Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag undrar om det finns något program som kan konverter eller läsa gamla Claris Draw filer. Jag har flera hundra gamla filer som jag inte kan arbeta med längre sen vi uppgraderade våra maskiner till OS-X. Någon som vet..
Jag undrar om det finns något program som kan konverter eller läsa gamla Claris Draw filer. Jag har flera hundra gamla filer som jag inte kan arbeta med längre sen vi uppgraderade våra maskiner till OS-X. Någon som vet..
Markera, kopiera och klistra in i det nya programmet kanske? Förmodligen inte superexakt mn det kan funka. Gjorde något liknande en gång i världen från Claris CAD och ofta fungerade det bättre än via DXF.
Du kan ju även försöka med AppleWorks som på något sett är den arvtagare som finns kvar.
Fungerar inte alls, det verkar inte finnas några kopplingar mellan programmen tyvärr..
OK. Kolla om det inte finns PICT in/ut i båda programmen. Inte jätteexakt kanske men PICT kan faktiskt vara både vektor och punktgrafik. Kan gå. En utgammal ClarisWorks ville inte läsa sin egen vektorPICT som vektorgrafik men i exempelvis Freehand och VectorWorks gick det fin.
Om du sparar filerna pict-format så kan du kanske hitta något format att konvertera till i programmet GraphicConverter. Claris Draw-formatet känner programmet dock ej igen.
Om du sparar filerna pict-format så kan du kanske hitta något format att konvertera till i programmet GraphicConverter. Claris Draw-formatet känner programmet dock ej igen.
I fall är det kanske bättre att kolla den med Cadintosh från samma leverantör (lemkesoft ) eftersom det är ett vektorprogram (knepigt interface men funkar ganska bra). Kollade också med franska RealCAD och det funkade också om man vill ha något billigt. Illustrator borde funka eftersom Freehand funkade. AVd man väljer beror nog på om det ska användas som illustrationer eller som ritningar.