Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail hämtar inte all post.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft detta problem men det försvann utan att jag vet varför (kan vara hotet om att använda Entourage...). Farsan som precis har switchat har nu samma strul. Någon som vet varför och hur man råder bot på det?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 12:27

Det går säkert råda bot på enkelt, men då får du vackert tala om hur du ställt in och vilken typ av mail det är problem med

Ursprungligen av Pär:

Det går säkert råda bot på enkelt, men då får du vackert tala om hur du ställt in och vilken typ av mail det är problem med

Min mail var POP3 (från Tiscali och Home). och det var konfigurerat att hämta var 5:e minut och radera genast. Om jag inte missminner mig har farsan det likadant.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 13:29
Ursprungligen av Daniel F:

Min mail var POP3 (från Tiscali och Home). och det var konfigurerat att hämta var 5:e minut och radera genast. Om jag inte missminner mig har farsan det likadant.

Det låter väl bra?

Ursprungligen av Pär:

Det låter väl bra?

Ehhhhh? Något jag inte fattar här...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 15:40
Ursprungligen av Daniel F:

Ehhhhh? Något jag inte fattar här...

Jo, det var ju inte beskrivningen av något problem…
Så då verkar det ju bra…

Ursprungligen av Pär:

Jo, det var ju inte beskrivningen av något problem…
Så då verkar det ju bra…

OK Pär, vi tar en omstart på tråden och hoppas på det bästa. Problemet är att vissa mail stannar på servern när mail hämtar posten. Det är inget speciellt med dessa mail. Det kan vara med eller utan bilagor, HTML eller utan, spam eller viktigt.

Hur jag har konfigurerat Mail står i ett av mina tidigare inlägg.

Om du vill har ytterligare detaljer får du gärna fråga, för jag kan inte komma på något mera.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 17:46
Ursprungligen av Daniel F:

Om du vill har ytterligare detaljer får du gärna fråga, för jag kan inte komma på något mera.

Eftersom det inte är en viss storlek som krånglar (går ställa i POP3) eller vissa serverkonto (spam och så) och i och med att det kommer och går (ditt krånglade lite och slutade) så kan jag inte tänka mig annat än att servern spökar med de listor den har på vad som är skickat och inte skickat (vilket en POP3 server måste hålla ordning på).

Vet bara att av de konton jag har så funkar vissa alltid (gmx.net och fastmail.fm (IMAP)) medans andra (spray.se/kurir.net och glocalnet) funkar till och från (men mailen kommer förr eller senare…) Tiscali är väl spray och Home har väl folk klagat på ibland…

Ursprungligen av Pär:

Vet bara att av de konton jag har så funkar vissa alltid (gmx.net och fastmail.fm (IMAP)) medans andra (spray.se/kurir.net och glocalnet) funkar till och från (men mailen kommer förr eller senare…) Tiscali är väl spray och Home har väl folk klagat på ibland…

Intressant att du nämner Glocalnet, för det är den ISP som pappa använder. Det luriga är att hans outlook på PC hämtar den på första försöket. Finns det något som skiljer hur Mail hämtar (och ev. "anmäler" posten som hämtad)? Samma sak med Entourage, den hämtade post som Mail lämnat. Kan det vara en kan det vara en Microsoftgrej? Om inte annat får han väl sitta lungt i båten eftersom posten kommer förr eller senare.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 19:14
Ursprungligen av Daniel F:

Intressant att du nämner Glocalnet, för det är den ISP som pappa använder. Det luriga är att hans outlook på PC hämtar den på första försöket. Finns det något som skiljer hur Mail hämtar (och ev. "anmäler" posten som hämtad)? Samma sak med Entourage, den hämtade post som Mail lämnat. Kan det vara en kan det vara en Microsoftgrej? Om inte annat får han väl sitta lungt i båten eftersom posten kommer förr eller senare.

Kör han imap eller POP, eller kör han olika på de två?

Ursprungligen av Pär:

Kör han imap eller POP, eller kör han olika på de två?

