Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strategi för backup, råd till latmaskar?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-06 15:40

Läste tråden "Omröstning: Hur gör du säkerhetskopiering?" och började fundera på att se över de olika sätt att säkerhetskopiera.

Skulle vi här kunna reda ut, presentera, vilken strategi som finns för att göra säkerhetskopieringar.
Tänkte en hjälp till mig men samtidigt till alla de som ännu inte har funnit någon bra rutin för att det skall ske regelbundet och enkelt.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-02-06 15:44

Jag använder idag DVD skivor till att göra backup. Men bara på filer jag vill säkra. Men som många andra sker detta i en oregelbunden omfattning. Ibland ofta men ofta också med för lång tid emellan.

Det verkar ju enklare att backa upp till en annan HD än att backa upp mot dvd skivor. Framför allt när man skall köra tillbaka det igen. Kanske är detta ändå bättre då det är enklare, det blir gjort.

Men om det nu uppstår ett problem på datorn kör man inte över detta problem till Backup HD:n?
Virus är tex en sådan sak, även om jag bara haft det en gång för länge sedan eller något strul med filerna.

Eftersom vi 2 datorer så verkar en extern HD som alla kan nå det smidigaste sättet?
Som komplement till detta borde man kanske synka ett antal mappar på båda datorerna.

Det beror helt och hållet på vilka volymer det gäller.

Har du enbart dokumentfiler som ständigt förändras, så är iDisks Backup helt förträfflig.
Det kan du schemalägga att det dagligen körs. Krävs förstås att du köpt .mackonto.
Kör mina Dokumentfiler en gång i veckan helt automatiskt till min iDisk

Carbon Copy Cloner är också ett lättanvänt program, där du kan schemalägga valda filer
att låta sig tas backup på. Har inte själv testat den varianten.
Progammet är i stort sett samma som SuperDuper

Använder mig av SuperDuper och synkroniserar bara alla förändringar till min externa disk.
Går snabbare än att ta helt ny backup varje gång.
Låter datorn efter fullgjord synk, starta upp från den externa disken så att jag ser att allt fungerar som det ska.

1
Bevaka tråden