okunskap som råder i tråden?"...
Tycker nog du har endel att förklara innan du slipper ur påståenden som "Är det äppelvänners tokförsvar eller okunskap som råder i tråden?"...
Okej, det var lite onödigt hårt formulerat. Ber om ursäkt, skyller på en jobbig och stressig arbetsdag (där dessutom kaffeautomaten inte ha fungerat på hela dagen, och ciggen är slut ).
Även om det blir en kortare resa från Asien till USA än Europa är den Europeiska marknaden så pass stor att det blir svårt att motivera en 10% skillnad (som minst). Folk resonerar väl olika antar jag. Jag blir sällan glad när jag får betala mer pengar än nödvändigt.
Mvh
FrrH
Även om det blir en kortare resa från Asien till USA än Europa är den Europeiska marknaden så pass stor att det blir svårt att motivera en 10% skillnad (som minst). Folk resonerar väl olika antar jag. Jag blir sällan glad när jag får betala mer pengar än nödvändigt.
Mvh
FrrH
Alla affärerna på "buggy" ligger ju i sverige och har troligen samma inköpskanal (eftersom parallellimport till EU är olagligt) så där är väl skillnaden än mer konstig...
För att inte tala om mjölken som Arla kör ut gratis om man köper en viss minimivolym...
Word?
Okej! Hurra för en omotiverad prisskillnad på som minst 10%. Hejja, hipp hurra!
Nej, Word för att Per skrev just det jag skulle skriva, således behövde jag inte göra det utan höll bara med honom.
För mig handlar det inte om att försvara Apples prisättning, utan bara att okunskap och fel sorts jämförelser är irriterande.
10% på 5 kronor är ingen jätte summa, 10% på en miljon är lite svårare att svälja. Du drar själv gränsen för vad du anser vara en jättelik prisskillnad, men på en produkt som kostar runt 6000 kronor så tycker inte jag att 10% kan liknas vid en jättelik prisskillnad. Men det är ju bara min åsikt.
I USA inkluderar man aldrig momsen, som varierar från stat till stat (VAT). Med moms i Sverige jämfört med USA och sitt VAT (säg 12%) är priset på minsta iBooken ung 1500 SEK billigare i USA (räknat med 1 USD= 7 SEK, som är högt jämfört med dagens 6,7).
Men det är till stor del momsens fel.
Med moms i Sverige jämfört med USA och sitt VAT är priset på minsta iBooken ung 1500 SEK billigare i USA (räknat med 1 USD= 7 SEK, som är högt jämfört med dagens 6,7).
Du kan ju inte jämföra priserna inklusive moms, det är ju pengar som går till staten, inte Apple.
Även om det är en viss skillnad mellan priserna i Europa och i USA så är detta en av de vanligaste trådarna på 99mac:
- Vad arg jag blir, det är ju mycket billigare på amerikanska Apple Store än på den svenska!!!
- Det är priser utan moms på den amerikanska, det är inkl 25 procent moms på den svenska.
- Oj då. Tänkte inte på det...
Därav att många påpekade detta.
Jag ser ingen anledning till att diskutera detta. Det är nog bara för oss att acceptera att Apple vill ha mer pengar av oss Europuéer för en maskin än för sina landsmän.
Det är ett privat företag och kan göra hur dom vill.
Har plockat bort ett opassande inlägg i tråden pga av dålig attityd. Diskutera gärna, men förolämpningar håller vi utanför.
Känslighetsfilter - Högt
Folk har klagat på dålig stämning. Din kommentar var ett påhopp, vilket inte lär leda till ett konstruktivt svar utan bara reta upp den du syftade på. Det går att lägga fram åsikten utan att behöva uttrycka sig så som du gjorde.
Vill du ta upp detta så är du välkommen att ta det i feedback-forumet eller direkt med mig.
Folk har klagat på dålig stämning. Din kommentar var ett påhopp, vilket inte lär leda till ett konstruktivt svar utan bara reta upp den du syftade på. Det går att lägga fram åsikten utan att behöva uttrycka sig så som du gjorde.
Vill du ta upp detta så är du välkommen att ta det i feedback-forumet eller direkt med mig.
Jag ber återigen om ursäkt för den hårda tonen i mitt första inlägg, det var inte min mening att vara otrevlig.
Däremot har jag fortfarande inte fått någon bra förklaring till de 10%-en, förrutom att vissa tycker att det är bra/kul/rimligt/whatever.
10% är inte mycket på fem kronor, det stämmer. Det är få appleprodukter som ligger i den prisklassen är jag rädd. 10% på 20 000 kronor märks - och 10% på 30 datorer om man är inköpsansvarig är ännu mer. Om det inte finns någon anledning till att produkten är 10% dyrare i Europa borde den väl rimligtvis inte vara det?
Momsbiten får man mycket riktigt ta med farbror Staten.
mvh
FrrH
Kan vara så enkelt att Apple kallt räknar med att dollarn skall förstärkas i förhållande till euron. Man gör vanligtvis prisjusteringar vid nylanseringar eller uppgraderingar.
Dock tycks amerikanska bolag vilja sälja sina produkter på sin hemmamarknad billigare än utomlands.
Om ni tycker att dessa 10% är upprörande. Kolla priserna på amerikanska bilar i USA och Sverige. Kolla priserna på japanska kameror i USA vs. Sverige. Listan kan göras lång...
Kan vara så enkelt att Apple kallt räknar med att dollarn skall förstärkas i förhållande till euron. Man gör vanligtvis prisjusteringar vid nylanseringar eller uppgraderingar.
Dock tycks amerikanska bolag vilja sälja sina produkter på sin hemmamarknad billigare än utomlands.
Om ni tycker att dessa 10% är upprörande. Kolla priserna på amerikanska bilar i USA och Sverige. Kolla priserna på japanska kameror i USA vs. Sverige. Listan kan göras lång...
Absolut!
Och det blir ju aktuellt när jag ska handla en Chevy av senaste modell. Men det är ett helt annat forum
Det kan vara så enkelt som volym, amerikaner spenderar mer pengar i genomsnitt, gentemot européer, på prylar. Det kan också vara så att apple i Europa behöver mer påslag för att nå önskade marginaler.
Jag tror hur som helst inte att dom gör det på pin-kiv iaf.