Det är samma konton, med samma inställningar (så lika man nu kan göra Outlook och Mail...). Det är alltså enkom POP.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 19:38
Ursprungligen av Daniel F:

Det är samma konton, med samma inställningar (så lika man nu kan göra Outlook och Mail...). Det är alltså enkom POP.

Och alla konton är inställda på att deleta mailet på servern så fort det är nere?
Då kan man ju bara få ner det i ett program…
Det som kommit ner i mail.app är inte åtkomligt för entourage och vise versa…

Ursprungligen av Pär:

Och alla konton är inställda på att deleta mailet på servern så fort det är nere?
Då kan man ju bara få ner det i ett program…
Det som kommit ner i mail.app är inte åtkomligt för entourage och vise versa…

Ja, breven raderas så fort de är hämtade. Problemet är att mail.app inte "ser" vissa mail. Den hämtar och raderar så gott som alla, men bortser från vissa. Tittar man i webmailen finns de där, och hämtar man med Entourage eller Outlook så hämtas de av mail.app "osynliga/glömda" mailen. De brev som mail har hämtat och raderat är borta.

Det händer inte varje gång, kanske inte ens 1 gång i veckan, men det är tillräckligt ofta för att man inte skall våga lita på programmet, och det känns ju onödigt att behöva kolla mailen via ett webgränssnitt när man vet att det borde fungera...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 20:05
Ursprungligen av Daniel F:

Det händer inte varje gång, kanske inte ens 1 gång i veckan, men det är tillräckligt ofta för att man inte skall våga lita på programmet, och det känns ju onödigt att behöva kolla mailen via ett webgränssnitt när man vet att det borde fungera...

Jo, det låter ju väldigt konstigt. Speciellt om det inte skiljer något på dom mailen från de som hämtas ner vid samma tillfälle…
Hittar man inget systematiskt i varför det händer så är det ju jäkligt svårt att veta vad det beror på. Som tidigare sagt så har jag aldrig sett att mail.app "missar" mail utan bara att de inte kommer ner på studs utan senare… Vi behöver hitta mönstret i det som sker

Ursprungligen av Pär:

Jo, det låter ju väldigt konstigt. Speciellt om det inte skiljer något på dom mailen från de som hämtas ner vid samma tillfälle…
Hittar man inget systematiskt i varför det händer så är det ju jäkligt svårt att veta vad det beror på. Som tidigare sagt så har jag aldrig sett att mail.app "missar" mail utan bara att de inte kommer ner på studs utan senare… Vi behöver hitta mönstret i det som sker

Tackar för all hjälp. Eftersom jag inte har problemet (just nu i alla fall) skall jag be pappa kolla ifall han ser ett mönster i "glömandet". Skall öven tipsa honom att rensa i webmailen i fall det är så att ligger något kvar. Postar här igen om/när det missas och vi ser ett mönster i det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-06 12:33

Får man gissa på att det är mail som servern rapporterar som lästa som inte blir nerladdade?

Ursprungligen av Netzach:

Får man gissa på att det är mail som servern rapporterar som lästa som inte blir nerladdade?

Du får gärna gissa, men du gissar fel Det är alltdå oläst mail som inte hämtas.

Vi har Levonline på jobbet och jag hade mycket strul där för ett tag sedan. Det visade sig då att jag hade massor av brev kvar på servern. Brev jag läst för länge sedan som borde plockats bort då. Jag rensade allt med webbgränsnittet för Levonline och sedan dess har det funkat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-30 19:00

Hej,

Någon som vet en lösning på detta problemet?

Har tyvärr ej tillgång till webmail, så kan ej rensa på det viset. Såg via Get Info -> Messages On Server att jag hade 3000+ mail per konto (3 konto) som Mail.app inte hade hämtat

Har kollat inställningarna och "Remove copy from server after retrieving a message: Right Away" är iklickad.
Har även testat med andra varianter för att kolla så att inget hade "hängt sig".

1
Bevaka tråden