Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic vs. 10.2

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag arbetar i Quark så jag behöver kunna köra Classic parallellt med OSX. Går det med 10.2? Har hört olika bud...
Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-25 19:01

Jag kör OSX 10.2 tillsammans med classicmiljö, och har QuarkXpress 4.1, ATRDeluxe och Suitcase till det. Plus att jag kör Distiller 5 i classic med.

Funkar alldeles utmärkt!

Classicläge fungerar allså så att man kör OS9 inuti OSX. (Ifall det var oklart) Det hela blir med andra ord i det närmaste transparent. Växlingen mellan classic och X märks bara genom att gränssnittets grafik ändras när man växlar program.

Jag kör också Quark i Classicläge.
Men det funkar inget vidare att använda Suitcase 10.x.x. eler vad det nu är för version och låta den öppna typsnitten i Classic-läge. MenyFonts som hör till Suitcase funkar inget vidare heller, i alla fall inte för mig.
Det bästa är att ha ATM DeLuxe och ATR i Classic-mappen och öppna tysnitt som vanligt. Men då kan man inte ha samma typsnitt öppna i Suitcase i X. I alla fall vad jag erfarit. Då knasar typsnittsmenyerana ihop totalt.
Lite spök med att fönster från 9an "klistrar" in sig i Kvarken har jag haft. Det beror kanske på vilket videokort man har. Det kan man råda bot på genom att refresha Kvarken (dubbelklicka på namnlisten om man har den funktionen inställd i 9an).

Jag tror att det bästa är att ha ett Classic-system på en annan partition och köra den parallellt med 10.x.x

Det här är mina personliga erfarenheter av att jobba på detta vis, det är säkert alldeles åt helvete fel. Men det har fungerat för mig och jag har t o m kunnat jobbat lika effektivt som förut - om det nu ska vara någon måttstock.

Det allra bästa vore om Quark fick fötterna ur arselt och raskade fram en version för X. Annars blir man ju snart tvungen att byta till InDesign som inte är något annat än en PageMaker på anabola. In my humble opinion.

Det låter mkt bra!
Är det bäst att bygga ett OSX system på en annan partition/skiva alltså? Varför inte på samma disk?

1
Bevaka tråden