Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor från en nykomling...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-02-04 21:24

Hej!

Jag har idag beställt min allra första Mac, en iMac G5 20" med 1 Gb minne, AirPort och Bluetooth. Eftersom jag alltid kört PC blir det här något nytt, men det ska bli väldigt spännande. Men frågor blir det nu istället...

- Vad är leveranstiden från Apple Store? De säger cirka 1,5 veckor, men brukar det stämma? Någon som har erfarenhet?

- Har Apple fått ordning på "moppeljudet" i iMacen? Borde de burkar som levereras nu vara felfria?

- Finns det någon bra nybörjarbok på svenska som handlar om Mac OS X?

- Jag vill överföra filer från PC:n till Macen. Kan jag köpa en USB 2.0 extern hårddisk och lägga över filer från PC till Mac via den? Kan Mac läsa t.ex. NTFS eller FAT?

Det här var frågorna för nu, kommer säkert fler senare. Tack på förhand!

/ Henrik

Istället för hårddisk så kan du ju använda nätverk med en korsad kabel eller en switch.

• Oregistrerad
  • 2005-02-04 21:36

Säger dom 1.5 vecka så är det väl 1.5-2 veckor plus TNTs frakt… (säg 4-5 dagar till)

Moppeljudet är skojigt, vissa har aldrig haft det och vissa har det även om de byter dator
Men visst fanns det men Apple påstår att de har fått ordning på läget… Vem vet

Finns några små guider på Apple.se och det finns i "help" när du fått datorn. Sen vet jag att det finns en hel del postat om detta under senaste kvartalet (switchsvärm?) så en sökning kan kanske hitta det, kan tyvärr inte komma på något bra sökord

Är filerna stora? annars så passar en 1GB Shuffle hur fint som helst
Men fildelning och ipv4 nät på båda burkarna så ordnar sig det…
(edit: OS X läser NTFS men kan bara funka fullt ut till FAT32)

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-05 00:43

Själv tycker jag Mac OS X Second Edition
The Missing Maual
av David Pogue (ISBN: 0-596-00450-8)
...är en helt ok bok för oss nybörjare i OSX. Den tar tyvärr inte allra senaste verisonen av OS X, men jag tycker den är ok ändå.

1
Bevaka tråden