Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Napster To Go hotar iTunes Music Store?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-04 15:14

Har ni läst om Napster To Go? Om ni missat den så är det en prenumerationsservice där man för $15/månad får välja och vraka bland 1 miljon låtar som man kan ladda hem och lägga upp på sin MP3-spelare. Haken är (förutom att de spionerar på vad man spelar såklart) att man måste fortsätta betala dessa $15 för att kunna fortsätta spela upp musiken. Detta handlar alltså om "hyrmusik".

De marknadsför detta som en iTMS-dödare. Vad tror ni? Det låter som ett rätt bra deal tycker jag. Jag har för länge sedan slutat använda CD-skivor (iPod/iTunes istället) så att inte ha några skivor känns inte speciellt jobbigt för mig. Givetvis funkar detta bara till PC än så länge (eller Virtual PC antar jag) och det funkar såklart inte med iPod heller. Reaktionerna verkar vara blandade, men det är nog dags för iTMS att börja erbjuda något liknande för det här kan nog bli stort.

• Oregistrerad
  • 2005-02-04 15:18

Att missa en månadsbetalning, blir inte det som en hårddiskkrasch utan backup?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-04 15:24
Ursprungligen av Pär:

Att missa en månadsbetalning, blir inte det som en hårddiskkrasch utan backup?

Möjligt, jag vet inte exakt hur de kommer göra. Jag antar att de vill behålla sina kunder så det är väl inte otänkbart att man kan betala för en längre tid på en gång eller att de påminner en rejält om man glömmer. Eller att man kan återställa sina låtar om man betalar för sent fast inom en viss tid. Har inte exakt koll på detta, men de vill säkert ha kvar kunderna som sagt.

Meh... jag är lite gammaldags och skulle aldrig tänka mig hyra musik. Dessutom kan jag inte tänka mig köpa MP3-filer till samma pris som en CD. Slutligen, kan jag inte tänka mig köpa musikfiler som bara går att använda på ett viss förbestämt sätt.

Så, jag bryr mig inte särskilt om Napster slår iTMS. Jag köpte en CD senast denna vecka (den här). Än så länge finns det inget vettigt argument för att någonsin köpa musik på något annat format.

Ett stort problem för Napster är att deras musik inte kan spelas på marknadens vanligaste mp3-spelare. Och jag tror inte att folk vill prenumerera på, eller hyra, musik. Om jag har tio favoritalbum som jag vill kunna lyssna på i fem år, vad kommer det då att kosta mig att höra dem under den perioden, och sedan inte ens få behålla dem? $900. OK, jag får lyssna på mycket fler album än så, men jag kommer aldrig att äga dem, utan måste sluta lyssna när jag inte längre vill betala $15/månad.

Jag tror att Apple undersökte marknaden innan de startade Music Store, och kom fram till att folk helst vill köpa sin musik, inte hyra den.

The register har räknat lite på det där...

http://www.theregister.com/2005/02/04/napster_go_away/

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-04 16:04
Ursprungligen av Leftrustle:

The register har räknat lite på det där...

http://www.theregister.com/2005/02/04/napster_go_away/

Intressant artikel! Det låter onekligen mindre lockande när man framställer det så där. Kanske skulle detta ändå kunna vara en tjänst för att få lyssna på musik man ändå inte tänker köpa (finns ju musik som är rätt bra som man t.ex. hör på radio, men som man kanske inte skulle köpa) och sen komplettera med att köpa de skivor/iTMS-album man verkligen vill ha? När nu iTMS kommer hit vill säga. Var skriver man på protestlistan mot att vi inte kan köpa musik från dem än?!

Och The Register är i vanlig ordning helt lysande.

Ursprungligen av The register:

When the bullshit generator goes this far into overdrive, you know there are problems.

Den meningen är helt underbar

• Oregistrerad
  • 2005-02-04 17:32
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Den meningen är helt underbar

Second that opinion

1
Bevaka tråden