Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text försvinner i 10.2

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har råkat ut för följande problem på min iBook 500MHz:
Efter installation av 10.2 (även 10.2.1) så "försvinner" delar av texten från skärmen. Om jag för muspekaren över texten syns den igen. Ibland försvinner inte texten helt utan ersätts av en torftig "font" som visar lodräta sträck av varierande längd. Problemet är mest framträdande i IE men även i Chimera, Mozilla, Word osv. Mycket störande eftersom jag ofta använder iBooken för att visa ppt-presentationer. Jag får numera boota den i 9.2 om jag vill vara säker på att texten kommer att ses till fullo vid en presentation. Problemet försvinner helt om jag återinstallera 10.1 på iBooken. Jag har även installerat 10.2 på min G4a utan några som helst problem. Har förgäves letat lösningar på nätet. En del andra verkar ha samma problem men ingen lösning.

Någon som har sett någon lösning på detta eller som har samma problem?

Mycket tacksam för förslag!

Anders

Jag har också detta problem och har stört mig på det länge!

Jag har en iBook 500 och det är riktigt störande. Jag antar att det är en bugg i OS X och jag hade hoppats att 10.2.1 som kom nyligt skulle åtgärda detta problem. Ibland är det helt oläsligt faktiskt. Trodde först att det var IE som var buggigt, men sen märkte jag att även andra webbläsare hade samma problem.

Trist att du skall ha samma problem, men lite skönt att man inte är ensam om det iaf.....

Jag har faktiskt funderat länge på att starta en tråd om detta, och samtidigt varit förvånad över att ingen annan gjort det tidigare. Är vi bara en liten minoritet som upplever detta problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-26 00:43

Ja, det kan vara bugg.
Det finns tillfälligt lösning just nu:
Markera alla !
Ja, gör kommando+A
Då får ni alla texter att dyka upp !
Det är inte kul men.....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Ja, det kan vara bugg.
Det finns tillfälligt lösning just nu:
Markera alla !
Ja, gör kommando+A
Då får ni alla texter att dyka upp !
Det är inte kul men.....

Det hjälper bara ibland. Ibland kommer en del text fram men samtidigt försvinner lika många andra ord istället. Ibland kan man få fram en ganska lustig effekt där orden blinkar fram och tillbaka faktiskt... eller det vore lustigt om det inte var ett så stort problem samtidigt.

För mig försvinner texten då jag väljer ignorerar i rättstavningen i OmniGraffle.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-26 01:13

oj , då har du speciella problem. Jag har inte sådana problem, Det händer endast i min Explorer inget annat program. Kör fsck -y eller köra update-prebinding...
Det kan vara att ni har hela tiden uppgraderat OSX system i flera omgångar, dvs från 10.0 till 10.1.5 och sedan till 10.2. Det är inte så bra egentligen.
Vill ni använda Jaguar, så köp orginal skiva o gör clean installation!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Det kan vara att ni har hela tiden uppgraderat OSX system i flera omgångar, dvs från 10.0 till 10.1.5 och sedan till 10.2. Det är inte så bra egentligen.
Vill ni använda Jaguar, så köp orginal skiva o gör clean installation!

Öh... tur att du har nån koll på vad du snackar om. Det har inget att göra med det där. Jag har en ren installation på en raderad hårddisk. Renare än så kan inte en installation bli...

Har försökt söka lite till i frågan:
Ingen info på Apple Kbase. Om man däremot söker bland "Discussions" hittar man flera trådar om problemet. Ingen verkar ha hittat någon fix. De flesta, som skriver vilken dator dom har, verkar ha en iBook 500 ("dual USB").

Det påstås i en post att OmniWeb inte skall ha detta problem. Har ej kollat själv.

Får nog vänta på 10.2.2 och hoppa det är löst då. Trist, kändes som 10.2 var lite rappare på iBooken än 10.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-26 22:13

Jag har ej upplevt dessa problem på min iBook 500..
Skumt.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 22:34

Har försvinnande text-problemet i, än så länge, Chimera och IE på min iBook 466 SE.

Monaco 9pt spärrade lite underligt i Terminal.app också, men det blev bra om man ersatte Monaco.dfont med den från 10.1.

  • Medlem
  • 2002-09-26 23:00

Jag har också detta problem på min iBook 466 SE. Ren installation av 10.2 med 10.2.1 uppdateringen pålagd. I mitt fall syns problem väldigt väl när jag använd IE eller Chimera..

Jag gräver upp en gammal tråd för att berätta lite glädjande nyheter: 10.2.2 verkar fixa detta problem!! Sen jag installerade det igår har jag inte haft några "lucktexter" i varken IE eller Chimera! Superdupernice!

Tyvärr kvarstår detta problem efter uppdatering till 10.2.2 (för mig, alltså). Gick nyss in på MacNytt och fick ta Äpple-a för att rita upp sidan. Kör Explorer 5.2.2 och OS X 10.2.2 på en PowerBook G4 /550.

På min iBook 500 dual USB och Internet Explorer (fråga inte) verkar problemet ha försvunnit helt efter uppgraderingen till 10.2.2.

[ 12 November 2002, 21:19: Meddelandet ändrat av: thevil ]

1
Bevaka tråden