Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remixa en gamal låt hjälp

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-05 01:55

Tjena,
Gammal DJ som jag är så har jag nu börjat pilla i Garageband för att piffa till en gammal låt. Dallas låten från TV serien Dallas.

Tänkte lägga på en lite cool beat osv.

Problemet är ju så klart att den inte håller samma BPM för 5 öre och det är väldigt svårt att se just BPM referens punkterna i en låt.

Då tänkte jag:
Om jag skulle kunna skapa ett nytt spår och sedan med hjälp av någon tangent på tangentbordet, trycka på den för varje beat och sen få tex streck i det nya spåret så jag exakt kan se vart varje beat ligger för att sedan trimma in den nya beat loopen.

Är detta möjligt/vettigt/klokt??? Eller finns det ett bättre eller enklare sätt?

Än så länge har jag inga externa hjälpmedel som Midi tex.

/Mats

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 09:39

När man skapar ett nytt GB-dokument, så får man skriva in vilken BMP man vill använda sig av i dokumentet, så om du tar reda på Dallaslåtens BPM (genom att helt enkelt räkna slagen) så kan du skriva in den i GB och så blir allt i rätt tempo.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-05 10:55

Hej Rajje,

Nej det går inte alls med en låt som inte håller exakt BPM. Det vill säga nästan alla låtar som inte är gjorda med trummaskin etc.

Du kan ju ta en takt i Dallas-låten, ta in den takten i ett sampleredigeringsprogram och ta reda på hur många samples den har. Viktigt att du markerar exakt en takt i Dallas låten.

Sen kan du använda ett av många script som finns på nätet t.ex här:

http://www.thewhippinpost.co.uk/tools/bpm-calculators.htm

Eller använda följande formel:

(sampling rate × 60) / number of samples per beat = tempo

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-05 18:22

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?? Eller så kanske jag var oklar i min fråga.

Dallas låten håller ca: 126 bpm, men det är just det att bpm alltid varierar lite i all live musik. ibland är den kanske 125 bpm osv. Sen i ett break börjar dom inte exakt heller osv.

Men det skulle vara enklare om jag kunde skapa en refferens punkt för varke bpm/takt i ett nytt spår som jag beskrev. och sedan dela upp loopen i 4 eller 8 takter och bara passa in dom efter refferens punkterna.

1
Bevaka tråden