Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband laggar

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-02 23:26

Mitt garageband laggar på min powermac G4 (2x450mhz) när jag har fler än typ 10 spår.

Kan man göra något åt det?

Finns det någon ljudmodul som löser det eller nåt?

Jag har prövat att ändra GB inställningarna.

Vad har du för hårddisk de första dualG4:orna hade rätt långsam hårdisk? Hur mycket minne?

Köp senaste numret av MacWorld (nr 1 februari 2005). Där står det hur man optimerar Garageband för att det ska stjäla så lite processorkraft som möjligt. Tipsen är på tre sidor, så det är lite mycket att återge här...

/P

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-03 10:00

jag har dubbla hårddiskar på 7200rpm eller vad det heter, så jag tror inte att det är felet.

Minne har jag något på 700mb.

Är det någon annan som haft samma problem?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-03 10:02

Jag får nog köpa macworld.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-04 18:02

Det finns inget man kan koppla till datorn för att fixa lagget, typ nåt ljudkort eller något?

Ursprungligen av moser:

Det finns inget man kan koppla till datorn för att fixa lagget, typ nåt ljudkort eller något?

Det finns DSP kort från UAD och TC electronics som avlastar datorn. Lite mer minne än 700MB skadar nog inte heller. Plus att du kan tweaka OSX och Garageband lite grann och stänga av funktioner/tjänster som inte behövs.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-02-05 00:18

Fast Dsp korten avlastar ju inte datorn när det gäller antal kanaler man kan köra, utan snarare att man kan köra tyngre plugins som kortet tar hand om. Oftast just dom pluggarna som då följer med kortet.
Laggar det även när du inte har några pluggar / fx på spåren, utan kör 10 spår rent ?!
Och måste inte GB i sig stödja dsp kortet, man kan ju inte köpa vilket som hellst. Eller du måste köpa ett kort som stödjer pluggformatet, jag har ingen koll på GB, är det vst, au, rtas eller Dx dom kör, eller nåt eget skumt ?!

Ursprungligen av Luzer:

Fast Dsp korten avlastar ju inte datorn när det gäller antal kanaler man kan köra, utan snarare att man kan köra tyngre plugins som kortet tar hand om. Oftast just dom pluggarna som då följer med kortet.
Laggar det även när du inte har några pluggar / fx på spåren, utan kör 10 spår rent ?!
Och måste inte GB i sig stödja dsp kortet, man kan ju inte köpa vilket som hellst. Eller du måste köpa ett kort som stödjer pluggformatet, jag har ingen koll på GB, är det vst, au, rtas eller Dx dom kör, eller nåt eget skumt ?!

Det är AU-format i GB men även VST går att använda med en konverterteringsplugg. TC Electronics och UAD's kort och pluggar fungerar med GB och avlastar datorn eftersom man använder pluggarna som följer med korten som är av mycket hög kvalité.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-05 14:03

Var kan man hitta såna kort?
Hoppas det inte är svindurt.

Ursprungligen av moser:

Var kan man hitta såna kort?
Hoppas det inte är svindurt.

Hos de flesta musikaffärer korten är inte svindyra kostar från 3000 inklusive ca 10 bra pluggar.

Möjligtvis kommer Apples nya ljudkort (som det har ryktats om att det ska komma snart) ha DSP kraft inbyggt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-05 20:49

Ska apple göra ett nytt ljudkort. Intressant.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-06 19:01

Jag har en Powerbook G4 1GHz och min Garageband 2 laggar med. Fast BARA när man har Track Editor öppet??

Med laggar menar jag att spåret/spåren inte rullar på som dom ska utan hoppar fram en bit i taget. Men musiken spelas som den ska.

Har nu kollat mer och aiff och 2 trum loopar låten drar 90% av min CPU. Skapar jag ett nytt Garageband projekt och bara drar in låten som mp3 så drar den ca: 65% CPU.

Är inte det väldigt mycket?

Logic Express däremot drar bara 30% CPU på samma låt.

Har följt alla inställningar för bättre prestanda!

Senast redigerat 2005-02-06 23:04
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-08 21:28

Ja, jag använder diverse videoredigeringsprogram och 3D program men det e bara GB som laggar.
Det måste dra väldigt på kraften.
Med laggar menar jag att den slutar spela helt och säjer att den inte kan fortsätta, för att det e för många spår.

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 21:44

GB är hyfsat dåligt optimerat/programerat jämfört med Logic. Ingen höjdare m.a.o.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-08 23:55

Synd på ett så bra/billigt program ändå och man hade ju hoppas på att GB 2 skulle bli bättre. men tvärt om....

Får se om min uppgradering från 768Mb till 1024Mb RAM gör någon skillnad?

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 22:29

Skulle precis skriva det; Garageband är verkligen dåligt optimerat. Vet ej hur GB 2 som ingår i iLife 05 är dock. Men annars rekommenderar jag dig att kolla upp Logic Express.

• Oregistrerad
  • 2005-02-09 18:17

ÄR GB2 ännu långsammare än GB?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-14 10:10

Är garageband 2 ännu tyngre?

Men det går väl att bouncea midi filerna där, så dom blir audiofiler.

Aprodå inget så köpte jag Jampack 4 till garageband, i affären frågade jag om det skulle funka till GB 1 oxå och det sa dom att det skulle. Men sen när jag installerat det så funkar ingenting. Då läser jag på systemkraven och då står det plötsligt att det kräver Garageband 2.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-16 08:45

Jag har lyckats använda jam pack 4 ändå nu. Man får gå bakvägen till instrumenten.

Sitter nu med GB 2, sitter med en 1.8 G5 imac med 1gb minne.

Jag lyckas nu knappt spela in mer än tre spår innan en skylt dyker upp - tröttsamt.

En annan grej är att när jag spelar så kan helt plötsligt ljudet dö ut helt, som om något stryper ut ljudet. Någon som vet vad det är?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-01 11:59
Ursprungligen av draags:

Jag lyckas nu knappt spela in mer än tre spår innan en skylt dyker upp - tröttsamt.

En annan grej är att när jag spelar så kan helt plötsligt ljudet dö ut helt, som om något stryper ut ljudet. Någon som vet vad det är?

Låter konstigt.

Ursprungligen av draags:

Vad spelar du in audio/loopar/mjukvaruinstrument? Kör du kanske loopar från en CD? 3 spår från en iMac G5 låter osannolikt lite. Har du prövat att starta om iMacen och sen spela in?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-04 14:17
Ursprungligen av draags:

Hur många program använder du samtidigt? Det verkar ju hur mysko som helst om du bara har igång GB och det laggar med bara tre spår.

1
Bevaka tråden