Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM 2.5, ATI 9600 XT och ljudnivå

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-05 12:26

Har en PM 2.5:a med ett ATI 9600 XT som relativt ofta varvar upp fläktarna i 10 - 15 sekunder för att sedan gå ner i varv. Jag har försökt lyssna och kommit fram till att det förmodligen är fläkten ovanför PCI slottarna som lever om då 9600 XT kortet inte har någon egen fläkt.

Särskilt denna sida har en tendens att dra igång fläktarna (jag använder firefox)

http://www.freewebs.com/skypeansweringmachine/

Annars kan man få den att gå genom att ta tag i skrollisten och skrolla upp och ner fort. Eller genom att ta tag i hörnet på ett fönster och öka/minska storleken snabbt.

Min maskin har en belastning på 0.22 - 0.32 i snitt och då är den tyst.

Om jag kör Altivec Fractal Carbon så går belastning upp till 100% och då börjar CPU fläktarna gå högre men eftersom det inte är ett grafikintensivt program så ökar inte PCI fläkten annat än till och från som tidigare.

Någon annan som upplever samma sak? Eller som inte har det problemet?

-J

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-06 00:19

Hehe, ja, jag upplever det hela tiden konstant, för jag har en G4 vars fläktar snurrar hela tiden så din hemsida hade ingen störande effekt på min dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 20:47

Jorå. Likadant på min 2x2,5Ghz G5:a. Fast om jag i strömsparsinställningarna väljer reducerad inställning för processorn så håller sig fläktara lugna.

Ursprungligen av Stephan H:

Jorå. Likadant på min 2x2,5Ghz G5:a. Fast om jag i strömsparsinställningarna väljer reducerad inställning för processorn så håller sig fläktara lugna.

Jag har 2x2 med 9600-kort, och för mig fungerar det lika bra att ställa in "högsta" som processorhastighet. Så länge det inte är automatiskt går det bra. Ingen särskild reaktion på hemsidan.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-03-22 09:59
Ursprungligen av Stephan H:

Jorå. Likadant på min 2x2,5Ghz G5:a. Fast om jag i strömsparsinställningarna väljer reducerad inställning för processorn så håller sig fläktara lugna.

Hej!

Jag har också problem med att min dubbla 2,5:a låter väldigt mycket. Dessutom verkar jag inte få ställa om processorhastigheten till reducerad - så fort jag stänger systeminställningarna och öppnar dem igen har de gått tillbaka till högsta. Är det någon som har ngn annan ide om hur man skall få den tystare - jag håller på med musik, spelar jag en låt i Cubase med Garritan Personal Orchestra (mjukvaruinstrument) är ljudet så störande att jag har svårt att mixa kanalerna.

En stor anledning till att jag bytte min G4 till G5 var att den skulle vara tystare...

1
Bevaka tråden