Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så har jag switchat då

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 11:14

och således börjar det bli dags att skriva ett litet inlägg om erfarenheten hittils.

Jag har arbetat med mac tidigare. En powerbook G3:a konkades runt när den var ny och dyr. Jag var relativt nöjd med PowerBooken, trots att OS 9 inte var speciellt roligt att tampas med. Sedan 2001 har jag dock återgått till att bara använda PC i olika utformningar. På min tidningsredaktion började folket gå över till mac och os x för en tid sedan, och det verkade intressant. Jag fick dock aldrig möjlighet att arbeta speciellt mycket med det just då.

För ett år sedan började jag en systemadministrationsutbildning, där jag kom i kontakt med linux och unix på allvar. Stabiliteten och möjligheterna som *NIX-system erbjuder var något som tilltalade mig enormt - däremot var det allt för ofta lite väl mycket strul att få alla komponenter att fungera.

Således föddes intresset för OS X. Jag bestämde mig för att göra slag i saken för en månad sedan, sålde PCn och drog in en beställning på en mac mini. Till min stora besvikelse (delvis mitt eget fel, då jag borde skaffat mig lite bättre research innan) drog leveranstiden ut något enormt på tiden. Statusen för min mac mini 1.25:a verkade aldrig ändras. Jag började ringa till återförsäljare lite grann för att se om någon kunde erbjuda mac minin snabbare, i butik. Efter många nekande svar trodde jag att det var döfött, och att jag vackert skulle få vänta till mitten/slutet på februari.

I fredags hittade jag en mac mini 1,42 på Inlife vilken jag lyckades boka. En timme senare var jag hemma för att packa upp härligheten - Inlifes trevliga bemötande och servicevänlighet bidrog till att jag genast glömde bort sega applestore. Väl monterad insåg jag att jag förlorat min PS/2->USB switch till tangentbordet någonstans under min flytt. Efter ett återbesök hos Inlife var jag hemma och redo att sätta igång, med ett appletangentbord som jag införskaffade för att slippa köpa till en USB-hubb senare (och för att det är mycket snyggt så klart).

OS X rullade igång hemma hos mig för första gången i fredags. Min första arbetsuppgift efter att ha lekt med lite inställningar var att dra hem messenger och firefox, vilket jag misslyckades med att installera. Anledning: det var för enkelt. Ett förvirrat inlägg på detta forum senare insåg jag att det enkelheten hade ställt mig helt - efter år av windowstrogglande kunde jag inte föreställa mig att det var så enkelt som att dra och släpa till program-mappen.

Nu har jag arbetat med burken i några dagar. Jag slås över hur enkelt och smidigt det här, att nätverka med sambons peze (får jag skriva så nedlåtande om dom redan nu? ) var en fröjd. Mac minin är ett inköp jag är otroligt nöjd med. Den är liten, toksnygg och alldeles knäpptyst. Jag förvånas även hur bra den pinnar på, trots sitt begränsade minne (256mb). Även om jag säkerligen kommer att uppgradera minnet när CSN trillar in på kontot (om applestore är sega finns det inget ord som kan göra CSN rättvisa ) så tycker jag de 256mbyten räcker över förväntan för "vanliga" arbetsuppgifter.

Känslan av att sitta vid datorn är närmast lik en pojke möter flicka och faller för henne vid första ögonkastet, på klassisk hollywoodmanér. Om apple behåller sin inovativa design och OS X fortsätter i god utveckling kan jag inte se hur jag ens skulle vilja ta i en windows-burk igen. Att switcha är ett av de bästa datorrelaterade beslut jag har gjort på bra många år. Nu väntar jag bara på att min Ipod Shuffle skall levereras till dörren för att få min upplevelse helt total och fulländad!

Mvh
FrrH

Välkommen!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-06 11:30

Välkommen till den stabila sidan
Du kommer nog inte switcha tillbaks till pc
Men sätt in mer minne i minin så är osX ljuvligt skönt att arbeta i (köp inte från applestore isf)

Välkommen !

• Oregistrerad
  • 2005-02-06 12:01

Tackar, tackar!

Mer minne blir det. Jag tycker som sagt att 256mb räcker förvånansvärt bra (trodde det skulle vara på tok för lite), men man märker att det saknas lite när man kommer upp i fyra, fem applikationer samtidigt. Jag tror precis som ni tipsar om att 512mb kommer göra OS X till en riktigt skön datorupplevelse.

Det blir nog ett besök till Inlife redan i veckan

mvh
FrrH

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-07 11:12

Hoppas det går bra i switchningen

Själv är jag bara påväg att switcha, om man nu inte räknar min Powerbook 5300c som ligger och samlar damm hemma hos mina föräldrar. Det kändes rätt så onödigt att släpa med den upp till Östersund när jag flyttade hit.

Vad blir det då? Jo, som den otroliga majoritet av alla nya Switchers så blev det en Mac mini, konfigurerad till vad jag som mest hade råd med. 1.42GHz, 512MB och 80GB HD.
Efter att ha suttit med en iMac G4 (700MHz, 256MB ram, 30Gb(?) HD) på jobbet så var jag bara tvungen att byta nu när man flyttade därifrån och inte längre fick leka med den.

Majoriteten av min datorutbildning i grundskolan (Mind you, jag är högre utbildad inom PC-världen nu) var på Mac, i femmans fula lokaler så satt man där med nån av LC-modellerna (har jag för mig) och spelade Theme Park. I högstadiet blev det också Mac på åtminstone bildlektionerna, då tror jag det var blandat med LCII och LCIII.

Under högstadiet hade vi förstås majoriteten av datorutbildningen (d.v.s mattelektionerna och cheops pyramid...) på PC, så jag skaffade en PC och började EL/Data på gymnasiet.

Nu, snart 3 år efter att man gick ut gymnasiet är jag utbildad systemtekniker och läser nu distanskurser på universitet och...ja, jag vill ha en Mac, nu...

Varför skrev jag såhär långt?

1
Bevaka tråden