Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra teknik - Tryck

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av braxnacken:

Vet inte om jag komplicerar till det? ... jag hade en fråga om eps-sättet fungerade bra eller om det fanns något annat bättre sätt att göra det på.

Vissa verkar tycka att eps-sättet är bra och ger bra resultat ... medan andra säger att gör allt i Quark. Min fundering låg lite i om man var mer säker på att allt vart rätt gjort (ex fonter) om man lade allt i separata eps'er som man sedan monterade in. Detta istället för att göra allt i Quark.

Eftersom du, precis som jag, envisas med att jobba i QXP så är ju det allra allra enklaste att göra alltsammans i QXP. Jag förstår inte varför du ska importera element från Illustrator i onödan. Smäll ihop skiten i QXP och kör ut en tryckoptimerad PDF, alternativt samla ihop rubbet för utskrift, bränn en CD och lämna till tryck.
Det är inte så svårt som man tror, alltid. Och har du klantat dig så kan tryckeriet fixa tillet.
Risken för att det ska bli fel är mindre om du gör jobbet i QXP (eller ID) utan att blanda in en massa konstiga omvägar som du gjort.

Blir nog bra det där, väldigt givande diskussion ... för mig iaf
Angående PDF korren som man får innan trycket sker, den skall alltså stämma till nästintill 100% över vilket som kommer med och vilka färger som kommer med på trycksaken? ...

Ursprungligen av braxnacken:

Blir nog bra det där, väldigt givande diskussion ... för mig iaf
Angående PDF korren som man får innan trycket sker, den skall alltså stämma till nästintill 100% över vilket som kommer med och vilka färger som kommer med på trycksaken? ...

gällande mitt tidigare inlägg i denna diskussion angående övertryck.
Har varit med om pdf filer med vit text ovanpå bilder som ser bra ut på skärm men vid utskrift så försvinner den vita texten om den är tilldelad övertryck. Bara som en liten varning

  • Medlem
  • 2005-02-05 20:48
Ursprungligen av braxnacken:

Angående PDF korren som man får innan trycket sker, den skall alltså stämma till nästintill 100% över vilket som kommer med och vilka färger som kommer med på trycksaken? ...

He, he... Mmmm... visst!

Det finns två stora problem. Dels hur din skärm är kalibrerad, och sedan det faktum att det sällan ens blir som ett "riktigt" provtryck. Riktiga provtryck görs inte särskilt ofta, utan det handlar om simuleringar. "-Typ så här, fast mindre gult."

Det stämmer kanske till 95% om du har tur.

Vad som kommer med ska vara 100%, annars kan du begära att de trycker om. Om färgerna är helt åt pipan, så kan du också begära omtryck. Det kan hända.

Vissa tryckerier är MYCKET sämre än andra. Försök ha ett så nära samarbete som möjligt.

Ursprungligen av stfm:

He, he... Mmmm... visst!

Det finns två stora problem. Dels hur din skärm är kalibrerad, och sedan det faktum att det sällan ens blir som ett "riktigt" provtryck. Riktiga provtryck görs inte särskilt ofta, utan det handlar om simuleringar. "-Typ så här, fast mindre gult."

Det stämmer kanske till 95% om du har tur.

Vad som kommer med ska vara 100%, annars kan du begära att de trycker om. Om färgerna är helt åt pipan, så kan du också begära omtryck. Det kan hända.

Vissa tryckerier är MYCKET sämre än andra. Försök ha ett så nära samarbete som möjligt.

Hehe, i gave it a try ... nämen, förstår att det kan skilja radikalt på skärmar hit å dit, de har säkert inte lika optimalt som jag har *ironisk*
Men ser man typ hur övertryck/ursparningar å sådant kommer att bli i sluttrycket?

Och jag rekommenderade att han skulle göra PDF:en för att slippa riskera omflödning av texter, saknade typsnitt m m. Om man vet hur man gör och gör rätt är det ett perfekt sätt att lämna ifrån sig tryckjobb. Dessutom är filerna så små att det går bra att mejla.

Ursprungligen av Nurell:

Och jag rekommenderade att han skulle göra PDF:en för att slippa riskera omflödning av texter, saknade typsnitt m m. Om man vet hur man gör och gör rätt är det ett perfekt sätt att lämna ifrån sig tryckjobb. Dessutom är filerna så små att det går bra att mejla.

Men, blir de verkligen så små filerna om man vill ha dokumenten högupplösta??
Fotot som ligger med nu ligger ju bara det på ~20mb...

Ursprungligen av braxnacken:

Men, blir de verkligen så små filerna om man vill ha dokumenten högupplösta??
Fotot som ligger med nu ligger ju bara det på ~20mb...

Jag skickade en helsidesannons (taloidfrmat) nyss, med en stor färgbild på, den var 1,8 MB i högupplöst skick som PDF. Bilden var 24 MB innan.

  • Medlem
  • 2005-02-04 11:01
Ursprungligen av braxnacken:

Men, blir de verkligen så små filerna om man vill ha dokumenten högupplösta??
Fotot som ligger med nu ligger ju bara det på ~20mb...

När man tryckoptimerar brukar man lägga jpeg-komprimering, så filen blir nog tio gånger mindre. Jag rekommenderar iofs inte att du själv gör en PDF, om du inte kan ha direktkontakt med personen som trycker, eftersom risken finns att de måste lägga profiler på bilden. Dessutom finns det fler än ett sätt att göra "bra" PDF:er på. Alla gör olika.

Ursprungligen av stfm:

När man tryckoptimerar brukar man lägga jpeg-komprimering, så filen blir nog tio gånger mindre. Jag rekommenderar iofs inte att du själv gör en PDF, om du inte kan ha direktkontakt med personen som trycker, eftersom risken finns att de måste lägga profiler på bilden. Dessutom finns det fler än ett sätt att göra "bra" PDF:er på. Alla gör olika.

Tryckerier och tidningar brukar kunna tillhandahålla ICC-profiler för separation av bilderna samt Job Options för Acrobat Distiller. Använder man dem så funkar det klockrent.

Shit pitt, vilken 1900-tals tråd! Jättekul att läsa!

Minns hur man för bara några år sedan satt och höll på med såna här tricks. T.ex använde jag just denna tekniken när jag ville att det skulle "synas lite bättre". Och, tvärtom påståendet i annat inlägg, så följer "tjockningen" med i riktiga sättare.

Minns också hur det ständigt och jämt slutade med att man hade mååånga dokument med outlinade varianter, och tricksade på olika sätt. Tur att utvecklingen går framåt... Jag skickar också 10+ original dagligen, och höll jag på med såna hära tricks skulle det inte bli mycket tid till att få det snyggt också. Mest tricksande och konverteringar mellan inkompatibla programformat.
Tack tack tack för Adobe. Ajö ajö ajö Quark.

Ursprungligen av sjovall:

Tack tack tack för Adobe. Ajö ajö ajö Quark.

You get what you pay for
Hehe, kanske är så

  • Medlem
  • 2005-02-04 12:15
Ursprungligen av braxnacken:

You get what you pay for
Hehe, kanske är så

Nja... Quark är ju dyrare än Indesign.

Men faktum kvarstår; vare sig man använder Indesign, Quark eller Scribus så behöver man inte göra som du gjort. Spelar ingen roll om året är 1987 eller 2005 heller. Jag skulle kunna göra de saker jag gör precis lika bra med den teknik som fanns -87. När jag tänker efter, så har faktiskt nästan ingenting hänt med Quark sedan dess. Då var de väldigt före, nu är de rätt mycket efter.

Bevaka tråden