Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några nybörjarfrågor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 12:09

Hej,

är nu inne på min andra dag med äppledator Jag trivs mycket bra, likaså min iPod som ligger och vilar på datorn Men, jag har några små problem.

1, Scrollen. Ska den vara så otroligt seg? (Både Firefox och Safari) Finns det någon fix till detta? Mjuk scrollning är redan på.

2, Fildelning med PC. jag vill kunna göra så att PCn delar ut enbart till min dator, alltså otillgängligt för de andra datorerna i samma nätvek. Går det över huvud taget?

3, Finns det några riktiga killerapps jag har missat? Jag har laddat ner AudiumX, Firefox, Quicksilver, Tinkertool och VLC.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-02-05 12:42

1.
I USBoverdrive kan du ändra scroll hastigheten. Finns på versiontracker.com

Du kan även scrolla med space tangenten för att scrolla ner snabbt och shift space för att scrolla upp.

2. Du borde väl kunna fixa så den kräver lösenord för att ansluta till PCn.

• Medlem
  • 2005-02-05 13:35
Ursprungligen av christianf:

1, Scrollen. Ska den vara så otroligt seg? (Både Firefox och Safari) Finns det någon fix till detta? Mjuk scrollning är redan på.

Det är mjuk scrollning som gör det segt. Stäng av!

Citat:

3, Finns det några riktiga killerapps jag har missat? Jag har laddat ner AudiumX, Firefox, Quicksilver, Tinkertool och VLC.

I en annat tråd tipsades det om iPulse; ett program som mäter allt möjligt. Jag tycker det är riktigt snyggt, och gör det enkelt att snabbt kolla läget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 14:59

Lite tips på sköna apps:

StickyWindows
**
WindowShade X
**

• Oregistrerad
  • 2005-02-05 17:53

Coola appar.

MenuMeters . För att visa prossessor, uppkoppling mm i menyraden. Kontrolleras i systeminställningar.

ProcessWizard För att kontrollera prosessernas prioritet i menyraden samt tvångsavsluta dom.

Ejector För att mata ut skivavbildningar och enheter genom menyraden.

Notera att alla visar sig i menyraden. Därför bifogar jag en länk till appelstors cinemadisplay

GeekTool Visar bilder, loggar och... nått annat som jag inte kommer på nu, ovanpå skrivbordet med opacitet och färg inställningar. Kontrolleras i systeminställningar.

• Oregistrerad
  • 2005-02-05 18:09

Tackar för alla tips Finns ju en hel del roliga program till OSX... Det enda jag saknar nu är fildelningen.

• Oregistrerad
  • 2005-02-05 18:41

Tackar för alla tips Finns ju en hel del roliga program till OSX... Det enda jag saknar nu är fildelningen.

Läste om denna i senaste Macworld --> Pure-FTPd Manager Fixar så man kan dela ut FTP möjligheter till olika grupper, användare. Fyller bara på med fler om man behöver. Blir inga riktiga users, bara för programmet.

• Oregistrerad
  • 2005-02-05 19:19
Ursprungligen av Per-Olof R.:

Läste om denna i senaste Macworld --> Pure-FTPd Manager Fixar så man kan dela ut FTP möjligheter till olika grupper, användare. Fyller bara på med fler om man behöver. Blir inga riktiga users, bara för programmet.

Tack igen, men det är tyvärr inte det jag söker. Jag vill ha som ett hemnätverk mellan Macen och PCn, där man kan utforska den andra datorn som den var en del av ens egen (alltså som Windows egna fildelning) fast med lösenord eller ip-lås. Jag har sökt runt nästan hela dagen och det verkar ju inte finnas något som funkar så, vilket är lite trist när jag har alla mina mediafiler på PCn.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-05 19:38

Tack igen, men det är tyvärr inte det jag söker. Jag vill ha som ett hemnätverk mellan Macen och PCn, där man kan utforska den andra datorn som den var en del av ens egen (alltså som Windows egna fildelning) fast med lösenord eller ip-lås. Jag har sökt runt nästan hela dagen och det verkar ju inte finnas något som funkar så, vilket är lite trist när jag har alla mina mediafiler på PCn.

Vad är det du har sökt efter hela dagen? En aning diffust vad det egentligen är du inte hittar eller förstår. Det är inga problem att komma åt utdelade resuerser på en Windows-maskin från Macen. Det är heller inga problem att sätta användarnamn och lösenord på utdelade resurser i Windows samt Mac OS X.

• Oregistrerad
  • 2005-02-05 20:54
Ursprungligen av Erik J:

Vad är det du har sökt efter hela dagen? En aning diffust vad det egentligen är du inte hittar eller förstår. Det är inga problem att komma åt utdelade resuerser på en Windows-maskin från Macen. Det är heller inga problem att sätta användarnamn och lösenord på utdelade resurser i Windows samt Mac OS X.

Hur gör man då för att sätta lösenord på utdelade saker i Windows? Det är nämnligen det jag inte hittar.

Hur som helst har jag laborerat lite och löst det temporärt genom att byta arbetsgrupp samt fixa ett till användarnamn på Windowsburken, som jag loggar in på via SMB.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-06 10:06

Hur gör man då för att sätta lösenord på utdelade saker i Windows? Det är nämnligen det jag inte hittar.

Om det är Windows XP blir det hela mycket klarare om du avaktiverar "Förenklad fildelning" under Mappalternativ. Då kommer helt plötsligt fliken "Säkerhet" fram under egenskaper för mappar. Här kan du sedan bestämma vilka användare som ska åtkomst och vilka som inte ska det.

1
Bevaka tråden